Skip to content

SERA-lentosääntöihin suuria muutoksia

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SERA-lentosääntöihin suuria muutoksia

  • This topic is empty.
Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9189
      Tatu Koiranen
      Participant

      Morjes,

      Lyhyt viesti tännekin jo tapahtuneesta lentosääntöjen muutoksesta. Komission täytäntöönpanoasetus 2016/1185:n sisältö tuli kokonaisuudessaan voimaan viime torstaina 12.10.2017 ja se muuttaa jonkin verran käytännön lentotoimintaa koskevia vaatimuksia, erityisesti transponderin käytön ja radiopuhelinliikenteen osalta. Ehkä suurin muutos joka heti vaikuttaa lentämiseen liittyy transponderin käyttöön; koodi ilman lentosuunnitelmaa valvomattomassa ilmatilassa lentäessä on nyt 7000, ei 2000 ja transponderin käytöstä (jos sellainen on toimintakuntoinen) on nyt tehty asetuksella pakollista ja käyttämättä jättämisestä voitaisiin periaatteessa rangaista.

      Trafi on julkaissut torstaina tiedotteen asiasta, jota tosin on päivitetty perjantain aikana, mutta päivitetty versio ei ole vielä viraston nettisivuille asti päätynyt.

      En laita tiedotteen tekstiä tähän copypastella vaan linkkaan trendikkäästi epäsosiaaliseen mediaan, josta sen voi lukea:

      https://www.flightforum.fi/topic/30962-sera-lentos%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6ihin-suuri-p%C3%A4ivitys/

      Linkit lentosääntöjen ajantasaisiin versioihin suomeksi ja englanniksi:

      http://tinyurl.com/sera2017fin

      http://tinyurl.com/sera2017eng

    • #10545
      Sten Stockmann
      Participant
    • #10546
      Tatu Koiranen
      Participant

      Yksi juttu, jota noissa aiemmin viitatuissa teksteissä ei ole mainittu:

      Hätätaajuuden 121,5 kuunteleminen Suomessa (ja oletusarvoisesti kaikkialla muullakin, jossa ELT vaaditaan) on pakollista koneilla, joissa on mahdollisuus kahden taajuuden samanaikaiseen kuuntelemiseen, elleivät operatiiviset syyt sitä estä.

      …shall continuously guard the VHF emergency frequency 121,5 MHz, except for those periods when aircraft carry out communications on other VHF channels or when airborne equipment limitations or cockpit duties do not permit simultaneous guarding of two channels.

    • #10547
      Miika Asunta
      Participant

      Miksi muutoksista tiedotetaan vasta sen jälkeen kun ne ovat tulleet voimaan?

    • #10548
      Tatu Koiranen
      Participant

      Ei kukaan ehtinyt Trafissa reagoida asiaan tiedotuksen muodossa, kun asetus julkaistiin vasta reilu vuosi sitten (21.7.2016) EU:n virallisessa lehdessä ;-)

      Tänään koeponnistettiin Porin suunnalla \”operations normal\” -ilmoitusta ja reaktion perusteella oli ilmeistä, että lennonjohtajakaan ei ollut aivan tilanteen tasalla, että mitä ilmoituksella tarkoitettiin… mutta kyllä se siitä.

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .