Skip to content

STL polttoaine (ja miksei muutkin koneet)

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL polttoaine (ja miksei muutkin koneet)

Viewing 4 reply threads
  • Author
    Posts
    • #10883
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moi
      Nyt kun STL on vihdoin Pyhtäällä ja polttoainetta on saatavana “Aapolta” niin olisiko hyvä käytäntö vaikka sellainen että lentämässä ollut pilotti laittaisi omaan varaukseensa lennon jälkeen jäljelle jääneen polttoainemäärän niin seuraava lentäjä voisi katsoa siitä suoraan, eikä tarvitsisi ihmetellä / soitella perään että pitääkö polttoainetta tilata?

      t.Marko

    • #10903
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,
      toimisikohan sellainen että lentopäiväkirjassa on oma kohtansa polttoainemäärän syöttämiseen. Viimeisin laskeutuminen polttoainetietoineen näkyisi samalla sivulla kun koneiden tunnitkin ja vikataulu. Toki saman päivän/peräkkäisten lentojen osalta paras tilanne on toki soittaa, mutta tämä palvelisi erityisesti seuraavan päivän tai vähän pidemmän välin tilannetta.

      polttoaine

      • This reply was modified 1 week, 5 days ago by Niko Ikonen.
    • #10905
      Miika Asunta
      Participant

      IHQ:ssa mittayksikkö on litra. Tankkiin mahtuu 77 litraa.

      Polttoaineen määrää voi mittakepin ja sähköisen polttoainemittarin perusteella arvioida käytännössä tankin neljäsosan puolikkaan tarkkuudella.

      Sähköisen polttoainemittarin asteikko on periaatteessa sama – tosin se tuntuu optimistiselta kun tankki on täynnä, ja alle puolen välin jälkeen se on pessimistinen, polttoaineen määrä tuntuu hupenevan nopeammin.

      Mittakepin viivan väli on noin 19 litraa. Mittakepissä on käyttämättä jäävä polttoaine huomioitu. Tarkkaa litramäärää on kuitenkin mahdonta selvittää, keppi ei ole lineaarinen.

      Ei ole tarkoituksenmukaista yrittää laskea tankissa olevan polttoaineen määrää litroina. Tarkan painolaskelman kannalta olisi tietysti tarpeen tietää eksakti bensamäärä.

      Eli IHQ:ssa olisi parasta ilmoittaa polttoaineen määrä asteikolla 0,5/4 – 4/4 mittakepin viivanvälin puolikkaan tarkkuudella. Neljännen viivan yläpuolella olevaa ylitankkausta ei tule huomioida (tankin täyttöaukossa oleva polttoaine – se häviää jo lämmityskäytön ja rullauksen aikana).

      Jos polttoainetta olisi esim. sentti alle viivan, ilmoitettaisiin alempi puolikas.

      Käytännössä pilottien välillä polttoaineen määrästä on keskusteltu esimerkiksi toteamalla ”sinne jäi on kolmen tunnit bensat”.

      Tehoasetus ja valittu lentokorkeus viime kädessä toki vaikuttaa toiminta-aikaan, myös se lennetäänkö jatkuvasti laskukierroksessa, joten on syytä käyttää sellaista ilmoitustapaa joka on yksiselitteinen eikä sisällä tulkinnanvaraa.

      Eli IHQ:n tapauksessa voisi olla ponnahdusvalikko, jossa vaihtoehdot:

      0.5 / 4
      1 / 4
      1.5 / 4
      2/4
      2.5/4
      3/4
      3.5/4
      4/4

      (tosin taitaa olla että viivanväli on vähän päälle 5 gallonaa, tankki vetää reilut 20…)

      STL:ssä ja SRH:ssa taas gallonat puoltavat paikkaansa.

      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
      • This reply was modified 1 week, 4 days ago by Miika Asunta.
    • #10917
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Kappas, kuva oli nähtävästi ekasta iteraatiosta jossa oli vasta galloonat, siihen tuli heti perään jo litralaskuri. Häätyy hieman pohtia tuota IHQ:n asteikkoa

    • #10935
      Miika Asunta
      Participant

      STL:stä huomio – matkapäiväkirjaan mittarien ilmoittama lukema eikä totalizerin eli pa-laskurin lukemaa – viimemainittu ei välttämättä pidä ollenkaan kutiaan. (Nimim. ”tulva”)

      – Meillä oli tiedossa viimeisen lennon ilmoitettu lukema, joka ei alkuunkaan vastannut todellista tilannetta, tankkari ehti täyttää piripintaan vaikkei ollut tarkoitus. Koneen kirjaan kynällä tehty merkintä paljasti, että oli nimenomaan laskurin lukemasta kyse, koska merkintä oli tehty kymmenyksen tarkkuudella. Polttoainemittarin tarkkuus on tasagallona.

      Totalizer (jossain käsikirjoissa totalyzer) eli polttoainelaskuri perustuu tietokoneen laskemaan polttoaineen kulutukseen tehoasetuksen perusteella. Jotta tämä lukema on oikein, se on aina tankkauksen jälkeen korjattava oikeaksi. Jos lukema poikkeaa mittareiden näyttämästä polttoaineen määrästä, sitä voi silloinkin korjata, myös kesken lennon.

      Totalizerin lukemaa ei saa käyttää lennonvalmisteluun, todetaan myös lentokäsikirjassakin:

      “NOTE
      The fuel calculations on the FUEL CALC portion do not use
      the airplane’s fuel quantity indicators. The values shown
      are numbers which are calculated from the last fuel
      quantity update done by the pilot and actual fuel flow data.
      Therefore, the endurance and range data is for information
      only, and must not be used for flight planning.”

      Taannoin Porissa lentäjä teki hätälaskun, kun polttoainelaskuri alkoi lähestyä nollaa, vaikka tankeissa oli runsaasti polttoainetta jäljellä, mittarienkin mukaan.

      Miika

Viewing 4 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .