Skip to content

STL / SRH huoltojen tilanne

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL / SRH huoltojen tilanne

Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9313
      Marko Tolvanen
      Participant

      Moikka

      Onko tietoa mikä SRH:ssa mahtoi olla huollon tarve? jostain kuuli että huollossa olisi ollut joku tapaturma potkurin kanssa mutta liekö jotain muutakin? aikasen ikävää jos kone on varauskirjan mukaan poissa käytöstä toukokuuhun asti!!!

      Entä onko mitään villiä arvausta STL:n huollon valmistumisen osalta niin osaisi ruveta miettimään omia lentoja kevään osalta.?

      t.Marko

    • #10777
      Miika Asunta
      Participant

      Lennonsuunnittelusivulla on linkki kunkin koneen Google-ryhmään, jossa ajantasaisin tieto:

      OH-IHQ: https://groups.google.com/a/mik.fi/forum/#!forum/ihq-info

      OH-STL: https://groups.google.com/a/mik.fi/forum/#!forum/stl-info

      OH-SRH: https://groups.google.com/a/mik.fi/forum/#!forum/srh-info

      En tiedä mitä SRH:n tapauksessa kävi, putosiko potkuri lattialle, törmättiinkö siihen työkaluvaunulla? Moottorin kai tehdas kutsui takaisin? AD? Takuukorjaus?

      STL:n huollon osalta hiukan ihmettelen että rungon 2000h tarkastus/määräaikaishuolto kestäisi merkittävästi pitempään kuin 1000h tarkastus/huolto (pitäisi mennä muutamassa työpäivässä – jos ei ilmene yllätyksiä ja mahdolliset varaosat ovat valmiina. Toki otetaan siivet irti ja tarkistetaan/vaihdetaan polttoainetankit ym ym ym.)

      Uudelle hallitukselle ja kalustovastaaville iso kiitos aktiivisesta tiedottamisesta – varsinkin kun olosuhteet eivät ole mitenkään erityisen motivoivat.

      Vielä kun huoltovarausviestit tulisivat automaattisesti suoraan google-ryhmiin!

    • #10801
      Jani Grundström
      Keymaster

      Moro!

      Koneiden ajantasaiset tiedot löytyvät Miikan mainitsemista Google-ryhmistä.

      SRH:n tilanteesta sen verran, että kone lähti marraskuussa tavalliseen 100 tunnin huoltoon Vesivehmaalle. Huolto pitkittyi hieman muutamien moottorin apulaitteiden toimitusten venyttyä. Juuri kun konetta viimeisteltiin, potkuri vaurioitui. Kävin itse joulukuun alussa Vesivehmaalla, ja tällöin potkuri oli vielä ehjä. Huolto-organisaatio yritti järjestää lainapotkuria, mutta koska koneen potkuri on melko harvinainen, ei sellaista löytynyt. Potkuria yrittiin liimata, ja liima kuivui joulun pyhien yli. Tällöin huomattiin, että liimaus oli epäonnistunut ja potkuri tulisi lähettää tehtaalle.

      Tammikuussa tuli myös ilmi, että Continental oli julkaissut SB:n, josta seurasi myös EASA:n AD. Moottori tuli lähettää tehtaalle takuuhuoltoon. Tämä olisi siis tapahtunut joka tapauksessa, oli kone lentokunnossa tai ei. Oli pitkään epäselvää, mikä moottorin status on – edes tehdas ei osannut vastata kysymykseen. Tällä viikolla saimme kuitenkin tehtaalta ilmoituksen moottorin vastaanotosta. Kovasti koronaan vedoten arvioiduksi valmistumisajaksi ilmoitettiin toukokuu.

      SRH:n pitkä seisonta-aika onkin usean epäonnisen seikan tulosta. Positiivisena voitanee mainita, että seisonta-aikaa on myös käytetty hyödyksi esimerkiksi uusimalla koneen verhoilua.

      Ideana STL:n viennissä Itävaltaan oli se, että kone saataisiin työnalle ja näin myös valmiiksi mahdollisimman pian. Malmin tilanteen vuoksi huoltoa ei voitu järjestää aiemmin sovitulla aikataululla, ja muutkin suomalaiset pajat tarjosivat 2 kuukauden arviota pelkästään työn alle ottamiseen. Mikäli mitään suurempaa ei huollossa löydy, kone on taas käytettävissä muutaman viikon sisään.

      Kiitos vielä Miikalle ehdotuksesta ohjata huoltovarausviestit koneiden sähköpostilistoille, tämä lisätään ensitilassa.

      Jani
      SRH-vastaava

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .