Skip to content

TAITOLENNON KOULUTUSTA

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu TAITOLENNON KOULUTUSTA

• This topic is empty.
Viewing 10 reply threads
  • Author

Lensin 80-luvulla Kokkolassa kymmenisen tuntia taitolentoa Seppo Saarion Christen Eaglen etupenkillä maestron itsensä opissa. Sen jälkeen en olekaan taitolentoa harrastanut purjelennon silmukoita ja heilurikaseja lukuun ottamatta.

Kerhon COX mahdollistaa kohtuulliset taitolentoliikkeet, vaikka se ei varsinainen temppukone olekaan. Olisiko porukalla innostusta järjestettyyn taitolentokoulutukseen ja olisiko kerholaisissa sellaisia opettajia, jotka voisivat opettaa? Taitolento ei tietysti ole repimistä eikä räimimistä. Se on äärimmäisen tarkkaan kontrolloitua ja koneen suoritusarvot huomioivaa lentämistä. Yksikseen ja kylmiltään ei sellaiseen pidä ryhtyä. Taitolento opettaa virheliikkeiden tunnistamisen ja niistä selviämisen. Se on siis lentäjän henkivakuutus.

Syöksykierre alkaa yleensä alinopeudelle ajautuneella koneella, jossa kaarto on luistavaa. Tähän vipuun moni saattaa joutua, mutta siitäkin selviää.

Siis taitolennon perusliikkeet: sakkaus eri lentotiloissa ja syöksykierre, silmukka, kenties pystykäännös, hitaat ja nopeat vaakakierteet, heilurikahdeksikko, tynnyri ja koneen suoritusarvojen rajoissa eri liikkeiden yhdistelmät. Näistä voitaisiin aloittaa.

Ja olisiko kerholaisilla tietoa varsinaisten, kaksipaikkaisten taitolentokoneiden omistajista. Näillä lentimillä voitaisiin sitten päästä pidemmälle, kunhan ensin on kiivetty tyvestä jonkusen matkaa ylöspäin.-

Niko Ikonen
      Keymaster

Hei,

vaikka valitettavasti tämäkin hupi tulee viimeistään tuossa 2015 luvanvaraiseksi (EASA FCL, taitolentokelpuutus) niin itselläni olisi kyllä kiinnostusta. Samoin kerholla muutamaan otteeseen on ollut asiasta puhetta, mutta myönnän etten ole jaksanut edistää opettajan etsimistä. Aikaisemmin kerhossa taitolentoa opettaneet ovat valitettavan kiireisiä eivätkä ole pystyneet sitoutumaan kouluttamiseen muutamaa lentoa enempää.

Niko Ikonen

Kiinnostusta olisi peruskuvioiden oppimiseen kyllä. Täytyy vain olla kevyehkö opettaja, että mahtuu yhtä aikaa COX:iin kun itse olen noin 95 kg. Keniassa 90-luvulla kun siellä hankin PPL:n niin kurssiin vielä kuului spinni mutta sen jälkeen en ole sitäkään harjoitellut.

Messissä!

//Jani

ps. Minulle käy myös pelkkä räimiminen :P

Marko Einamo
      Member

Hei Hienoa että taitolento kiinnostaa . Ootteko jo muuten nähnyt tämän http://www.mik.fi/malmin-ilmailukerho-ry/uutiset/taitolento/ sivu kasattiin joskus ajalla “miekka ja kirves”!

Pitäisikös asiasta esim kokoontua ja vaihtaa tietoja ja miettiä miten päästäisiin kokeilemaan hieman hyvässä ohjauksessa taitolennon perusteita?

Marko puhuu ehdottomasti asiaa. Omin päin ja ilman koulutusta ei missään tapauksessa saa lähteä edes kokeilemaan. Sopiskos Markolle, että kokoat kiinnostunutta porukkaa ja mietitään tulevaa, johdettua koulutusta. Olen mielelläni mukana opettelemassa HALLITUSTI.

Mulla on muute kotona kirja *Modern Airmanship*, kustantajana USAF ja vuodelta 1957 tms ;-) Siinä kanssa kerrotaan aika hyvin noista taitolentoliikkeistä. Voisinkin ottaa sen johonkin keskiviikkoiltaan kerholle mukaan ihmeteltäväksi. :)

//T

Marko Einamo
      Member

Valitettavasti en tässä asiassa pysty olemaan se aktiivinen “puuhapete”. Autan kyllä miellelläni opettajan yms. löytämisessä jos tarvetta. Olisikos muita halukaita? Nimet kasaa ja treffit malmille esim. joku lauantai- tai keskiviikkoilta kun siellä muutenkin hengaillaan.

Rami Sadik
      Participant

Lyhyt ehdotus, tosin en itse pysty olemaan kauhean aktiivisesti “puuhapetenä”. Olen aikoinaan lentänyt taitolentoa Horst Weckströmin kanssa (taitolentokokemusta noin 2000h C152 aerobatilla). Soitin hänelle kysyäkseni, mikä hänellä on aikatilanne lentämisen kanssa ja ilmoitti olevansa käytettävissä.

Olen lentänyt hänen kanssaan taitolentoa ja en voi muuta sanoa kuin, että suosittelen lämpimästi.

Jos MIK:in puolesta on ok, että hän pitää asiasta kiinnostuneille teoriaa ja lentoja, niin joko minä tai asiata vastaava voisi olla yhteydessä (miksi ei myös itse kiinnostuneet).. Olettaisin hänen olevan “alan ammattilainen”.

Itse voisin osallistua ainakin kertauksen vuoksi ainakin taitolentoteoriaan..

Horst Weckström 0400855886

Minä tulen mukaan, kunhan saan ilmoituksen, milloin eka palaveri pidetään.

Erno Berger
      Member

Terve,

Taitolentoon pääsee myös hyvin tutustumaan Urheilutaitolentäjien leireillä. Seuraava leiri on syysleiri Oripäässä, 6-8.9.2013.

Täällä saadaan varmasti myös järjestymään erillaisia koulutusmahdollisuuksia, mikäli niistä sovitaan etukäteen. Oripäässä pääsee lentämään taitolentoa suoraan kentän päälle / lähialueelle ja kentällä on hyvät tilat, joten Oripää toimii hyvin taitolennon harjoitteluun.

-Erno

Viewing 10 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .