Skip to content

SRH tankkien antureitten toiminnasta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH tankkien antureitten toiminnasta

  • This topic is empty.
Viewing 7 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8964
      Miika Asunta
      Participant

      Vikataulussa on pidempään lukenut “RH polttoainemittari epäluotettava”. Kirjoitin sen sinne taannoin, oireenkuvaus täsmällisesti:

      – tankattu täyteen

      – low fuel warning syttyy hetkeksi

      – mittarin neula heilahtaa täysin ylös (reilusti maksimiarvon yli)

      – mittarin neula putoaa nollaa

      – mittarin neula nousee tämän jälkeen osoittamaan jotain (epämääräistä) arvoa.

      C172SP:n manuaalissa sivu 7/25 (pdf:n sivu 191) polttoainejärjestelmän kuvauksessa todetaan seuraavaa:

      Polttoaineen pinnan pitää olla yhtäjaksoisesti vähintään 60 sekuntia alle 5 gallonan tason, tämän jälkeen (L) LOW FUEL (R) ilmaisin vilkkuu 10 sekuntia ja jää palamaan yhtäjaksoisesti.

      Se ei siis vilkahtele satunnaisesti turbulenssissa, jos järjestelmä on kunnossa.

      Käsikirjan mukaan em. toiminta (mittarin putoaminen nollaan + LOW FUEL warning) on järjestelmän antama virheilmoitus.

      Miika

      PS! Vikataulun ei ole tarkoitus olla keskustelufoorumi!

    • #9873

      Toinen vika, minkä huomasin aikoinaan, löytyy autopilotista. Eli jos asetat QNH oikein ja sitten valitset korkeuden, niin kone ylittää asetetun korkeuden 100-200 jalalla. Missä vika?

    • #9874
      Miika Asunta
      Participant

      Noin 40 jalkaa yläkanttiin on autopilotin tavallinen heitto, staattinen paineen anturi on eri paikassa kuin korkeusmittarin.

      Tässä muutama mahdollinen käyttäjän erehdys:

      1. ALT (altitude hold) painettu ja samalla ollaan liu’ussa tai nousussa VS-moodissa – “established VS rate present” – seurauksena “altitude overshoot”, jonka suuruus on 10% pystynopeudesta.

      2. Olisiko korkeuden esivalinnan jälkeen ALT ARM jäänyt päälle ja VS on ollut 0? Tällöin autopilotti säilyttää nykyisen korkeuden.

      – ruuvaa korkeus (altitude preselect)

      – ARM tulee näkyviin (altitude capture armed)

      – suorita liuku tai nousu esivalitulle korkeudelle (VS down/up), jos laitat VS:n nollaksi, kone jatkaa nykyisellä korkeudella.

      – autopilotti ottaa valitun korkeuden kiinni, tämän jälkeen ARM sammuu ja autopilotti säilyttää valitun korkeuden (tätä ei lue manuaalissa, mutta epäilen että se siirtyyy ALT HOLD -tilaan jossa viitekorkeus on se joka oli anturissa sillä hetkellä kun ARM kytkeytyy pois).

      Altitude capture -toiminnon saa halutessaan pois päältä/päälle ARM-painikkeella.

      3. ALT eli Nykyisen korkeuden säilyttäminen kytketty päälle kesken “altitude capturen” (riippumatta siitä mitä on asetettu korkeuden esivalinnaksi) – halutulla korkeudella painetaan ALT.

      (esivalintaruuvi -> ARM, VS +-, ALT -> ks. kohta 1 / altitude overshoot)

      *******

      Esivalinnan asetettu korkeus (altitude preselect/ altitude alerter) ja se miten autopilotti säilyttää korkeuden ovat kaksi erillistä ja toisistaan riippumatonta järjestelmää.

    • #9875
      Tatu Koiranen
      Participant

      Ihan yleisestä mielenkiinnosta… mistä SRH:n autopilotti sitten ottaa staattisen paineen tietonsa, jos kyseessä on kuitekin eri putki kuin alt/asi/vsi-mittareilla?

    • #9876
      Marko Einamo
      Member

      SRH:n huollon yhteydessä vaihdetiin oikean tankin pa-korkeus anturi. Ilmoituksia mittarin toimivuudesta otetaan vastaan mielellään.

      t:marko

    • #9877
      Marko Einamo
      Member

      Miika ilmoitti että Right mittarin näyttämä olisi liian alhainen 5 Gallonaa

    • #9878
      Marko Einamo
      Member

      Pyysin Antti K:ta laittamaan SRH:n varauskirjaan lapun jossa pyydetään lentäjiä merkitsemään mittaus tuloksia SRH pa. mittarin näyttämistä VS. Tikulla mitattu näyttämä. Tarkoituksena olisi ensiviikolla saada kalibroitua mittarit (jos sellainen on mahdollista).

    • #9879
      Marko Einamo
      Member

      Ilkka L laittoi mittaustuloksia eiliseltä vasemman tankin mittarista

      Vasentankki

      Mitattu (gal) Mittari (gal)

      10 6

      9 5

      7 4

      Kiitos lisää tuloksia (myös oikeasta) tankista tarvittaisiin ennen kalibrointia.

      t:Kalusto

Viewing 7 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .