Skip to content

STL ECU B FAIL -virheilmoituksesta

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL ECU B FAIL -virheilmoituksesta

  • This topic is empty.
Viewing 1 reply thread
  • Author
    Posts
    • #9181
      Miika Asunta
      Participant

      Keskiviikkona päivällä halliin eteen pyöräytettäessä tuli normaali polttoaineen siiven kärkeä kohti siirtymisestä johtuva LOW FUEL -virheilmoitus (CAUTION) ja heti perään punainen FUEL PRESSURE LOW (WARNING) -virheilmoitus, joka kuitattiin G1000 PFD:n CAUTION-softkeyllä pois. Tätä seurasi ECU B FAIL, joka saatiin käsikirjan Abnormal procedures/ECU B FAILURE -ohjeella kuitattua pois. Sammutettiin kone eikä asiaa jääty enempää miettimään.

      Tämän jälkeen koneella on lennetty kolme lentoa ilman ongelmia.

      * * *

      Lensin STL:n keskiviikkoiltana Vesivehmaalle, aikomuksena EFLA-EFHV-EFNU-EFHF.

      Vaihdettiin kuskia ja oltiin jatkamassa matkaa, mutta ECU TEST keskeytyi puolivälissä ECU B FAIL -virheilmoitukseen. Tätä ei saatu käsikirjan Abnormal procedures -osion ohjeilla kuitattua pois. Kokeiltiin sammuttaa moottori, odottaa hetki ja käynnistää uudelleen, mutta aina ENGINE MASTER ON jälkeen G1000:n näytölle tuli ECU B FAIL -ilmoitus.

      Rullattiin kone Joen Servicen hallille (kiitotie 25 odotuspaikan vieressä) käveltiin takaisin asematasolle ja otettiin taksi – tuli Vääksystä – Lahden rautatieasemalle, josta Z-junalla Tikkurilaan ja edelleen taksilla Malmille. Olisi toki voinut vaihtaa Tikkurilassa junaa ja jäädä Puistolassa pois, josta bussi 75 tuo Malmille, mutta oli jo aika myöhä.

      * * *

      Torstaina mekaanikko otti moottorilokin talteen ja lähetti sen Itävaltaan analysoitavaksi. Mitään vakavaa ei löytynyt, yksi anturi on antanut hetkellisesti poikkeavan signaalin. Kytkennät tarkistettiin, vika kuitattiin pois ja moottori koekäytettiin.

      Oltiin hakemassa illalla konetta Vesivehmaalta, mutta koekäytössä virheilmoitus toistui, eikä sitä taaskaan pystytty itse kuittaamaan pois.

      Puolen tunnin odottelun jälkeen mekaanikko kävi paikalla lukemassa moottorilokin ja tarkasti sähkökytkentöjen liitoksia ja ettei pa-järjestelmästä löydy vuotoja, myös sen että suuttimet ovat paikoillaan. Moottorilokista voitiin nähdä että vaihdettaessa ECU A-B polttoaineen paine on hetkellisesti laskenut alle raja-arvon. VOTER SWITCH -kytkintä käytettäessä ero kahden pumpun äänessä on selvästi myös kuultavissa.

      (FUEL PUMPS -kytkimellä molemmat matalapainepumput saadaan toimimaan yhtä aikaa, siten varmistetaan polttoaineen syöttö lentoonlähtöä ja laskua varten. Normaalisti vain toinen matalapainepumppu on käytössä).

      Vika resetoitiin ja moottori koekäytettiin pariin otteeseen. Lentoonlähtöä edeltävässä koekäytössä vika ei enää toistunut, joten kone lennettiin takaisin Malmille.

      Koneen sähköisten toisistaan riippumattomien matalapainepumppujen toiminta on kuvattu koneen käsikirjan sivulla 7 – 31.

      * * *

      Minusta STL:llä pitäisi lentää toistaiseksi vain paikallislentoja Malmilla, ennenkuin saadaan täysi varmuus siitä ettei virheilmoitus toistu. Tulee kalliiksi lennättää mekaanikkoa eikä ole yhtään kivaa jos kone jää hankalan matkan taakse jumiin.

      * * *

      Jatkotoimenpiteitä voisivat olla pumppujen jälkeisten filtterien tarkastus ja mahdollisesti toisen sähköisen matalapainepumpun vaihtaminen. Seuraavan huollon yhteydessä vai aikaisemmin – en osaa sanoa.

      Miika

      Paikallaolleena

      Disclaimer: edelläoleva on oma harrastelijan näkemykseni, omin sanoin kirjoitettuna.

    • #10535
      Janne Saarela
      Participant

      Rohkenin lentää Mikkeliin ja takaisin ma 31.7. tämän Miikan kirjoituksen jälkeen eikä ECU FAIL vikavaloa tullut missään vaiheessa kumpaakaan lentoa.

Viewing 1 reply thread
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .