Skip to content

Varauskalenterit kännykkään

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Varauskalenterit kännykkään

• This topic is empty.
Viewing 11 reply threads
  • Author
      Pietu Pohjalainen
      Participant

Kesän ratoksi tein pienen skriptinpätkän, jolla saa koneiden varauskirjat kännykkään iCalendar-muodossa. Tässäpä kokeiltavaksi muillekin, että onko hyödyllinen.

Skripti hakee kuluvan ja seuraavan viikon varaukset ja toimittaa kännykkään tai tietokoneen kalenterisoftaan tarkasteltavaksi.

Se pyörii nyt minulla tuossa kirjahyllyn palvelimella, ei takuita siis jatkon toimivuudesta :-). Jos osoittautuu hyödylliseksi, niin katsotaan että saisiko palvelun pyörimään johonkin oikealle serverille.

http://ppohja.dyndns.org/ws/mik/OHCOX

http://ppohja.dyndns.org/ws/mik/OHSTL

http://ppohja.dyndns.org/ws/mik/OHSRH

Esim iPhonessa kalenterin saa tilattua:

Asetukset -> Posti, yhteystiedot, kalenterit -> Lisää tili… -> Muu -> Lisää tilattu kalenteri

Tässä palvelin-kenttään kirjoitetaan sitten halutun koneen osoite tuosta yltä.

Puhelin kysyy tunnusta ja salasanaa, ne ovat samat kuin MIK:in webiin. “Käytä SSL:ää” -asetus pois.

Voila, kännykän kalenterista löytyy koneiden varauskirjat.

Androidilla taitaa tarvita jonkin lisäsoftan, Win phonesta ei havaintoa.

Janne Saarela
      Participant

Melkein toimii – näyttäisi ettei autentikointi toimi ei tuosta linkistä web-selaimella klikattaessa eikä iphonella kalenteria lisättäessä. Yritykseni 13.8.2013 klo 9:18 jos lokeistasi jotain selviää…

T:Janne

Pietu Pohjalainen
      Participant

Kappas,

olinkin unohtanut sinne rajoituksen, että sisään pääsee vain omalla tunnuksellani.. Noh sano naakka, kun nokka katkes.

Ihmettelinkin, että eikö kukaan ole niin seikkailunhaluinen, että olisi kokeilemassa palvelua. No tyhjää on linnanmäellä kun portit on kiinni.

Janne Saarela
      Participant

Tuntuisi toimivan kivasti iPhonen erikseen ostamassani Week Cal softassa – varauksen tekijän puhelinnumerokin nousee kivasti näkyviin mahdollista soittoa varten.

Proxy-palveluntarjoajahan ei sitten taltioi mitään autentikointitietoja, eihän? :)

Kiitoksia että teit tämän!

T:Janne

Pietu Pohjalainen
      Participant

Moi, kiva kuulla että tuntu hyödylliseltä!

Tietoturvamielessä tosiaan käyttäjien salasanat kiertävät tämän palvelimeni kautta. Pyhästi vannon ja vakuutan, että ne eivät jää logiin :-).

Tällaista logitietoa minulle jää:

Wed Aug 14 13:22:43 EEST 2013 req 118 user: saarela accessing OHSTL

Wed Aug 14 13:22:47 EEST 2013 req 118 using cached result from Wed Aug 14 13:16:19 EEST 2013

Wed Aug 14 13:22:47 EEST 2013 req 118 serving request took 3728 ms.

Autentikointi tapahtuu jokaisella pyynnöllä MIK:in webin kautta. Itse kalenteritiedot cachetetaan 15 minuutiksi, jottei MIK:in järjestelmälle tule liiallista kuormaa – tämä kannattaa huomioida, jos oma varaus ei ihan heti kännykkään päivity. Jos tuntuu liian pitkältä ajalta, niin varmaan tuota cacheaikaa voisi lyhentää.

Tuo Week Cal onkin kiva kuulla, että sillä saa poimittua puhelinnumeron. iPhonen oma kalenteri kun siihen ei pysty. Tiedostoformaatissa sinällään olisi ihan paikka puhelinnumerolle, mutta sitä eivät nämä kalenterisoftat taida käyttää, joten en sitä myöskään populoi. Jos tulee vastaan joku kalenterisofta, joka sitä osaisi hyödyntää, niin kertokaa niin laitetaan siihenkin kenttään tulemaan tietoa.

Jos tulee kehitysideoita, niin semmoisiakin voin tässä puuhastella. Miika oli tehnyt jonkun version, jossa saa omat lennot erilliseen feediin, sitä taidan ensimmäisenä yrittää.

Marko Einamo
      Member

Moi

Kehitysideoita on minulla mutta tuohon itse varauskirja ohjelmistoon. Onnistuisikos Pietulta ja joltakin muulta sen kevyt puukotus?

t:marko

Miika Asunta
      Participant

Joo, tässä tuo Pietun viittaama viritelmäni:

http://www.mik.fi/ohbas/mrbs-ical.php

Skripti hakee varauskirjasta omat tulevat varaukset, luo niistä ics-tiedoston ja palauttaa linkin tähän tiedostoon jonka voi tilata esimerkiksi iPhonen kalenteriksi. Henkilökohtainen tiedosto on kerhon nettisivuilla ns. tiskin alla, salasanasuojausta ei kalenteritiedostolle ole.

ICS-tiedosto pitää sisällään ainoastaan koneen tunnuksen, varauksen alku- ja päättymisajan sekä Description-kentän. Näiden lisäksi muutama kenttä, joiden avulla kalenterisofta osaa päivittää yksittäiseen kalenterimerkintään myöhemmin tehdyt muutokset. Mitään henkilötietoja tai puhelinnumeroita ei tiedostossa ole, ellei niitä Description-kenttään ole itse syöttänyt.

Varaustiedot eivät tosiaankaan päivity ics-tiedostoon automaattisesti, vaan skripti pitää ajaa erikseen joka kerta, jos haluaa varauskirjaan tehdyt omien varausten muutokset puhelimen kalenteriin. Skriptin URL:in voi tietysti laittaa www-selaimen kirjanmerkiksi tätä helpottamaan.

Automaattisiksi viritetyissä kalenteripuuhasteluissa on tosiaan se ongelma, että ne helposti kuormittavat www-palvelimia arvaamattoman paljon – minulla on näyttöä siitä, että eräs yleisesti käytössä oleva Applen Appstoren maksullinen kalenterisofta (se joka muuten näyttää samalta kuin iPhonen oma kalenteri mutta jossa on viikkonumerot) lataa taustalla kalenterimerkintöjä satoja kertoja päivässä, ja jos tilattava kalenteri olisi skripti eikä staattinen tekstitiedosto, se pistäisi www-palvelimen kyykkyyn. Jos on ulkomailla reissuissa ja 3G-nettiyhteys auki, lasku on taatusti iso. Kannattaa olla selvillä siitä mitä puhelimeen asennetut ohjelmat puuhastelevat.

iPhonen sisäänrakennettu kalenterisofta näyttää hakevan tilattujen kalenterien tiedot vain silloin kun kalenterin ottaa esille, joten pitäisin sitä varsin turvallisena käyttää.

Varauskirjan tilanne elää koko ajan, ja sitä on seurattava itse aktiivisesti. Mitkään kalenterikilkkeet eivät voi korvata varauskirjaa ja sen omatoimista seuraamista. MIK:in web-palvelujen kapasiteetti ei tule riittämään siihen, että varaukset voisi tehdä suoraan esim. Google-kalenterin avulla, saati että pyöritettäisiin omaa kaksisuuntaista kalenteripalvelinsoftaa.

Marko Einamo
      Member

Kun softa projekti ver 1.0 on valmis kannattaisi ohjelmat mielestäni lisätä sopivaan kohtaan kalenteri softaan.

Tuossa mrbs-softassa millä tuo varauskirja on tehty, on uudessa versiossa mun mielestäni myös tuo ical-tuki, se taitaa jopa laittaa kalenterikutsuja sähköpostilla tms. En ole sitä kauheasti tutkinut, mutta se voisi olla ihan hyvä projekti jonkun tonkia jos aikaa löytyy. Meillähän on jonkun verran viritelty versio tuosta, mutta ei mun käsittääkseni ihan mahdottomasti kuitenkaan ole omaa koodia siellä seassa.

//T

Marko Einamo
      Member

http://mrbs.sourceforge.net/

Jos saisi sen lähettämään varauksista muistutuksia esim. edellisenä päivänä tyyliin “hei sulla on huomenna kone varattuna”. Espoossa tulee hammaslääkärivarauksessa muistutusta. Meillä oli jo edellisessä versiossa muuten toteutettuna piirre että varauksen henkilön nimeä klikaamalla aukesi maili (mailto:) se oli mielestäni kätevä.

Tuossapa oiva projekti jollekin PHP/Mysql koodaamisesta innostuneelle. Voisi näyttää hyvältä vaikka ihan CV:ssä :-)

t.marko

Pietu Pohjalainen
      Participant

Fiksua olisi päivittää uuteen versioon, tämä nykypuuhahan on tämmöistä virittelyä.

Marko Einamo
      Member

Olikohan se Miika joka viimeksi siirsi räätälöinnit uuteen versioon? Tuomas taisi tehdä myös räätälöintejä noihin eri lento tyyppeihin.

T marko

Viewing 11 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .