Skip to content

SRH:lla Stockholm/Brommaan ESSB e(xpe)dition 2012

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH:lla Stockholm/Brommaan ESSB e(xpe)dition 2012

  • This topic is empty.
Viewing 3 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8973
      Miika Asunta
      Participant

      Sunnuntain 5.8. lentoretki SRH:lla suuntautui Tukholmaan, tavanomaista reittiä Maarianhaminan kautta, paluu Turun kautta.

      Lähtiessä täysi tankkaus riitti hyvin kahden hengen miehistölle siten, että konetta ei tarvinnut matkalla tankata, vaikka pyrittiinkin lentämään korkealla.

      Applen iPadiin saatavan Air Navigation Pro -ohjelman ja Finavian karttojen avustuksella reitit suunniteltiin siten, että pyrittiin mahdollisimman paljon käyttämään lähestymisalueiden rajoilla sijaitsevia IFR-fiksejä, ja tarkka reitti syötetään SRH:n GPS:n lentosuunnitelmaan, jolloin tarkat aika-arviot ja etäisyydet mille tahansa reittipisteelle on jatkuvasti suoraan luettavissa.

      Tuulilaskelmat ja OFP:t tehtiin Jeppesenin Flight Star -ohjelmalla, ja näitä verrattiin Air Navigation Pro:lla saatuihin plotteri/kakkara menetelmää vastaaviin laskelmiin. Laskelmissa oli yllättävän isoja eroja, Jeppesenin tuulitiedot näyttävät jossain määrin poikkeavan Suomen ja Ruotsin GAFOR- ja ylätuuliennusteista. Ja toisaalta Jeppesenin nousu- ja etenkin liukuprofiili vaikuttaa myötätuulessa ylioptimistiselta ja vastatuuleen liian pessimestiseltä.

      EFHF-EFMA

      10.18-12.09 Suomen aikaa

      FL 065

      NOKKA ESPOONLAHTI ELMUT GUPLO ARMIT

      (SRH:n GPS:ssä ESPOONLAHTI löytyy userwaypointtina ESPLA)

      ennustettu vastatuuli 250/20, GPS:n avulla mitattiin 230/15

      lentoaika 1.51

      Valvomattomassa pilvien takia HELSINKI TMA LOWER rajalle asti, josta nousu pinnoille.

      Yhteys Turkuun 10 minuuttia ennen GUPLO-pistettä, selvitys TMA:lle FL65 tai alle, ilmoitukset TMA sisään ja ulos. Maarianhaminassa torni kiinni, lentosuunnitelma päätettiin puhelimitse.

      EFMA-ESSB

      lähtö 12.54 Suomen aikaa

      tulo 12.51 Ruotsin aikaa

      FL 065

      RIKUM NTL TEB

      ennustettu tuuli 250/20

      lentoaika 0.57

      EFMA torni kiinni, lentosuunnitelma aktivoitiin puhelimella, josta saatiin transponderikoodi. Lähdön jälkeen noustiin pinnalle 65.

      Epäonnistunut yhteydenotto Sweden controliin taajuudella 128.40 hyvissä ajoin ennen rajan ylitystä. Ruotsin ICAO 1:500 000 kartasta ei oikeaa ACC jaksoa löytynyt (olisi ollut 132.475, Tukholman TMA:n k-sektori) ja kun joka tapauksessa lennettiin toistaiseksi valvomattomassa ilmatilassa päätimme vaihtaa suoraan Stockholm controlille 126.65, josta pyydettiin ja saatiin lupa läpäistä R-alueet 15A ja B. \”Expect runway 30 and entry to control zone via BOSON\” (Bosön – ääntäminen vaihtelee joko buusöön tai boson). Saatiin selvitys Tukholman TMA:lle ensin pinta 65, mutta jouduttiin laskeutumaan 4000 jalkaan pilvien alle. TMA sisään 4000 jalassa, ennen TEB-vorria pyydetiin pilvien takia 3000 jalkaan. Vähän myöhemmin selvitys \”When ready descent to 1500 to enter Bromma control zone at 1500\”. Ilmoitus \”ORH, maintaing 1500\”… \”contact Bromma tower…\”

      Bromma tower, OHSRH.

      ORH, Bromma tower, fly to KROGEN.

      fly to KROGEN ORH.

      (näin sen pitäisi toimia Malmillakin – avauskutsusta selvitys ilman aika-arvioita ja enemmittä kommervenkeittä)

      Tässä sitten pieni moka: Hagan linnan ympärille on notamoitu TEMPO R-alue, jonka läpi Bromman torni voi saapuvan VFR-liikenteen selvittää. Erillistä selvitystä ei saatu, joten oletin että alue pitää kiertää, ja ajoin hiukan Krogen-holdingin ohi, jonka torni huomasi, ja pyöräytti ympäri, ja selvitti sitten suoraan loppuosalle 30, vakuutettuani että Krogenin sijainti on selvillä, kiitotie on näkyvissä ja että ylimääräinen mutka johtui R-alueen kiertämisestä (jota ei tornin mukaan olisi tarvinnut tehdä). Kannattaa siis erikseen pyytää/kysyä/varmistaa lupa R-alueen läpi eikä olettaa mitään itse.

      Laskun jälkeen tornilta groundille, josta rullausohjeet North parkingiin (Parking N), ja tiedustelu montako henkeä tarvitsee kuljetuksen terminaaliin.

      Laskeutumismaksu on Ruotsissa Takeoff fee, joka maksetaan vasta lähtiessä. Brommasta pääsee bussilla CityTerminaaliin, ajoaika 15-20 minuuttia, vuoroväli 20 minuutin luokkaa, aikataulu kannattaa varmistaa erikseen – jossain tilanteissa taksilla (huom! lentokenttälisämaksu) olisit jo perillä.

      ESSB-EFTU

      Lähtö 16.51 Ruotsin aikaa

      Tulo 19.08 Suomen aikaa

      FL075

      TEB NTL RIKUM MAR GIMUL

      Lentoaika 1.17

      Plaani jätettiin aro.lfv.se -palvelun kautta iPadilla CityTerminaalissa bussia odottaessa, kuittaus saatiin tekstiviestillä.

      Jatkoplaani Turku-Malmi taas Finavian nettipalvelun kautta Bromman terminaalissa, vahvistussoitto puhelimella Malmin Briefingiin.

      Groundilta reittiselvitys ja rullausohjeet \”Leave control zone via BOSON at 1500ft QNH1012, taxi to runup area runway 12, report on tower frequency when ready for departure\”.

      Tornilta reittiselvitys, ja samalla kun oltiin ilmoittamassa BOSON outbound, tornilta \”For further climb, contact Stockholm control on 126,65\”.

      Tutkalta lupa nousta aluksi pinnalle 70, vähän myöhemmin suunnitelman mukaiselle 75:lle. Oikaisu \”Fly direct RIKUM\” voitiin hyväksyttiin mukisematta, koska GPS:n avulla se oli helppo toteuttaa. Muutaman hieman korkeamman Cumulus-pilven takia pyydetiin nousta pinnalle 95, jolla päästiin nätisti meren yli. Ennen Maarianhaminaa laskeudetiin takaisin 75:lle pilvien takia, ja jatkettiin valvotussa ATS-reittiä pitkin.

      Turkuun suora selvitys myötätuuleen 26 lentopinta 75 tai alle.

      EFTU-EFHF

      19.52-20.44 Suomen aikaa

      FL075

      FPL: SALPA SALO ESPOONLAHTI NOKKA

      SRH GPS: SALPA TUNUS ELMUT ESPLA NOKKA

      lentoaika 0.52

      \”Selvä lähestymisalueelle lentopinta 75 tai alle\”. Tarkoituksena lentää pinnalla 65 olevan ATS-reitin eteläpuolella, tässä apuna SRH:n GPS:n reittiviiva, jonka eteläpuolella pysyttäisiin. Torni huomasi tämän, heitti silti Tampereen alueelle, jota valvomattomassa suoritettava lento ei juuri kiinnostanut.

      Helsingin tutkalta ensin: \”selvä helsingin TMA:lle lentopinta 80\”, mutta tähän tuli nopea korjaus \”lentopinta 80 tai alle\”, eli lähes vapaat kädet. Suunniteltiin liuku siten, että pyritään olemaan ennen Lauttasaari-Pihjalasaaren tasaa 1300 tai alle.

      * * *

      Ensikerta Brommaan lentäen:

      http://www.mik.fi/2009/05/malmilta-tukholmaan-ja-takaisin-yhdessa-paivassa/

    • #9893
      Marko Einamo
      Member

      Hieno kertomus … onko teillä kuvia matkan varrelta?

    • #9894

      Moi,

      Ruotsin ICAO 1:500 000 Stockholm kartasta pitäisi :) löytyä oikeasta laidasta EFMA suunnalta Sweden Control / Sweden FIR 132.475 (sama jakso Stockholm TMA K) jonne yleensä RIKUM:in kautta tulijat ottavat ensin yhteyttä, tietty tilanteesta johtuen.

      Mutta juurikin näin, joku jakso sieltä aina vastaa ja ohjaa tarvittaessa.Palvelu pelaa.

      ..(Ruotsin ICAO 1:500 000 kartasta ei oikeaa ACC jaksoa löytynyt (olisi ollut 132.425))…

      Yksi hyvä paikka on silmäillä ruotsin AIP:ta ja ESSA:n karttoja, sieltä löytyy mm ES_AD_2_ESSA_4_1_en.pdf josta pääsee vähän kärryille noista jaksoista ja alueista. Samoin Bromman kartat VFR-tulo/ lähtöreitteineen ovat melko loistavat.

      Vein LIY:n koneen huoltoon Västeråsin eteläpuolelle niin mentiin siitä Arlandan / Bromman välistä F65/5000ft vectoreilla että suhahti, jaksonvaihtoja tuli ainakin 3 eri Stockholm Controllin jaksoa jne. homma toimii siellä :)

      t.Kimmo

    • #9895
      Miika Asunta
      Participant

      Ainakaan viime- ja tämän vuoden ICAO Stockholm 1:500 000 kartasta ei k-sektorin jaksoa 132.475 löydy. (Avausviestiin on näköjään tullut kirjoitusvirhe …425).

      Miika

Viewing 3 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .