Skip to content

Syyskokous?

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Syyskokous?

  • This topic is empty.
Viewing 5 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9214
      Olli Pitkänen
      Participant

      Kun en valitettavasti päässyt syyskokoukseen, olisi kiva vaikka täältä lukea, mitä päätettiin ja miltä kerhon ensi vuosi näyttää.

    • #10606
      Marko Koivisto
      Participant

      Jep, säiden takia kun ei Malmin suunnalla ole tullut käytyä olisi mielenkiintoista kuulla tilannepäivitystä. Ilmeisesti pientä liikehdintää tapahtuu, kuten että laivastosta osa on ulkomailla lentokelvottomana, vihollinen on vallannut hangaarin ja koko lentokenttä on päätetty terminoida.

    • #10607
      Harri Pottonen
      Participant

      Jep, sama täällä. Olisi mielenkiintoista kuulla, millaiset suunnitelmat MIK:llä on. Onko esim. ollut puhetta, milloin kerhohuoneesta täytyy luopua. Ja mikä on koneiden säilytysratkaisu IHQ:n ja STL:n osalta nyt kun halli on kuulemma viety meiltä pois. Vai onko niin, että tämä on edelleen vihollisen propagandaa ja todellisuudessa koneet saavat vielä majoittua hallissa?

    • #10608
      Marko Tolvanen
      Participant

      Mikähän mahtaa olla syynä ettei mitään tietoa tihku edes kerhon nettisivuille?

      Kai joku nyt voisi kertoa missä mennään kun näyttää että Malminkin kohtalo alkaa olla sinetöity.

      Viedäänkö kerhon koneet jonnekin muualle jos tuo toteutuu vai myydäänkö pois ja lopetetaanko koko kerho?

    • #10609
      Ville Repo
      Keymaster

      Hei,

      On totta, ettei Malmin tilanne näytä tällä hetkellä hyvältä. Tilanne ei kuitenkaan ole aivan uusi, sillä hyviä uutisia kentän tilanteesta ei vuoden 2014 jälkeen ole kuultu.

      Vaikka tilanne näyttääkin nyt monelta osin todella pahalta, kuten lentäessä, vaikka kuinka pahalta näyttäisi, mutta jos moottori käy ja potkuri pyörii, niin ei tilanne nyt niin huono ole sitten kuitenkaan. Tällä hetkellä Malmilla on lentokenttäoperaattori, joka on halukas jatkamaan Malmin lentotoimintaa ja pyrkii neuvotteluteitse sopimukseen, joka mahdollistaisi ilmailutoiminnan Malmilla myös vuoden 2019 jälkeen.

      Meitä kerhona suoraan koskettava ongelma on toimintaympäristön muuttuminen entistä hankalammaksi. Mitä nyt päättyvään kauteen tulee, niin hankalia muutoksia, tilanteita ja epäonneakin on tullut vastaan monella saralla. Kaluston saatavuuteen emme voi olla tyytyväisiä. Suurena tekijänä on huolto-organisaation muutto pois Malmilta, mikä on pitkittänyt huoltojen kestoa. Myös varaosatoimitukset ovat olleet sietämättömän hitaita. STL fiasko on tässä oma lukunsa, josta todettakoon nyt sen verran, että uusi moottori on koneen luona ja asennettaneen ensi viikon aikana.

      Vaikka nyt päättyvä kausi onkin runnellut niin kerhon taloutta kuin jäsentyytyväisyyttä, koneemme lensivät silti yhteensä hieman vajaat 1000 tuntia. Vaikka meille tämä kertymä on todella huono saavutus, osoittaa se silti kotimaan mittareilla ihan kohtalaista kerhoaktiivisuutta. Tämän voi nähdä positiivisena indikaattorina siitä, että koneet lentävät kohtalaisesti vaikeassakin ympäristössä.

      Mikä vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä tulevaisuuden mahdollisuuksiin, on kerhon taloudellinen status. Kerholla on kohtalainen omaisuusmassa ja tätä vasten ainoastaan noin 15% velkaa. Joten pahimmassakin tapauksessa yhden koneen realisoimalla, joka ei ole STL, kuitataan velkapääoma ja saadaan kohtalainen pesämuna investoida sinne missä tulevaisuus näyttää stabiileimmalta.

      Pyhtäälle valmistuva lentopaikka on kuluvana vuonna saanut kestopäällysteen ja ensimmäiset lämpimät lentokonehallit valmistunevat ennen vuoden loppua. Kaikki merkit viittaavat siihen, että Pyhtäälle on muodostumassa varsin ilmailumyönteiset ja stabiilit olosuhteet ilmailutoiminnan harjoittamiseen. Keskusteluyhteys lentopaikan pitäjään on säilynyt kaiken aikaa hyvänä.

      Pyhtään lisäksi lähikentillä tapahtuu myös ilmailuvinkkelistä ihan positiivista liikehdintää. Näistä mm Nummelan ympäristölupaa ollaan hakemassa huomattavasti ilmailumyönteisempään suuntaan. Läpimennessään esitettynä Nummela voi näyttäytyä kohtalaisena vaihtoehtona. Muutakin tapahtuu, kuten Mäntsälän uuden lentopaikan perustaminen.

      Tässä kohtaa ei mielestäni vielä ole paniikkia pelastusveneisiin, sillä olisin kaikesta huolimatta yllättynyt siitä, jos lentotoimintaa Malmilla ei voitaisi jatkaa vuoden 2019 jälkeen. Ainakin ensi vuosi lennetään Malmilla ja toivottavasti vielä monta vuotta sen jälkeenkin. Kerhoa ei kuitenkaan missään vaiheessa olla ajamassa alas, kävi Malmin tilanteessa miten tahansa.

      Ensi vuoden osalta Malmin toiminta jatkuu kuten tähän asti. Koneemme ovat edelleen ykköshallista ja kerhohuoneen vuokrasopimus on toistaiseksi voimassa. Syyskokouksessa saimme kaksi uutta jäsentä kerhon hallitukseen. Huoltoproblematiikka on keskeisessä osassa siinä, mitä pyrimme ensi vuodelle parantamaan. Tiedottaminen on myös alue, jossa pyrimme parantamaan toimintaamme. Ongelmiin yleensä löytyy ratkaisu, kun tehdään töitä niiden löytämiseksi.

      Remain positive. Parempaa ilmailuvuotta 2019

      Ville

    • #10610
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Villelle kiitos yhteenvedosta.

      Jyri

Viewing 5 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .