Skip to content

SRH Huolto puolivälissä

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH Huolto puolivälissä

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8929
      Marko Einamo
      Member

      Vähän väliaikatietoja.

      Moottori on irroitettu ja tutkittu Saksassa. Moottori valmistajan arvio kaikkien vikojen korjauksesta on 21000 eur. Joten moottoria jolla korjauksen jälkeen saisi lentää vain 450h ei kannata korjata. Moottorin kahden sylinterin ohivuodot ovat yli toleranssin ja niiden vaihtoa suositellaan.

      Ilmeisesti järkevin vaihtoehto on uusi moottori (31000 eur)

      t:Marko

    • #9802
      Rami Sadik
      Participant

      Olisiko mitään mahdollisuutta uusia uudemmalla Thielert Centurion 2.0 155 hp moottorilla? Tekisi koneesta paljon käytännöllisemmän.

    • #9803
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Laskelmissa on ollut uuden moottorin hankkiminen, jolloin laskennallinen moottorin kuoletushinta on noin 21 eur/h. Tehokkaammalla 2.0s:llä on suurempi hankintahinta ja pienempi käyntijakso, jolloin kuoletushinta on 32,50 eur/h. Isompi moottori myös kuluttaa muutaman litran enemmän per tunti polttoainetta.

      Eli isommalla moottorilla koneen tuntihinta olisi n. 15-20 eur/h kalliimpi.

      Kuormattavuutta syntyisi vajaa 50kg lisää, mikä omasta mielestäni kyllä parantaisi koneen käytettävyyttä selkeästi. Nythän kaikki neljä paikkaa saa täytettyä vain, jos mukana on vain vaahtosammuttimia. Korkeammalla 1157kg lentoonlähtöpainolla koneella pystyisi myös 4 päällä kiertämään pienimuotoisesti Helsinkiä, toiminta-aika ilman matkatavaroita 2h. Pilotti + kaksi kyytiläistä saisivat matkatavarat ja reilumman toiminta-ajan matkalentoihin.

      Maailmalta ei ole juurikaan kuulunut vielä käyttökokemuksia 2.0s:stä, eli haluammeko olla taas koekaniineita uuden tekniikan suhteen?

      Syyskokouksessa todettiin, että kerhon kassatilanne ei ole erityisen hyvä (jos nyt ei huonokaan). Jostakin pitäisi siis hankkia rahat investointiin.

      Ehkäpä voisimme löytää jonkin verran lennetyn 2.0:an, elää sillä pari vuotta, ja katsoa tilannetta sitten uudemman kerran.

    • #9804
      Marko Einamo
      Member

      Korkeamman hankintahinnan lisäksi tuon 2.0s käyttöjakso on vielä 1200h kun taas 2.0 on 1500 jaksolla.

    • #9805
      Sami Ropponen
      Participant
    • #9806
      Marko Einamo
      Member

      Huomattu! Ilmeisesti 1.7 ja 100h jäljellä tiimaa

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .