Skip to content

STL ja G1000 polttoainelaskuri

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL ja G1000 polttoainelaskuri

  • This topic is empty.
Viewing 0 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9009
      Miika Asunta
      Participant

      STL:ssä on havaittu hiukan kiusallinen polttoainelaskuriin liittyvä softaongelma:

      Long range -tankkien todellinen maksimipolttoainemäärä on 2×19,5 USG, eli 39 USG.

      Polttoainemittarit näyttävät enintään 2×14 USG eli 28 USG.

      Virtausmittariin perustuvan laskurin maksimilukema on niinikään 28 USG, eli ENGINE/FUEL -välilehden reset fuel ja increase fuel -nappuloilla laskuria ei saada näyttämään 39 gallonaa mitenkään. 28 gallonan maksimi on G1000:n kiinteästi ohjelmoitu, eikä sitä ole mahdollista mekaanikonkaan muuttaa.

      Jotta polttoainelaskuri saadaan näyttämään oikein, täyden tankkauksen 11 näkymätöntä gallonaa on lisättävä laskurin lukemaan aina ennen seuraavaa lentoa sen mukaan kuin polttoainetta on kulunut. Tästä on syytä pitää huolella kirjaa, ja vajaat gallonat on luonnollisesti pyöristettävä turvalliseen suuntaan.

      Jos tämä jätetään tekemättä polttoainelaskuri näyttää huomattavasti pienempää lukemaa kuin mitä tankeissa todellisuudessa on. Toisaalta näyttää siltä että antureiden osoittama lukema on turvalliseen suuntaan pessimistinen. Ja mikä ongelmallisinta, ulkoisella mittalaitteella saadut lukemat eivät välttämättä nekään ole tarkkoja, varsinkaan jos siivet eivät ole vaaterissa. Etenkin oikealta puolelta on mitattu selvästi pienempiä lukemia, kuin todellisuudessa on ollut – todisteena tankki piripinnassa tarkkaan lasketun lisätankkauksen jälkeen.

      Ilmassa antureiden lukema on voinut olla ihan toinen kuin maassa.

      Jos tankki – pää- tai lisätankki – on piripinnassa, se lorottaa ylimääräisen polttoaineen huohotinputkesta ulos. Kannattaa siis olla tankkaamatta aivan piripintaan. Lisäksi täyteen tankattua konetta ei saa ottaa em. syystä halliin.

      Polttoaine on tankkiautossa huomattavasti viileämpää kuin ulkona auringon valossa olevassa lentokoneessa, joten lämpölaajeneminen – unohtamatta polttoaineen lämmitystä moottorin käydessä – saa aikaan em. efektin hyvin helposti.

      Tämä keskustelun avaukseksi, laskurin toiminta maksimimäärän osalta näyttää poikkeavan siitä mihin OH-KASsissa on totuttu. Toiveeni on että STL:n pa-laskuri saataisiin softapäivityksellä näyttämään 39 gallonan maksimiarvoa. Onko tätä päivitystä olemassa, en tiedä.

      Miika

Viewing 0 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .