Skip to content

SRH:n tankkauksesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu SRH:n tankkauksesta

  • This topic is empty.
Viewing 7 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8968
      Olli Talso
      Member

      Moi,

      kuten kaikki SRH:lla lentävät ovat varmaankin huomanneet, koneen hyötykuorma on melko pieni. Tästä syystä toivoisinkin sillä lentäviä ottamaan vain tarvitsemansa määrän poltsikkaa tankatessa. En tietenkään tarkoita, että pitäisi höyryillä liitää laskuun, vaan lähinnä sitä että ajatellaan hieman seuraavaa lentäjää eikä oteta esim. tunnin lentoa varten täysiä tankkeja. :)

      T. Olli (jonka oli tarkoitus lähteä aamulla kolme päällä paikallislennolle, mutta koneen tankit melkein täynnä) :)

    • #9880
      Miika Asunta
      Participant

      Kiitos palautteesta.

      SRH on lähtökohtaisesti kahden hengen kone, ja sen saa tankata täyteen, ellei erikseen muuta ole sovittu.

      Varauskirjaan kannattaa laittaa tiedot omasta lennosta ja toivotusta polttoainemäärästä. Edellisen pilotin kanssa on hyvä aina etukäteen neuvotella omista polttoainetoiveistaan puhelimitse, joskus tekstiviestikin voi riittää asian selvittämiseen.

      Vaikka 3 hengen kuormalla SRH:n toiminta-aika vastaa aika tarkkaan CTL:n normaalia täyden tankin toiminta-aikaa, niin pitää muistaa että JET A1 tankkaus on matkalennoilla paljon aikaavievempi toimenpide kuin 100LL tankkaus, tankkiautoa voi joutua odottamaan helposti yli tunnin. Lisäksi jettiä saa vain isoilta kentiltä lennonjohdon aukioloaikoina.

      Jos on yksin tai kaksin liikkeellä on tarkoituksenmukaista että Malmilta lähdetään (lähes) täysillä tankeilla. Ja kun vielä huomioi Kanair Malmin aukioloajat, menee erittäin haastavaksi jos polttoaineella aletaan kikkailla, varsinkin kun mittarien luotettavuus on mikä on. Varsinkin sunnuntaiaamuna lähtö viivästyy pahasti, jos koneessa on vajaat tankit.

      Monesti on illan viimeiset lennot jääneet tekemättä kun lisätankkausta ei ole iltaseitsemän jälkeen mahdollista Malmilla saada.

      Onnistunut tietylle toiminta-ajalle ja kuormalle tankkaaminen on erittäin vaativa toimenpide, joka edellyttää taskulaskinta, kynää ja paperia että laskelmat menevät varmasti oikein. Päässälaskien ja kiireessä tämä ei onnistu. Tehtävä edellyttää oikein suoritettua mittausta, mitattujen määrien muuntamissa litroiksi ja molempien tankkien osalta vähennyslaskua halutusta polttoainemäärästä. Lisäksi on vielä osattava sanoa tarkasti kumpaankin tankkiin haluttu polttoainemäärä tankkaajalle.

      Joka ikinen kerta kun on mitattu ja tarkkaan ynnätty oikea polttoainemäärä niin sähköinen mittari näyttää tankkauksen jälkeen ahdistavan vähän. Yleensä viimeistään 2,5 tunnin löpöillä toinen tankki jo varoittelee että jommassa kummassa tankissa on alle 5 gallonaa jäljellä.

      Eli, jos haluat varmasti kolme tai neljä kyytiin, varaa CTL!

      Miika

      PS! Jos polttoainetta on liikaa, missään tapauksessa polttoainetta ei saa alkaa laskea tankista lapolla pois oikeisiin painoihin pääsemiseksi. Kerholla ei ole tätä varten tarvittavia astioita. Poislaskettua polttoainetta ei saa käyttää uudelleen, eikä kerhon talous kestä pari euroa per litra maksavan menoveden tuhlausta.

      PS2! Tässä nimenomaisessa tapauksessa oltiin sovittu matkalentoa silmälläpitäen että sunnuntai-iltapäivänä koneessa on täydet tankit. Erinäisistä syistä kaksi pitkää matkalentoa sunnuntai-iltana ja maanantaina peruuntui, joten koneeseen jäi täydet tankit. Pahoittelen osasyyllisenä tapahtunutta, mutta säälle ei voi mitään. Jos maanantain lennot olisivat toteutuneet, koneessa olisi ollut päivän päätteeksi alle 2 tunniksi polttoainetta.

    • #9881
      Olli Talso
      Member

      Moi!

      Kiitoksia mainiosti perustellusta vastauksesta. Itse sen verran uutena SRH- pilottina jotenkin oletin, että kone on tarkoitettu kolmelle hengelle lähtökohtaisesti, mutta vastauksestasi ilmeni mainiosti miksi ei. Itsellä onkin yleensä ollut tapana olla edelliseen pilottiin yhteydessä poltsikkatilanteesta, mutta nyt se oli tietenkin hiukan haastavaa kun kone oli seissyt koko päivän hallissa, mutta kuten sanoit, säälle ei tosiaan mahda mitään. :)

      SRH on hinta-laatusuhteeltaan kuitenkin semmonen kone, että sopii kaksi päällä menemisiinkin mainiosti, joten hoidan CTL- tyypit mahd. nopeasti näitä kolmen ja neljän hengen lentoja varten. Nyt kun CTL:n hintakin on tippunut mukavasti, vaikuttaa sekin varteenotettavalta vaihtoehdolta!

      Olli

    • #9882
      Miika Asunta
      Participant

      Tosiaan 180hp CTL on puhtaasti neljän hengen kone (kantaa täysillä tankeilla neljä normaalipainoista + 45 kg tavaratilassa), ja neljälle jaettuna kulutkin alkavat olla siedettävällä tasolla.

      Tankkauskäytännöistä ei ole laadittu sitovia toimintaohjeita, koska on oletettu että pilotit hiukan katsovat mitä suunnitelmia muilla on ja neuvottelevat keskenään. Kerhon kannalta on tärkeintä että koneet lentävät mahdollisimman paljon.

      Taannoin CAU-aikoina Kanasen kanssa oli sovittu tankkausmahdollisuudesta itsepalveluna tankkiautosta, mutta tämä edellyttäisi perusteellista käyttökoulutusta ja toisaalta rutiinia että homma toimisi asiallisesti ja sujuvasti. Ei ihan taviskerholaisen hommaa.

      Kiusallista on joskus ollut palata illalla vähän ennen kymmentä tietäen että seuraava pilotti ei pääse mitenkään aamuseitsemältä liikkeelle, vaikka tankkausta yritettiin järjestää Pirkkalaan, mutta sillä olisi taas vaarannettu ehtiminen Malmille iltakymmeneksi.

      Bensa-172 tyypit on hyvä joka tapauksessa olla olemassa – jos muuta kalustoa ei ole saatavilla BF:ltä voi tarvittaessa järjestyä kone alle lyhyelläkin varoitusajalla.

      Miika

    • #9883
      Miika Asunta
      Participant

      SRH:n kuormattavuus oli esillä viime syksynä mietittäessä uuden moottorin hankintaa rikkoutuneen tilalle. 2.0s versio olisi ilmeisesti isomman tehon myötä nostanut MTOWin 1157 kg:n, mutta hyötykuorma olisi kuitenkin kasvanut vain 46 kg (muistaakseni kuitenkin vähemmän, moottorin eri versioiden täsmälliset painot eivät ole juuri nyt käsillä), mikä olisi tarkoittanut kolmen hengen kuormalla n. 13,5 gallonan polttoainelisäystä, eli parin tunnin lisäystä toiminta-aikaan, 3,5 tunnista 5,5:een tuntiin.

      Käytännössä MTOWin nosto ei siis olisi poistanut täyden tankkauksen ongelmaa: ei olisi ollut mahdollisuutta lentää täysillä tankeilla kolme päällä, eikä neljättä matkustajaa olisi voinut ottaa kyytiin. Testasimme erilaisia skenaarioita kuormaus-excelissä.

      Matkalentäminen kolme päällä olisi hiukan helpottunut, ja matkatavaraa olisi saanut kaksi päällä täysillä tankeilla hiukan enemmän kyytiin, mutta 2.0s-version yli 10000 euroa kalliimpi hinta käytännössä saneli pitäytymisen halvemmassa 2.0-versiossa.

      Miika

    • #9884

      Kävi nyt varmaan niin, että seuraavan varuksen tehneet pilotit eivät sitten sunnuntaina läteneetkään? Oli sovittu, että tankkaan masiinan täyteen. Tein työtä sovittua. Tankit olivat todellakin täynnä.

      Pahoitteluni.

    • #9885
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Voisko kerholla olla menetelmä koneen tankkaamiseksi Dieselillä/moottoripolttoöljyllä? Hieman halvempi litrahinta, vaatii toki urheilua kanistereiden kanssa mutta lähin huoltoasema on lähellä. Kuitenkin kanisterien käyttöähän suunniteltiin tangolimaankin autobensan kanssa. Tämä poistaisi samalla aikarajoitteita malmilla tankkauksen suhteen.

    • #9886
      Marko Einamo
      Member

      Varmaan hyvä ja perusteltu ehdoitus menisi hallituksen käsittelyyn. Uskoisin että tämä olisi yksi tapa säästää kustannuksissa esim jos jonkinlainen SRH tankauskoulutus järjestettäisiin.

      Tuon dieselin antaminen välillä olisi jopa suotavaa se kun käsitääkseni sopii moottorille JET A1 paremmin. Tuo moottoripolttoöljy muuten olisi merkitävästi halvempaa kun diesel ja Jet A1.

      Marko

Viewing 7 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .