Skip to content

STL:n tankkaus Dieselillä?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu STL:n tankkaus Dieselillä?

  • This topic is empty.
Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9020

      Morot kaikille!

      Tulipa tuossa PA-määriä vatuloitaessa kysymys:

      Onko kerholla erityis-ohjeistusta muun kuin JET A1:n käytöstä STL:ssä?

      Jos/kun jettiautoa ei kaikkiin aikoihin saa hollille, voisi ainakin kesäaikaan käyttää dieseliä. Käsikirja tämän sallii, mutta kysymys onkin kerhon politiikasta, onko katsottu aiheelliseksi rajoittaa käsikirjan suomia vapauksia?

      Kysyn, kun jossain 98:lla kulkevissa, missä voi käyttää 100LL:ää on jälkimmäiselle “omistajan” erityisrajoituksia vaikka käsikirjat sallisikin 100LL:n käytön.

      Jos kertsillä olisi vaikkapa 4 tyhjää diesel-kannua + suppilo suodattimella, niin vois ennen aamustarttia tarvittaessa kiepata SEO:lta lisää kakkua. Kannujen tulee varmaankin olla tyhjiä jotta niitä voidaan sisällä pitää. Laskun/kuitin mukaan sitten omat pois kerholta.

      Kommentteja?

      T: Juha U

    • #10098
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Hei,

      ei ole katsottu aiheelliseksi rajoittaa. Ja kaikinpuolin dieselin pitäisi olla koneelle vain hyväksi. Lähinnä tuo suodattaminen on ollut hieman vaiheessa oleva osuus. Kun mielellään ei säiliöön haluaisi mitään ylimääräistä ja kaikkien irtosäiliöiden yms. kanssa sitä ilmeentyy.

      Sen lisäksi suositeltavaa olisi siltä samalta huolta-asemalta saatavaa hieman punertavampaa EN590 polttoainetta, jonka käyttö on ilma-aluksissa vielä sallittua. Tulee kuitenkin halvemmaksi.

      Niko Ikonen

    • #10099
      Marko Einamo
      Member

      EN590 = moottoripölttö- / lämmitysöljy :-)

    • #10100
      Thomas Hansson
      Participant

      Moi,

      Tuo on erittäin hyvä kysymys/aloite.

      Tiettyihin aikoihin vuorokaudesta JET-A1 kun ei saa Shellistä.

      Ja kesäisin olisi moottorin kannalta tosiaan ihan hyvä ajaa dieselillä/moottoripolttoöljyllä JET-A1 sijaan (parempi voitelu). Puhumatta siitä että MPÖ ja diesel ovat myös huomattavasti edullisempia kuin Jet-A1.

      Siksi on harkittu oman säiliön hankkimista josta saisi tankattua milloin vaan, mutta toistaiseksi asiaa on ollut vain pohtimisvaiheessa. Nyt talvi on tulossa ja dieselin käyttö on kielletty kun lämpötila on alle 5 astetta joten mahdollinen hankinta/käyttöönotto menee luultavasti vähintään ensi kesäksi. Tai no, tietysti sitä voisi täyttää JET:illä kylminä vuodenaikoina.

      Jos omatoimisuutta riittää, niin sillä väliin voisi tosiaan ratkaista tuo pulma Juhan ehdottamalla tavalla eli tarvittaessa jerrykannuilla SEO:lta. Tuosta omatoimitankkauksesta voisi tehdä oma kerho-ohje.

      Muistaakseni Turkulaiset olivat selvitelleet että MPÖ:n käyttö lentokoneessa on OK myös verottajan kannalta. Tuon täytyy vielä varmistaa.

      Terv. Thomas

    • #10101
      Tatu Koiranen
      Participant

      EN590 on dieselöljyä määrittelevä standardi, perinteinen lämmitysöljy ei sitä täytä. Huoltoasemilta saa käytännössä pelkästään EN590:n mukaista moottoripolttoöljyä, jota myös suurin osa tässä maassa myytävästä lämmityspolttoöljystäkin nykyään on.

      Verottajalta on ihan turha kysyä mitään, paitsi, jos meinaa tehdä pakkolaskun veteen, jolloin verottaja voi pitää toimintaa huviveneilynä.

      Huonoin dieselin ominaisuus on se, että se menee säämiskästä läpi ihan tautisen hitaasti verrattuna lentobensaan tai jettiin.

    • #10102
      Antti Laukkanen
      Participant

      Ihan pikku kuriositeetttina mainittakoon, että Diamondin edustajan mukaan he eivät voi suositella käytettäväksi mitään muuta polttoainetta kuin JET-A1:tä. Sen ajatuksen muuttamiseksi asiasta olisi epäilemättä hyvä käydä kohtalaisen perusteltu keskustelu mahdollisten myöhemmin eteen tulevien tilanteiden pohtimiseksi.

    • #10103
      Marko Einamo
      Member

      Miksiköhän Diamond on moiseen suositukseen ryhtynyt ja onko tuo Diamondin virallinen kanta?

    • #10104
      Thomas Hansson
      Participant

      Voisiko johtua siitä että uusien NG Diamondien Austro Enginessä voi käyttää vain Jet A1…?

      Thielert moottorit ovat tässä olleet siinä mielessä monipuolisempia että moottorivalmistajan puolelta ei ole ollut esteitä dieselin käytölle muuta kuin lämpötilarajoitus…

    • #10105
      Miika Asunta
      Participant

      Jos Dieseliä tankataan, pitää kaikki tankkaukset merkitä matkapäiväkirjaan, jotta voidaan varmistua ettei Dieseliä ei ole jäljellä kylmässä operointia ajatellen.

      * * *

      If the airplane is operated in a cold environment, it must be changed from Diesel Fuel

      operation to JET Fuel operation. To ensure that no blend of JET Fuel with Diesel Fuel

      is in one of the tanks, each tank must be refilled at least twice with more than 10.6 US gal

      (40 liters) of JET Fuel or 17.2 US gal (65 liters) when the long range tank is installed

      (OÄM 40-130). Otherwise both tanks must be drained before refueling with JET Fuel.

    • #10106
      Tatu Koiranen
      Participant

      No diamond air, kuten ihan mikä tahansa muukin valmistaja, suosittelee sitä jolla se voi pelata parhaiten varman päälle. SIksi koneissa suositellaan käytettäväksi polttoainetta, jonka soveltuvuus on tosiasiassa huonompi kuin jonkin toisen polttoaineen.

      JETissä diamondia kiehtoo todennäköisesti eniten se, että jetin jakeluketjun laadunvalvonta on tarkempaa, eli koneen tankkiin päätyy suuremmalla todennäköisyydellä spesifikaation mukaista polttoainetta vrt. kanisteriralli.

Viewing 9 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .