Skip to content

Show must go on – maaliinlaskukisat 14.9. (MIK ei osallistu)

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Show must go on – maaliinlaskukisat 14.9. (MIK ei osallistu)

  • This topic is empty.
Viewing 18 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9018
      Miika Asunta
      Participant

      Hyvinkäällä olisi perinteiset MIK:in, Jukolan pilottien ja Finnairin lentokerhon maaliinlaskukisat lauantaina 14.9. Tänä vuonna olisi MIK:in vuoro toimia järjestäjänä (tuomariston pj, palkintojen hankkiminen).

      Myös viime vuonna COX oli pois pelistä, mikä aiheutti merkittävän osanottajakadon – meidän joukkueessa oli vain kaksi osanottajaa, kisakoneena oli lopulta SRH, joka toimi tässä tehtävässä yllättävän hyvin.

      Keskiviikkona voitaisiin kerholla keskustella mitä tehdään, saadaanko joukkue kasaan, ja olisiko SRH:n matkalentovarauksessa joustoa – lisäksi STL:ää tarvittaisiin Hyvinkäälle siirtymiseen, samoin autokyytejä.

      En usko että Diamondilla on mahdollista menestyä ilman laippoja suoritettavissa laskuissa.

      Pitäisikö yrittää jostain vuokrata C152, ja kuka sellaisen lainaisi kohtuuhinnalla?

      Vai luovutaanko suosiolla leikistä? Enempiin kalustovaurioihin ei liene varaa.

    • #10080
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Is there a website of the event?

    • #10081
      Miika Asunta
      Participant

      No, quick resume in English: a spot landing competition between Finnair flying club and Jukola’s pilots (flying club based at EFHV) and MIK takes place 14 SEP 2013 at EFHV aerodrome.

      As OH-COX is not available and both SRH and STL are currently booked for longer cross country trips we seem to be unable to participate.

      Each participant performs touch and go landings:

      0. practice / free configuration, engine power as required – not evaluated

      1. spot landing, idle power, free flap configuration

      2. spot landing, idle power, flaps up

      3. power-on landing over 2m high obstacle (flagline) located 50m before 0-line.

      0-line is in the middle of a 50-meter-long landing grid painted on runway approx 200m from runway treshold. There will be neon-orange cones at the sides of the 0-line.

      Each landing is evaluated:

      1 point / meter after 0-line (too long)

      3 points / meter before 0-line (too short)

      Landing before/after landing strip +300

      Using power in first or second landing +300

      Descending below flagline in 3rd landing +300

      Touching flagline +150

      Pushed landing +150

      Nose wheel landing +150

      wrong configuration, use of engine power +150

      dangerous flying +600

      Bounced landing: most far away touchdown +50

      Unnormal landing +150

      Target is to get least amount of point.

      Point counting subject to change – this is just the general idea.

      The main goal is to fly aircraft safely and normally without causing any damage whatsoever. The jury and audience will be located close to runway…

      Miika

    • #10082
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Miika, thank you for this resume! Isn’t it possible to participate on a non-club rented aircraft?

    • #10083
      Miika Asunta
      Participant

      Why not, I have actually flown OH-KAT once in the competion (at that time it was in our club’s booking system, however). It will floaaaaaaaaaaaaaaat :)

      If there were no trees at Hyvinkää, or the runway would be twice as long, I would consider participating with a Diamond as well.

      One thing to keep in mind: 100LL is normally not available at EFHV, in addition to the competetion flight the plane needs to be flown to EFHV and back.

      Each pilot pays their flights normally – no discounts, unfortunately.

      Miika

    • #10084
      Miika Asunta
      Participant

      Tässä vielä pistelaskuperiaate vuosilta 2011-12, pisteytykseen voi tulla muutoksia.

      Lasku nollaviivan jälkeen 1m = 1 piste

      Lasku enen nollaviivaa 1 m = 3 pistettä

      Lasku laskusaran ulkopuolelle 300

      Tehon käyttö 1. tai 2. kilpaululaskusssa 300

      Estettä matalampi lähestyminen 3. kilpailulaskussa 300

      Työnnetty lasku 150

      Nokkapyörölasku 150

      Laippojen luvaton käyttö 150

      Kosketus esteeseen 3. laskussa 150

      Tehon käyttö kilpailun laskusaralla 600

      Pomppulaskussa \”huonoin laskukohta\” + 50 pistettä

      Epänormaali lasku 150

      Tässä on pari kohtaa jotka ovat vähän epäselviä, mutta tarkentuvat tuomariston kokouksessa ennen kilpailua.

    • #10085
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      About Diamond. OH-KAT is hard to land at all without flaps: is side-slipping allowed?

    • #10086
      Miika Asunta
      Participant

      Sideslip is of course allowed.

      Every participant must attend the pilot briefing before the competition, I cut&pasted the scoring system from an earlier excel with results. Some things seem to be missing:

      It\’s ok to add flaps, but raising them if they were already lowered during landing approach is prohitibed and considered as “dangerous flying”.

      I was thinking about checking the landing distance over 15ft obstacle from performance section of few aircraft types and put those distances over EFHV map, to see if there is any theoretical possibility to land to the spot landing grid.

    • #10087
      Marko Einamo
      Member

      uskon että laippojakin saa käyttää, niitä ei vaan saa laskun aikana vähentää ettei tule turhia vaaratilanteita.

    • #10088
      Miika Asunta
      Participant

      Juuri näin.

      Yksi kilpailusuorituksista on tarkoitus tehdä sileänä, toki siinäkin laippoja voi käyttää, mutta pisteitä ropisee 150, mikä toki on puolet vähemmän kuin mitä saa pitkäksi menneestä laskusta (300).

      Laippojen vähentäminen on tosiaan juuri vaaratilanteiden välttämiseksi kielletty.

      * * *

      One of the competition landings is to be performed in clean configuration (flaps up). It may still be a good idea to use flaps, this adds 150 points but you can avoid a too long landing which will give 300.

    • #10089
      Miika Asunta
      Participant

      One thing not mentioned yet – the idle power landings will be commenced from 1000ft AGL which equals to 1400ft MSL at Hyvinkää, the last one – power-on landing – can be done at normal 1100ft MSL traffic circuit altitude.

      Note the noice abatement areas shown at published charts. There will be funeral services at the crematorio graveyard. Instructions to avoid will be given in pilot briefing. There are easily identified landmarks (tall yellow building) that will help keeping the circuit wide enough.

      Runway 04: normal lefthand circuit, climb to 1400ft, and commence spot landing from downwind. (There are obstacles on south side of final 04 that prevent using traditional right-hand 8-figure for spot landing).

      Runway 22: right hand traffic circuit. Using traditional spotlanding 8-figure or commencing from downwind will be decided at jury’s meeting, and will be explained at the pilot briefing.

      Using QFE setting (setting altimeter to 0 on ground) is not recommended as the setting is easily forgotten for the return flight – 1300ft at Hyvinkää QFE is 1700ft MSL, and you very likely going to penetrate Helsinki TMA lower (1300ft) without clearance.

      It’s a very good idea to practice in advance at EFHV, it will take some time get used to the environment.

      * * *

      Kilpailusuoritukset aloitetaan 1400 jalan korkeudesta (MSL) / 1000 jalkaa maanpinnasta. Kiitotielle 04 aloitus joka tapauksessa myötätuulesta (lentoesteiden takia), 22:lle joko myötätuulesta tai perinteisellä kahdeksikkokuviolla – kumpaa käytetään selviää alkubriiffauksessa.

      QFE-asetuksen käyttöä ei suositella, koska se unohtuu helposti paluulennolle, ja siitä taas seuraa paperitöitä – 1300 ft Hyvinkään QFE:llä on n, 1700ft MSL, joten Helsingin TMA:n puhkaisee heti Ridasjärven jälkeen helposti.

      Melurajoitusalueet käydään läpi briefingissä ennen kilpailua. Tärkein näistä krematorion hautausmaa, jonka välttää helposti jättämällä korkean keltaisen rakennuksen itä- ja pohjoispuolelta laskukierroksen sisäpuolelle. (Jos 22 käytössä tyhjäkäynnillä lähestyminen tapahtuu hautausmaan ja kentän välistä).

    • #10090
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Miika, thank you for all the information! Just two more questions: what time does it start at? And, how do I register to participate? (Do I need to?)

    • #10091
      Miika Asunta
      Participant

      I don’t know the exact schedule yet, I’ll post it here as soon as it is published.

      The number of participants has never been too large, but we need to know in advance how many cars are available for transportation between Malmi and Hyvinkää.

      I guess the mandatory pilot briefing takes place in the morning 0930 or 1000 LMT, so there should be enough time for preflight checks and ferry flight to EFHF, if MIK participants gather at club 0800 LMT.

    • #10092
      Miika Asunta
      Participant

      I just found out EFHV will be closed 2.-9. September due MAXPO event. NOTAM has not been published yet.

      This doesn’t affect the competition, but practising will not be possible during first week of September at Hyvinkää aerodrome.

    • #10093
      Matti Halme
      Member

      Here's a video from the Hyvinkää spot landing competition 2 years ago:

      http://www.youtube.com/watch?v=Y6mBJDWvtjQ

      Unfortunately I can't attend / contribute this year since I have to be in another place at the same day.

    • #10094
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Hmm… Somewhat not clear… I was looking forward to FLY there… Okay, leave alone practicing, but if the competition will be held, than I don’t understand, how is it going to be closed?..

    • #10095
      Miika Asunta
      Participant

      The competion takes place 14th September (14.9.2013 or 2013-09-14).

      EFHV is going to be closed between 2nd – 9th September (2.9.-14.9.2013 or from 2013-09-02 until 2013-09-09).

      There is some kind of earth-moving machinery display that occupies the runway area for one week. http://www.messukeskus.com/Sites1/Maxpo/Sivut/default.aspx

    • #10096
      Ilia Prokhorenko
      Participant

      Oh, sorry, I’ve missed that “1” in “14” :)

    • #10097
      Miika Asunta
      Participant

      MIK jää tänä vuonna kisoista pois.

      * * *

      MIK will not participate this year.

Viewing 18 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .