Skip to content

STL:n päivittäminen

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL:n päivittäminen

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9098
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Osaisiko joku valaista jo ennen ylimääräistä kokousta, että mistä hankkeessa on kyse?

    • #10408
      Miika Asunta
      Participant

      Samassa uutisvirrassa kuin kokouskutsu:

      http://www.mik.fi/2015/06/hallituksen-kalustopaatoksia-2-6/

      ***

      Onko STL:n seuraava moottori Continental Diesel CD-135 (vanha nimi “Thielert Centurion 2.0″) vai Austro Diesel? Jälkimmäisen hankintahinta näyttäisi olevan merkittävästi edullisempi, mutta edellyttää ns. NG-konversiota (mm. wingletit, uusi G1000-versio), mikä merkitsee verrattain suurta lisälainanottoa. Austro Dieselin tämänhetkinen pienempi kappalehinta kuitenkin tarkoittaa että NG-konversio maksaisi pitkällä tähtäyksellä itsensä takaisin. Jatkamme asian selvittämistä ja kutsumme aikanaan jäsenkokouksen päättämään moottorivalinnasta ja mahdollisen NG-konversion edellyttämästä lisärahoituksesta.

      ***

      Tarkemmat luvut ja rahoitusmalli valmistuvat siten että ne voidaan kokouksessa esitellä. Asialla on kiire sen takia, että Diamondin tehtaalle pitää varata slotti isoa muutostyötä varten n. 6kk etukäteen.

      http://www.diamond-air.at/services/austro-engine-upgrade.html

      http://support.diamond-air.at/fileadmin/uploads/files/after_sales_support/DA40-TDI/Service_Bulletins/SBD4-080-O-1-Conversion-to-DA40NG.pdf

    • #10409
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Noniin,

      Olipa jäänyt kokonaan huomaamatta..

      Aika kiireellä näköjään edetään, mutta parastahan tuo mahdollinen työ olisi saada pimeiden kuukausien ajaksi työn alle.

      Bulletinissa mainitut improved performance ja increased payload kuulostavat hyvältä.. Mutta minähän kannatin myös CTL:än 180hv muutosta.

      Hyvä homma että selvitetään vaihtoehdot ja seurataan tekniikan kehitystä!

    • #10410
      Miika Asunta
      Participant

      Argumentteja NG-konversion puolesta ja vastaan. Lista täydentyy.

      VASTAAN

      – Continental CD-135 (aik. Thielert Centurion 2.0) kytkimen vaihdot olisivat jäämässä lähiaikoina pois ja moottorin jakso olisi nousemassa 1800 tuntiin.

      – Austro Dieselin myötä MTOM (maksimi lentoonlähtömassa) on eri laskutelinevarianteilla joko 1280kg tai jopa 1310kg (MÄM 40-662 carried out – tämä ilmeisesti koskee vain uusia tehtaalta valmistuvia koneyksilöitä, löytyisikö jostain tarkempaa tietoa?). MLM (maksimi laskumassa) taas eri laskutelinevarianteilla joko 1216kg tai 1280kg (MÄM 40-574 asennettu). Laskutelineasia huomioidaan työtilauksessa siten, ettei operointia vakavasti rajoittavaa MTOM 1280kg / MLM 1216kg yhdistelmää ei synny.

      – Maximum Zero Fuel Mass rajoittaa: 1200 kg tai 1265 kg (MÄM 40-574 asennettu)

      – Austro Dieselissäkin voi tulla ongelmia vastaan – esim. Aeropolen OH-KAM:iin on jouduttu vaihtamaan turboahdin.

      – Hieman suurempi polttoaineen kulutus.

      – Ei ole varmuutta mahdollistaako G1000-päivitys vieläkään lentosuunnitelmien lataamista omalta muistikortilta.

      PUOLESTA

      – Austro Diesel-moottorin (AE300) hankintahinta tällä hetkellä merkittävästi pienempi kuin CD-135:n

      – Nykyiseen DA40TDI-versioon ei tule G1000-ohjelmistopäivityksiä. NG-konversion myötä saadaan käyttöön uudempi ohjelmistoversio. Esim. Fuel Totalizer -laskuri alkaa vihdoin toimia oikein – long range -tankit otetaan huomioon.

      – Kuormattavuuden oleellinen paraneminen – reilusti kolme henkeä kyytiin (Esite lupailee jopa 400kg hyötykuormaa).

      – Tehokkaampi moottori, parempi nousukyky.

      * * *

      ONKO NG ”TODELLINEN NG” ILMAN GARMININ AUTOPILOTTIA VAI EI?

      – Tarkoitus on että nykyinen autopilotti KAP140 säilyy – DA40NG AFM:ssä myös tämä vaihtoehto on dokumentoitu.

      – Garmin GFC 700 -autopilotin hankintahinta olisi arviolta 50 000 euroa, mikä nostaisi 7 vuodeksi 300h/v kertymällä tuntihintaa 24 euroa + korkokulut.

      – On selvää että GFC 700 olisi aivan omaa luokkaansa IFR-toiminnassa – KAP140 ei ole luotettava esim. ILS-lähestymisen ajamiseen sivutuuliolosuhteissa.

      – NG-konversio on ennenkaikkea ”Austro Diesel Conversion”, jossa kaikki tuliseinästä eteenpäin menee uusiksi. Siipiin asennetaan wingletit ja G1000 päivitetään. Autopilotin päivittäminen on erillinen optio, samoin suurempi kuomu ja järeämpi laskuteline.

    • #10411
      Jarkko Mankinen
      Participant

      Onko tulevista MTOW ja MLW saatu selvyyttä? Minkälaiset yhdistelmät ovat mahdollisia ja minkälaiset taloudellisesti mahdollisia/järkeviä? Lisääkö konversio itsessään paljon painoa?

    • #10412
      Tuomo Jousala
      Participant

      Nostetaanpa tätä keskustelua hieman esille… Mikähän mahtaa olla STL:n tilanne tällä hetkellä? Varauskalenterissa kone on jo tarjolla ensi viikolla, mutta onko todellisuudessa näin? Uudet käsikirjat varmaankin tulevat aikanaan tarjolle, mutta miten olisi tyyppikoulutusvaatimusten suhteen? Minkälaisen lisäkoulutuksen kerho tarjoaa/vaatii STL:ää jo aiemmin lentäneiltä?

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .