Skip to content

Varauskirjaetiketti

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Varauskirjaetiketti

  • This topic is empty.
Viewing 2 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9212
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Moi. Uutena tulokkaana pyytäisin valistusta seuraavassa asiassa:

      Olen varannut X-määrä lentoja syyskuussa perjantaille ja sunnuntaille. Varaustietojen kylkeen on ilmestynyt viesti, että “olet tehnyt yli 4 varausta – huomioithan varauskirjaetiketin” Siinä ei kuitenkaan selitetä mitä Varauskirjaetiketillä tässä tapauksessa tarkoitetaan. Olenko tehnyt siis liikaa ennakkovarauksia, vai mitä?

      Itselläni ei ole mitään epävarmuutta siitä ettenkö lennä näitä vuorojani. Sää-/sairauasvarauksella tietenkin.

      Eli mistään “varmuuden vuoksi”-varaamisesta ei ole kyse.

      Pyydän jotakuta selventämään tätä mainintaa Varauskirjaetiketistä! Kiitos.

      Jyri Virmalainen

    • #10603
      Jyri Virmalainen
      Participant

      Ok Boys!

      Luinpa Varauskirjaetiketin näin jälkeenpäin. Eli Max 6 varausta ennakkoon. Miksi varasin joka perjantaille ja sunnuntaille parin tunnin lennot syyskussa? Syy: En onnistunut varaamaan elokuussa yhtään lentoa, koska SRH oli buukattu niin täyteen jo hyvissä ajoin. Minulla on hoppu oppia tämä homma jo. No poistan ylimääräiset buukkaukset sitt’.

    • #10604
      Miika Asunta
      Participant

      Varauskirjaetiketti – se on enemmän ohje kerholaisten neuvottelujen pohjaksi kuin sääntö tai määräys. Sitä on vuosien varrella versioitu, ja siksi varausten maksimimäärässä on vaihtelua teksteissä ja puheissa.

      Varauskirjaetiketin tarkoitus on kannustaa siihen, että varauskirjaa ei varattaisi tukkoon, niinkuin valitettavasti on jatkuvasti ollut tilanne etenkin kesäisin ja läpi vuoden viikonloppuisin ja iltapäivisin valoisan aikaan.

      Käytännössä varataan lennolle aikaa paljon enemmän kuin varauksen puitteissa lennetään. Ja jos ei lennetäkään varaus jätetään peruuttamatta tai sitten peruutetaan niin myöhään että kukaan ei ehdi reagoimaan.

      Kerhon talouden kannalta on tärkeää että koneet lentävät mahdollisimman paljon. Sen takia ei haluta että matkalennoilla koneita seisotetaan perillä, vaan että pitemmästä lentoretkestä kertyisi lentoaikaa vähintään 2h / päivä.

      Tämän takia pitkille varauksille pitää pyytää kerhon hallitukselta lupa, jonka yhteydessä esitetään vapaamuotoinen suunnitelma minkälainen reissu on tarkoitus toteuttaa. Pääsääntöisesti luvan saa.

      Sekään ei ole kovin hyvä että sama pilotti buukkaa monta viikonloppua, vaikka niistä jokin olisikin varalla, ajatuksella että peruutetaan myöhempi jos vastaava aiempi varaus toteutuu. Useimmiten pitkä matkalento ei toteudu ja kone vapautuu lyhyellä varoitusajalla.

      Ongelma on myös päivän pilkkominen laittamalla lyhyt varaus keskelle päivää. Aamusumuja esiintyy etenkin syksyisin, ymmärtäähän sen että mieluummin varaa koneen sellaiseen aikaan kun sumu on todennäköisesti hälvennyt. Mutta yksittäinen tunti keskellä päivää -varaus blokkaa helposti mahdollisuuden esim. 6h kestävään pizzakeikkaan Viroon.

      Olemme etsineet uutta varauskirjasoftaa joka automaattisesti valvoisi varausten määrää ja pituuksia, ollaan harkittu myös varausmaksun käyttöönottoa.

      Ketään ei luonnollisesti pakoteta lentämään huonossa kelissä tai vaikeissa tuuliolosuhteissa, mutta se että kone seisoo turhaan maassa CAVOK-olosuhteissa ja kevyellä tuulella on toistunut luvattoman usein. Tästä halutaan päästä eroon.

      * * *

      Yön alkaminen pitäisi ottaa myös varauksen kestossa huomioon. Lentokenttäyhdistyksen päivystäjät toivovat pimeään ajoittuvat PPR-pyynnöt 2h ennen lentoa. Eli ei buukata koneita yöajalle, jos ei aiota yöllä lentää – tällä annetaan myös mahdollisuus aktiivisille NF-kelpuutuksen omaaville piloteille pistää matkustajankuljetusoikeus voimaan, ennenkuin loppusyksyn huonot kelit alkavat.

      Hyvät yökelit ovat harvassa ja ”ikkuna” voi avautua hyvinkin myöhään, joten olisi parasta että iltoihin ei varattaisi pitkiä blokkeja, jotta monella olisi mahdollisuus lentää. Viikosta 36 eteenpäin yötä on jo noin tunti per ilta. Maisemalennon keston voisi rajoittaa enintään puoleen tuntiin ja seuraava pilotti on heti vastassa. (Kelien puolesta yölentokouluksen paras aika on tammikuun puolesta välistä eteenpäin. Yökoululennoille tarvitaan pitempiä varauksia.)

      Paikalliskelin ja yön alkamisen voi tsekata kerhon infotaulusta myös kännykällä: https://www.mik.fi/ohbas/screenly-kello+metar.php

      * * *

      Talvikin lähestyy – viikonloppulentäminen edellyttää etenkin SRH-piloteilta yhteistyötä, lumityöt ja koneen sulattaminen jää helposti päivän ensimmäiseltä varaajalta tekemättä. Eikä toinenkaan viitsi ja vahinko kiertää. Eli kaikki päivän lentäjät aamulla paikalle talkoisiin, silloin kaikki pääsevät lentämään edes vähän.

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .