Skip to content

SRH Huolto lähestyy

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH Huolto lähestyy

  • This topic is empty.
Viewing 17 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8919
      Marko Einamo
      Member

      Moi

      Onkos tiedossa extra vikoja ?

      t:Marko

    • #9748
      Marko Einamo
      Member

      Eilisellä lennolla tulikin sitten vikaa taas oikein kunnolla. lentäjän raportin mukaan moottori oli alkanut käymään epätasaisesti sipooon lahdella. Booster pumpulla oli moottorin käynti saatu takaisin normaaliksi ja palattu pikaisesti Malmille laskuun. Huolto alkaa moottorin logien lähettämisellä tehtaalle. Katsotaan tuleeko ylimääräistä varaosatarvetta.

    • #9749
      Tatu Koiranen
      Participant

      Jokos vika (ja tarvittavat korjaustoimenpiteet) ovat selvinneet?

    • #9750
      Marko Einamo
      Member

      SRH:h feed pumppu on hajonnut. keskiviikkona kuulimme, että moottori on lähetettävä Saksaan tarkastukseen joten edessä on 3-4 viikon remonttijakso. Esitarkastus tehtaalla maksaa 900 eur mutta päälle tulevat tietysti iroitus ja kiinnitystyöt + rahdit. Ja sitten se lopullinen tarkastus/osienvaihto, jonka suuruutta ei pystytä arvioimaan. Moottorissa on jaksoa jäljellä 420h/1500h

      Syy tarkastukseen on se että pysähtynyt pumppu saa käyttövoimansa jostain moottorin sisältä ja on pysähtyessään saattanut vaurioittaa/rasittaa jotain muutakin osaa. Kuulemma 1% mahdollisuus ettei tarkistus mene läpi.

      Eli nyt irroitetaan moottori ja pistetään paketti saksaan. Ja yritetään miettiä miten jatketaan.

      Marko

    • #9751
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      Ehdotan että vaihdetaan bensiinimoottori tuon thielertin tilalle!

      Onkos missään muuten tilastoja tämän/viime vuoden osalta paljonko SRH on lentänyt verrattuna vaikkapa tangolimaan verrattuna?

      t.Marko Tolvanen

    • #9752
      Sami Launonen
      Participant

      Marko,

      käyppä katsomassa meidän sivuja hieman tarkemmin ;-)

      http://www.mik.fi/lentokoneet/lentotoimintatilasto/

      Eli vasemmalta valikosta kohta “Lentokoneet ja simulaattorit” ja kirjaantuneena siellä näkyy valikossa lentotoimintatilasto, päivittyy kuukausittain.

      Kyllä, molemmissa on puolensa, mutta en nyt tuon takia lähtisi vielä muuttamaan bensaan SRH:ta. On se tuollaisena aikas mukava matkakone ja 100LL saatavuus ei ole ihan paras mahdollinen edelleenkään.

      Minusta meidän mix on hyvä vaikka SRH:lle on 2011 sattunut hieman liikaa…

      Sami L

    • #9753
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      Joo kiitos linkistä, en vaan osannut etsiä oikeasta paikasta :)

      Mielipiteitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin, itsehän en enää SRH:lla ole noista mainituista syistä lentänyt enää tänä vuonna enkä aio kyllä lentää jatkossakaan.

      t.Marko

    • #9754
      Sami Ropponen
      Participant

      Moi

      Eipä ole tainnut olla CTL ja COX ilmassa koko aikaa…

      Sami

    • #9755
      Tatu Koiranen
      Participant

      Minäkin lennän jatkossa vain CTL:llä, koska siihen ei voi linnut törmätä ja varsinkin yölennolla on tärkeää, ettei sähköt katoa kesken lennon. Vai mitenkä se nyt menikään…

      Sellainen bensiinimoottori (Lyc io-360-l2a) tuon thielertin tilalle on listahinnaltaan 50159 USD, eli veroinneen suomessa n. 45000 euroa, plus rahti, tarvikkeet, sekä asennus- ja muutostyöt, yhteensä ehkä 55000 euroa. Kukahan tämän maksaisi (ja jos kerho, niin millä rahoilla?)?-)

    • #9756
      Marko Tolvanen
      Participant

      Eikös kerholla ole vielä SRH:n vanha moottori tallessa vai myytiinkö se pois?

    • #9757
      Tatu Koiranen
      Participant

      Ei sitä loppuunajettua pataa käsittääkseni ole olemassa. Jos olisi, siitä sais toki hyötyä corearvon (14-16 k$) verran.

    • #9758
      Sami Launonen
      Participant

      Jep jep..

      En minäkään SRH:lla lennä, ainakaan kauas ;-)

      Vanha moottori myytiin pois ja siitä saatiin rahatkin. Ongelmia on tosiaan ollut kaikilla koneilla, mitä kauemmas niillä lennetään sitä kauempana ongelmatkin saattaa tulla eteen, viikonloppuna CTL jäi Lahteen.

      Kiitos hakuporukalle että CTL tuli takaisin.

      Tässä ei ole oikeata vastausta, 100LL maksaa ihan hurjasti ja D koneet on monimutkaisia. Tee siinä nyt sitten hyvä kuvio ;-) Kuten aiemmin totesin, minusta mix on meillä suht ok, kumpiakin on ja sen mukaan voi tehdä valinnan jos siltä tuntuu.

      Sami L

    • #9759

      Sitäpaitti: 100LL saatavuus tullee tulevaisuudessa heikkenemään entisestään, kun Ilmavoimat luopuu Vinka-kalustosta. Tikkakoskelle menee kai suurin osa Suomen 100LL tilauksista tällä hetkellä.

      -MIN

    • #9760
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi

      No nyt sitten SRH:n uuteen moottoriin meneekin 31ke (kattaneeko asennukset myös), milläs kerho tuon maksaa?

      t.Marko


      “Minäkin lennän jatkossa vain CTL:llä, koska siihen ei voi linnut törmätä ja varsinkin yölennolla on tärkeää, ettei sähköt katoa kesken lennon. Vai mitenkä se nyt menikään…

      Sellainen bensiinimoottori (Lyc io-360-l2a) tuon thielertin tilalle on listahinnaltaan 50159 USD, eli veroinneen suomessa n. 45000 euroa, plus rahti, tarvikkeet, sekä asennus- ja muutostyöt, yhteensä ehkä 55000 euroa. Kukahan tämän maksaisi (ja jos kerho, niin millä rahoilla?)?-)”

    • #9761
      Thomas Hansson
      Participant

      Ei tuo riitä… lisäksi tulee vielä 23% alv + asennus eli päädytään hintaan vähän yli 40ke

      Mutta kerho on koko ajan ottanut huomioon että koneet tulee vaihtaa määräajoin. Tätä “moottorirahastoa” on tähän mennessä SRH osalta kertynyt noin 30ke.

      Jos tämä vaihto nyt pakosta joudutaan tekemään noin vuosi (450h) aikaisemmin kun laskettu niin meille tulee vähän päälle 10ke takkiin.

      Ja koska CTL:n mottoria äsken vaihdettiin ja myös COX:in moottoria on pakko vaihtaa muutaman kuukauden sisällä niin muidenkaan koneiden moottorirahastoista ei nyt pysty lainaamaan.

      Eli ensi keväänä kun COXin moottori on vaihdettu niin kerhon kassatilanne tulee luultavasti olemaan hyvinkin tiukka kunnes moottorirahastoa alkaa taas kerääntymään.

      Mutta onpahan meillä sitten uudet moottorit kaikissa koneissa…

      t.

      Thomas

    • #9762
      Marko Einamo
      Member

      Moottori saapunee Malmille ensi viikolla …. asennus viikolla 3

    • #9763
      Marko Einamo
      Member

      uusi Moottori malmilla ja asennus alkaa maanantaina !

    • #9764
      Marko Einamo
      Member

      Ja kone on saatu kuntoon on se taas hyvä lentää kun on uusi moottori!

Viewing 17 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .