Skip to content

SRH kokemuksia

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH kokemuksia

  • This topic is empty.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8835
      Miika Asunta
      Participant

      Tuli lennettyä Romeo-Hotelilla useampi lento peräkkäin, joten ajattelin kirjoittaa hiukan kokemuksista kun viime aikoina on varmaan tullut luotettavuusepäilyjä yhdelle jos toiselle. Ei ole tarkoitus sen paremmin rohkaista tai pelotella.

      Kone toimi täysin normaalisti matkalennoilla Kymiin ja takaisin sekä Jyväskylään ja takaisin. Kolmella ensimmäisellä lennolla keli oli täysin tasainen, ja viimeisellä puuskainen ja osin tinttinen. Mitään LOAD-% pudotuksia tai kierrosluvun vaeltamista ei tapahtunut nousussa, vaakalennolla eikä lähestymisvaiheessa.

      Kokeilin täysin tyynessä matkalentoteholla vaakalennosta korkeuden hidasta nostoa (100 jalkaa) tehoa lisäämättä, vetoa hieman kiristämällä. Kierrosluku ja LOAD-% arvot pysyvät samana, mutta selvästi voi havaita automaattisen lapakulman muutoksen nousun alussa ja taas vaakalentoon siirtyessä.

      Siirtyminen hidaslentoon / nopeuden hidastaminen

      Fuel pump ON ensin, vauhdi hidastuu nopeimmin vetämällä tehot taakse ja kiristämällä vetoa siten että korkeus säilyy. Trimmataan haluttu nopeus, jonka jälkeen tasaisesti nostetaan tehoa siten että korkeus säilyy. Laipat 10 – trimmi/nopeus – mahdollinen tasainen tehonlisäys.

      Autopilotti

      Heading bug kohdalleen, BARO-asetus ja korkeuden esivalinta tehdään ensin. Päälle kytkettäessä autopilotti menee ensin ROL-moodiin, joka pyrkii säilyttämään nykyisen lentotilan.

      Seuraavaksi HDG-moodi, joka säilyttää Heading bugin osoittaman ohjaussuunnan, ALT-moodilla säilyy myös korkeus (liukujen ja nousujen ajaminen onnistuu myös, mutta pitää muistaa että autopilotti ei käytä tehovipua eikä osaa antaa jalkaa).

      Seuraavaksi varmistetaan että haluttu suunnistuslaite on käytössä: NAV/GPS -kytkin.

      NAV moodiin siirtyminen tehdään aina autopilotin HDG-moodin kautta, eli NAV-moodia ei pidä laittaa päälle suodaan ROL-tilasta – hetki meni ihmetellessä miksi autopilotti lentää mihin sattuu.

      Heading bugin olemassaolo unohtuu helposti koska sitä ei muissa kerhon suuntahyrrissä ole. Sen käyttö on luontevaa heti, kun on etukäteen tiedossa mihin ohjaussuuntaan alkunousun jälkeen kaarretaan – eli se kuuluu tarkastuslistan kohtaan “NAVAIDS – SET”.

      GPS

      Ison karttanäytön database ei ole ajan tasalla – varsinainen GPS-laite ja sen (pieni) karttanäyttö taas on.

      Isosta karttanäytöstä puuttuu mm. Helsinki TMA East ja West (uudet FL65-95) palaset.

      Miika

    • #9453
      Marko Einamo
      Member

      Hienoa , että kone toimii hyvin. Tässä 2.0 moottorissa ei ole ollut yhtään ongelmaa sitten sen alun laturin johdon katkeamisen. Edistys 1.7 mallista on mielestäni ilmeinen.

      Käsittääksen GPS data kartanäyttöön on päivitetty mutta pienen gps:n oma tietokanta on toukokuu 2009 tasolla.

      Nopeuden vetämisestä tyhjäkäynnille liussa sen verran että porkuri menee ko. tilanteessa jarrutus moodiin. Efekti on säädetty vielä tehokkaammaksi DA40 kun on haluttu hillitä luikasta konetta enemmän finaalissa. Eli ideana on potkurillakin hidastaa hieman laippojen lisäksi ja mahdolistaa näin tarvittaessa jyrkempi lähestyminen. Tästä syystä itse tulen srh:lla finaalia nykyisin pieni teho päällä jos lisäjarrutus ei ole tarpeen.

      Sueraavassa huollossa olisi tarkoitus vaihtaa päätelineen rengas/renkaat jonka jälkeen saadaan muotosuojat kiinni. Entiedä tuleeko lisää nopeutta mutta ulkonäkö ainakin paranee.

      Lennellään pikaisesti seuraavaan moottorin vaihtoon niin päästään katsomaan josko 2.0s olisi vaihtoehto ja sen tuoma lisäteho.

      Lueskelin “Aircraft Piston Engine Emissions (Summary Report)” tutkimusta, joka loytyy sivulta http://www.bazl.admin.ch/fachleute/01169/01174/01176/index.html?lang=en ja huomasin että meillä on oikea ekologinen moottori käytössämme. Olisipa lentokoneissakin päästöihin perustuva hinnoittelu käytössä.

      Marko

    • #9454
      Miika Asunta
      Participant

      Marko, GPS:t nimenomaan niin päin että pieni on ajan tasalla, iso ei. Ja pieni on näistä tärkeämpi, koska se ohjaa esim. autopilottia.

      Minulla oli verrokkina oma Bendix-Kingin käsi-GPS, jonka päivitin viimeksi pari viikkoa sitten, ja siinä ovat TMA-laajennukset olleet kohdallaan jo marraskuussa!

      Isossa karttanäytössä oleviin VFR-ilmoittautumispaikkoihin ei pidä luottaa – esim. Jyväskylästä löytyy VESKA ja KINTA, joita ei kai ole ollut olemassa vuosikausiin. Nämä virheet ovat varsinaisessa karttapohjassa joka ei ole peräisin Jeppeseniltä vaan joltain muulta osapuolelta. Bendix-Kingillä on tämä ongelma tiedossa, mutta päivitystä ei ole kuulunut.

      Miika

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .