Skip to content

SRH trimmi

  • This topic is empty.
Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8952

      Trimmipyörän ollessa TO asennossa joutuu lähtökiidossa ja alkunousussa painaa ohjaimia turhaan paljon. Tuntuu että trimmilaipan asento on oikeasti paljon enemmän “nokka ylös” kun mitä trimmipyörä väittää.

    • #9838
      Sami Lairala
      Member

      Komppaan Dmitrin huomiota. Työnnön määrä alkunousussa tuntuu melko kovalta trimmin ollessa TO -asennossa.

    • #9839
      Miika Asunta
      Participant

      Trimmi ja trimmilaippa toimivat ihan niinkuin pitää, takeoff-asennossa trimmilaippa on neutraali.

      Lentoonlähtöä helpottamaan trimmipyörän vieressä on aputeippi, josta löytyy vähemmän työntöä vaativa trimmiasetus:

      http://mik.1g.fi/kuvat/Kerhon%20kalusto/OH-SRH/wp1335019941_srh-trim-takeoff.jpg/full

    • #9840
      Marko Einamo
      Member

      Joo kompaan Miikkaa. Pari kertaa pääsi tuo timmi homma jopa yllättämään sillä sen verran rajusti tempautuu peräpainoiseksi trimmattu kone taivaalle. Virittelimme sen teipin sinne muistutukseksi. Mahtaakohan ko. kohta (siirrä TO merkintä) jäännyt pois dieselöinti kitistä ? Selitin itselleni asiaa sillä, että dieselöinnin yhteydessä koneen painopiste on hieman siirtynyt ja siitä trimmin neutraali kohta hieman siirtynyt.

    • #9842

      Ok. Pitäisikö yleisen yksiselitteisen käytön kannalta T/O merkinnän olla sillä kohtaa trimmisäätöä millä lentoonlähtö sujuu parhaiten? Siksihän me sitä trimmiä säädetäänkin ennen lentoonlähtöä.

      Nokka ylhäällä yhdistettynä tuulenpuuskaan lähdössä voi olla huono juttu jos lentäjä ei ehdi ajoissa mukaan.

    • #9843
      Marko Einamo
      Member

      Tuota T/O merkintää ei omavaltaisesti saa mennä siirtämään. Korjaamolta/ moottorivalmistajalta voisi tietysti kysyä onko siirto tekemättä vai onko sitä ohjeistettu ollenkaan tehtäväksi dieselöinnin yhteydessä.

      Eli näilllä mennään, teippi + asia kerrotaan tyyppikoulutuksessa.

    • #9844
      Esa Jokinen
      Participant

      Eikös kyse ole kuitenkin lähinnä siitä, että tuo T/O on väärä termi merkinnässä. Jos siinä lukisi T/O sijaan “neutral”, kuvaisi se paremmin tilannetta, eli merkinnän mukaisessa asennossa trimmi ei vaikuta korkeusperäsimeen lainkaan.

      Dieselöinti voi ilmeisesti juuri tuon painopisteen muuttumisen kautta vaikuttaa siihen, mikä on sopiva asento käytettäväksi takeoffissa, mutta siihen se ei vaikuta, milloin trimmi on neutraali. Vaikutuksen tasoittaminen vaatisi sitten jo vähän isompia rakenteellisia muutoksia, joilla neutral säädettäisiin vastaamaan takeoffia… Teippi & maininta tyyppikoulutuksessa lienee helpompaa.

    • #9845
      Marko Einamo
      Member

      Joo niinkuin sanoin ei tuota merkin sijaintia eikä tekstejä saa ominpäin muuttaa. Kyseessä on cessnan 30 vuoden tuotekehityksen tulos :-)

    • #9846
      Tatu Koiranen
      Participant

      Sillähän ei noin niinku lentäjän kannalta ole mitään merkitystä, vaikuttaako se trimmi siihen korkeusperäisimeen mitenkään vai ei, eli neutraalin asennon tunteminen sinänsä on aivan täysin turhaa, eikä sellaista tarvitse lentäjälle ilmoittaa.

    • #9847

      Tatun kanssa samaa mieltä! Mutta totta on- näillä mennään!

Viewing 9 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .