Skip to content

SRH:n autopilotti

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH:n autopilotti

  • This topic is empty.
Viewing 7 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8884

      Osaisiko joku asiaan paremmin perehtynyt asiassa auttaa? Olen yrittänyt Romeo Hotellin autopilotin käyttöä harjoitella, mutta jotain ilmeisesti jäänyt huomioimatta. Eli kokemukseni mukaan NAV-moodissa autopilotti ei seuraa erityisen hyvin (jos lainkaan) GPS:n lentosuunnitelmaa vaan tottelee ennemminkin heading bugia. Mistäs moinen mahtaa johtua?

    • #9629
      Antti Toivanen
      Participant

      En osaa auttaa asiassasi, mutta jos KAP140 sielunelämä kiinnostaa muuten, niin lauantaina 26.2. on aiheesta kerhohuoneella luento.

    • #9630
      Marko Einamo
      Member

      Tuo on tuttu juttu ja kerran ninulle jopa selitettykin … jos olet tulossa kap koulutukseen niin siellä asiasta lisää. Marko

    • #9631

      Hyvä juttu. Täytyy yrittää ehtiä paikalle.

    • #9632
      Antti Toivanen
      Participant

      Aikataulumuutoksista johtuen luento uudelleenbookataan muutamalla viikolla eteenpäin. Vahvistettu ajankohta tulee aikanaan kerhon sivuille jäsenuutisena.

    • #9633

      Entä onko selvinnyt mistä johtui aikanaan sähkötrimmin toimimattomuus (vs. KAP-140)?

    • #9634
      Marko Einamo
      Member

      Autopilotti / sähkötrimmin toimimatomuus johtui kosketus häiriöstä AP yksikön kiinnityksestä koneen paneeliin.

      Ap irroitettiin ja kiinnitetiin uudestaan kiinni niin homma korjaantui. Vaati kylläkin hieman ponnisteluja eli kosketuspinnat ovat herkässä.

      t:Marko/Kalusto

    • #9635

      Lueskelin tuota SRH:n KAP140:n manuaalia ja sieltä sivulta 92:

      “The NAV button is depressed and NAV ARM is annunciated. ROL will change to HDG and flash for five seconds. ROL will then be redisplayed. While the HDG annunciation is flashing, move the heading bug to the desired course of 040°. The aircraft will remain wings level until the capture point.”

      Eli, jos tuon nyt oikein ymmärsin, homma menee niin, että ajetaan autopilotin HDG-modella ja heading-bugilla haluttua suuntaa millä radiaali tai reittiviiva halutaan ottaa kiinni, ja painetaan NAV päälle autopilotista. Heti tämän jälkeen väännetään HDG-bugi reittiviivan suuntaan. Tällöin autopilotti nappaa kiinni reitistä ja alkaa seurata sitä.

      Ideana tuossa taitaa olla että heading-bugia on tarkoitus pitää aina kulloisenkin lentoreitin osan suunnassa.

      — Tuomas

Viewing 7 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .