Skip to content

SLT ifr-koneena

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SLT ifr-koneena

  • This topic is empty.
Viewing 8 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9073
      Mikko Pystynen
      Participant

      Näin tuoreena ja kokemattomana mittaripilottina kyselen tyhmiä? SLTn laiteluettelossa ei mainita R-kirjainta (PBN-hyväksyntä). G1000 supplementissa kerrotaan laitteen täyttävän RNP5 vaatimukset. Puuttuuko koneelta jokin sertifikaatti vai onko koneella kuitenkin PBN-hyväksyntä? Jos hyväksyntää ei ole, koneella ei liene saa RNAV-lähestymisiä lentää? Saako reitin suunnitella perustuen gps-pohjaisiin RNAV-pisteisiin?

      T. Mikko

    • #10299
      Janne Saarela
      Participant

      Tunnustan lentäneeni STL:llä I-planilla eli suunnitelmassa laitteissa oli minulla kyllä R-kirjan ja remarkseissa (kohta 18) PBN/B2. Eli enroute-fixien kautta voit navigoida ja tehdä RNAV-lähestymisiä mutta radioliikenteessä voi muistutuksena todeta itse “negative P-RNAV” ja olla hyväksymättä STAR:eja ja SID:ejä jos niitä ehdotetaan.

      T:Janne

    • #10300
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      ehkä tuo laiteluettelo kaipaisi hieman avaamista. Tosiaan siinä ei mainita R:ää lähinnä riviVFR-lentäjän takia. Koska todennäköisesti ei osaa käyttää ja toisekseen vaatii sitten plaaniin vielä tuon PBN/B2S1 osuuden.

      Tosiaan P-RNAV kuitenkin puuttuu, joten tämä tiputtaa osan SIDeistä ja STAReista pois. Toisaalta taas GPS-lähestymiset onnistuvat, tosin vain korkeusmittarista saadulla korkeudella.

    • #10301
      Lauri Liehu
      Member

      Moi,

      Samaan asiaan liittyen.

      Eilen törmäsin siihen, että IFR FPL ei mene läpi jos R ja vain PBN/B2 vaan vaatii esim PBN/B2S1.

      Onko tuo jälkimmäinen oikein? Eli onko STL:ssä RNP APCH vai mitähän sinne pitäisi laittaa?

      Ja voisiko lisätä tuohon valmiiksi täytettyyn FPL:ään tai tehdä sitten vaikka toinen jossa IFR versio.

      -Lauri

    • #10302
      Mikko Pystynen
      Participant

      Koneen G1000 ifr-supplementista kohdasta 7.14 löytyy teksit:

      “RNAV (GPS) Approaches – The G1000 GPS meets the requirements of AC 20-138(A) for GPS based RNAV approaches. This includes RNAV approaches labeled as RNAV (GPS), provided GPS sensor data is valid.”

      Pitäisi siis olla hyväksytty RNAV-lähestymisiin.

      Mikko

    • #10303
      Tatu Koiranen
      Participant

      Mittarilentäminen alkaa tulla itsellekin ajankohtaiseksi. Tähän liittyen kysyms, onko STL:n Nav DB ylläpidetty niin, että siellä suunnilleen aina on ajantasainen tietokanta?

    • #10304
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      STL:n Nav DB pyritään pitämään ajantasalla. Jos tarkoituksenasi on saada tärkeä IR-lento suoritettua airac päivänä niin kannattaa olla yhteydessä kalustoon asian varmistamiseksi. Aina välillä saattaa olla muutaman päivän viive.

    • #10305
      Ilkka Korkiakoski
      Participant

      Moi,

      Kävin Brommassa työmatkalla mittariplaaneilla 9-10.9 ja huomasin että Nav DB ei ollut päivitetty heinäkuun jälkeen. Kun Brommassa lennetään yleensä ILS niin en lähtenyt päivitysrumbaan (enkä olisi sitä osannutkaan) vaan tsekkasin app platet ja reittipisteet ennen lähtöä. Vähän harmi että tietokanta ei pysy ajantasaisena. Päivittämisestä voisi johonkin ohjeet tehdä tai sitten päivittämisestä pitäisi saada kuukausirutiini.Onnistuisikohan?

      Jos muistan oikein R oli alkujaan DA40sten listassa mutta muutama vuosi sitten muistaakseni Eurocontrol alkoi vaatimaan PBN tarkenteen ja se tiputettiin pois. PBN / B2S1 vaaditaan jos R laiteluettelossa. Mittarissa se pitää olla ja tarkenteet riippuu koneesta.

      Epäselvyyksien hälventämiseksi todettakoon että STL ON RNAV kelpoinen kone mutta EI P-RNAV. Esim Aeropolen OH-KAM taas on P-RNAV kelpoinen ja siinä on SBAS lisäksi joten sillä voi lentää GPS pohjaisen LPV lähestymisenkin.

      Joissakin paikoissa kuten Brommassa pitää failata STAR mukainen plaani mutta yleensä saa oikaisuvektorit suoraan ILSiin. Viimeksi sain Groundilta IFR selvityksen SIDllä kohti Malmia vaikka kone ei ole P-RNAV kelpoinen. Sitä lensin 15min ennenkuin tuli oikaisuja. Eli ATC voi lennättää STAR /SID mukaisesti vaikka kone ei teknisesti ottaen täyttäisikään P-RNAV vaatimusta.

      Niko, voisiko STL mittaria lentävät pilotit listata? Olisi kiva tietää ketkä MIKssä lentää STL mittaria.

      -ilkka

    • #10306
      Juha Kallioinen
      Participant

      Heips,

      P-RNAVista pitää mainita sen verran, että jos pilotti ja kone eivät ole kelpuutettu siihen, niin ATC:lle tulee sanoa “unable rnav sid/star” vaikka se sellaista proseduuria ehdottaisikin. Sen jälkeen homma hoituu useimmiten tutkavektoreilla. Brommaan en muuten ainakaan Ruotsin AIPista löytänyt P-RNAV proseduureja vaan ihan normaalit VOR/NDB/DME pohjaiset kartat?

      t. Juha

Viewing 8 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .