Skip to content

STL Tallinnaan?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL Tallinnaan?

  • This topic is empty.
Viewing 12 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9211
      Teemu Rantonen
      Participant

      Olisin kiinnostunut liittymään mukaan STL:n Tallinnan-keikalle observoijan/kulujen jakajan roolissa (PPL löytyy muttei vielä STL-tyyppejä). Tavoitteena olisi saada tuntumaa koneella operointiin ja ulkomailla lentämiseen.

      Mikäli joku on menossa saman legin SRH:lla niin sekin käy mainiosti.

      Teemu Rantonen

      0403301229

    • #10590
      Marko Koivisto
      Participant

      Sama. STL-tyypit ja ulkomaille lento ovat vielä mysteereitä. Jos voi liittyä kimpaan niin tässä toinen kulujen jakaja/painolasti.

      Marko 050 590 1705

    • #10591
      Marko Koivisto
      Participant

      Sori, oikea nro on 050 590 1704.

    • #10593

      Itselläni on 20 lentoreissua Eestiin viimeisen 20 vuoden aikana mutta vasta pari tuntia STL tiimaa. Kävin pari viikkoa sitten Tallinassa ja pidin laskeutumis-, terminaali-, ym muita maksuja aika kohtuuttomina, yhteensä 165 euroa. Lempikohteeni Eestissä, Kuressaare ja Pärnu ovat halvempia, eksoottisempia ja lentoterminaalin osalta nopeampia kohteita kuin Tallinna, joka on suunniteltu isoille koneille. Tallinnassahan toki käy vaikka iltasella kesäaikaan, kun lentoaika on 35 minuuttia suuntaansa. Pärnu on puoli tuntia kauempana, Kuressaare tunnin kauempana. Ulkomailla lentämisessä ei mielestäni ole muuta ihmeellistä kuin englanninkieli ja ajantasaisen kartan hankkiminen (netistä saa tulostettua Eestin 1:500000 VAC-kartan). Jos ne muutamat kymmenet vakiofraasit on hanskassa niin homma sujuu, ja Eestin lennonjohtajat ovat nykyään aika selväsanaisia. Varsinkin viikonloppuna Eestin ilmatila on tyhjä paitsi tietenkin Tallinnan ympärillä.

    • #10594
      Miika Asunta
      Participant

      En ole Tallinnassa koskaan lentäen käynyt juurikin kalliiden maksujen takia.

      Olen myös suosinut Kuressaarta ja Pärnua (Tartto on myös hyvä kohde, kaupungilla en ole tosin käynyt), tänä kesänä molemmissa olen käynyt IHQ:lla. Laskeutuminen ja pysäköinti n. 20e luokkaa, matkustajamaksu muutama euro / kyytiläinen.

      Olen pitänyt miniminä sitä, että meren yli pääsee lentämään vähintään 4000ft korkeudella, eli käytännössä ei pilviä alle 5000 jalan ja näkyvyyden on oltava hyvä. Tarvittaessa on pelivaraa tulla alemmas.

      Käytännössä hyvin harvoin lämpimänä päivänä vastarannalle näkee ennen puoltaväliä, joten voi varautua ettei edessä horisontti erotu, mikä vaikeuttaa pilvien vaakaetäisyyden arviointia. Auringon valo vaikuttaa paljon näkyvyyteen. Sivuille näkyvyys on tavallisesti hyvä (merenpinta näkyy). Keinohorisontin on syytä olla luotettava.

      SRH sopii Vironkeikkaan erinomaisesti, tosin sen GPS:n ja MFD:n databaseja ei ole aikoihin päivitetty (yht. n. 1000e paukku), joten ilmatilarajat eivät ole ajan tasalla. Tärkeimmät fiksit ovat kuitenkin säilyneet pitkän aikaa ennallaan.

      IHQ:uun on jatkuva database-tilaus, päivitetty heinäkuussa. Ylimääräistä tavaraa ei saa kaksi päällä otettua mukaan. Polttoaineen saatavuus varmistettava. Kakkosradion puuttuminen ei ole iso ongelma, atiksia ei ole muualla kuin Tallinnassa. Radiojaksoja ei tarvitse pyöritellä, kun poimii ne GNS430 frequencies-välilehdeltä.

      * * *

      Paluumatkaa ajatellen liuku kannattaa suunnitella etukäteen – Tallinnan tutka usein kyselee hyvissä ajoin haluttua korkeutta FIR:rin rajalle Helsingin kanssa koordinointia varten. Koneiden gepsuista löytyy hyvät työkalut. STL:ssä toki vielä vähän paremmat lelut.

      * * *

      Lounasreissua varten lyhin järkevä varauksen kesto on 6h – lennot valmisteluineen à 2h, ja pari tuntia perillä.

      Miika, puh. 0456777842

    • #10595
      Pamir Albayrak
      Participant

      Oho, melkoinen korotus tullut muutaman vuoden sisällä – viimeksi kun kävin, hinta oli vaivaiset 70 euroa.

      Toki pilvet määräävät, mutta kovin korkealle ei tuossa ajassa ehdi/kannata nousta. 3000-4000 ft on ollut molemmilla kerroilla hyvä haarukka, eikä tarvitse syöksyttää alas =)

    • #10596
      Mikko Virtanen
      Participant

      Tallinnassa tosiaan saa maksaa itsensä kipeäksi, mutta siellä tavallaan myydään eräänlainen VIP-service halusi sitä tai ei. Toisinsanoen follow me-auton perässä parkkiin, kuljetus terminaaliin ja takastullessa henkilökunta saattaa ja avustaa jonon ohi crew turvatarkastukseen, tarjoaa mahdollisuuden tehdä ostoksia terminaalissa ja senjälkeen kuljettaa takaisin koneelle.

      En nyt tarkoita että noilla palveluilla sen suurempaa itseisarvoa olisi, mutta osa maksetuista markoista jopa perustuu johonkin.

      Lennonjohtopalvelu ollut yleensä melko tai hyvin ystävällistä, viimeksi tuli tosin vähän hoputtamista alaspäin kun ajelin 4000ft aika pitkälle ja selvityksen mukaan piti olla NAISA 1200ft or below. Parin tuhannen jalan tiputus ei vaadi kovin pitkää approachia..

      Aika reippaanpituisen varauksen tosiaan saa tehdä kuten Miika mainitsi. Lentoaika ei ole pitkä, mutta terminaalissa seikkailuun menee aikansa ja välillä saa odotella pidempäänkin saattajaa ja välillä saa lähteä ihan omin avuineen kohti rullaustietä.

    • #10597
      Harri Pottonen
      Participant

      Tallinnaan kannattaa mennä koululentona. Silloin on huomattavasti halvempaa. Tai jos ei koululentoa pysty toteuttamaan, niin sitten kannattaa ainakin kaikki lupakirjalliset kaverit merkata miehistön jäseniksi. Se vetää laskua edes pikkasen alaspäin.

      Ulkomaille lentämistä ei kannata jännittää. Heti kun suomalainen lennonjohtaja luovuttaa sinut Viroon, Ruotsiin, Norjaan tai Venäjälle, alkaa lennonjohto _palvelu_. Eli kaikenlainen huokailu ja sellainen “non-verbaali” viestittely jää pois. Itse töpeksin tässä n. kuukausi sitten IFR lentosuunnitelman kanssa Ruotsissa ja hoitivat asian erittäin ystävällisesti ilman mitään “koulutusta”, mihin täällä Suomen puolella on tottunut.

      Tartossa on hyvä georgialainen ravintola :)

    • #10598
      Pekka Aakko
      Participant

      Tallinna on kiva. Onhan se joo kallis, mutta jos 3-4 jakaa kulua niin ihan sinänsä ok vielä. Toi 165e kuulostaa kyllä oudolta, mulla se on yleensä 100e (alv0) luokkaa. Kandee vaatia että kaikki menee CREWiksi, yleensä onnaa, ei toki aina. Silloin ei tule matkustajamaksuja ja kaikki pääsee crew securityn kautta jos se on auki.

      Tässä mun STL tallinnareissu, josta saa jonkun käryn miten tuo reissu etenee:

      https://www.youtube.com/watch?v=pvrhYaCb5DY

      (videossa on toki kaikenmoisia kähmiä, tää taisi olla mun toka reissu, antakee anteeksi :))

      Muilla Viron kentillä on kesäaikaan (May-Sep) kiinteä laskeutumismaksu, joku n 20 eur. Sisältää kaikki maksut, matkustajat yms.

      Pehu

    • #10599
      Marko Einamo
      Member

      HEH ensimmäisiä kertoja kun käytiin OH-CTL:llä tallinassa taxfree ostoksilla päästiin putkeen ison koneen viereen. Oli se kun ostoksien jälkeen mentiin olamme gatelle ja push back tapautui lääntymällä paikalaan toisenpyörän jarru pohjassa. Kardlasta on myös hyviä muistoja viron kentistä. Tosin kaupunki on kauempava ja pienempi kun Kuresaari.

      t:marko

    • #10600
      Harri Pottonen
      Participant

      Mulla on kans hyviä muistoja ekoista Tallinnan keikoista. Ekassa kartassa, millä reissua suunniteltiin, luki “Tunnistamattomat ilma-alukset ammutaan kyselemättä”. Jostain saatiin sitten vähän ajantasaisempikin kartta. Laskun jälkeen meidät haettiin koneelta (C150) isolla keltaisella neuvostoaikaisella “bussilla”. Siinä oli vetonuppi erikseen ja matkustamo-osa erikseen. Sillä meidät kolme henkeä (kaksi lentäjää ja joku paikallinen vastaanottaja) ajettiin parin kymmenen metrin matka siihen harmaaseen rakennukseen, jossa varmaan on ollut lennonjohtotorni joskus EETN:n alkuaikoina. Siellä sitten mentiin mahorkalta haisevaan toimistoon, jossa suoritettiin tarvittavat maksut. Papereita oli monta ja niitä revittiin pienemmiksi viivottimen avulla. Leimoja laitettiin myös joka paperiin. Kruunuja piti olla valmiiksi vaihdettuna, kun kortilla ei voinut maksaa. Tosin eipä se silloin paljoa se laskeutuminen maksanutkaan. Sitten vaan kaupungille syömään ja sen jälkeen “Takso Lennujaamal”.

    • #10601

      Hi Guys, can anyone help me out with where are the fees are hidden when flying to Tallinn – looking at the published charges its 8,31 eur per 1000Kg MTOW landing fee. Passenger charges don’t apply to crew and parking is free for upto 3 hours – I can’t find a terminal navigation fee.

      Ground handling 10eur ? and transport to terminal 25eur/hr ?

      https://www.tallinn-airport.ee/wordpress/wp-content/uploads/2018/03/Tallinn-Airport-Conditions-of-Use.pdf

      https://groundhandling.ee/pricelist/

      Thanks for any help

      Br

      Chris

    • #10602
      Pekka Aakko
      Participant

      Expect the whole landing to EETN to be around 100-120 eur. It varies slightly from time to time (not sure why, but thats the charges I have received).

      This includes landing fees, Tn charges (20 eur total I\’d say) plus handling (80+ eur).

      There will be no handling charges if you do not leave the apron, for example you land just for refueling.

Viewing 12 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .