Skip to content

Viron ELT-vaatimukset tiukentuneet

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Viron ELT-vaatimukset tiukentuneet

  • This topic is empty.
Viewing 16 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8915
      Tatu Koiranen
      Participant

      Terve,

      Etelänaapurista on hiljattain tullut useammallekin lentäjälle palautetta, kun ilmatilassa on oltu moottorilentokoneella puutteellisella varustuksella. Viron AIP GEN 1.5 kohdassa 2.6.1 vaatii nykyään kaikilta moottorilentokoneilta ELTin, joka toimii sekä 121,5 että 406 MHz taajuuksilla, eli “vanha perinteinen” ELT ei riitä.

      Vielä linkki (joka toimii ainakin jonkin aikaa…) ko. AIPin kohtaan: http://eaip.eans.ee/2011-07-28/html/eAIP/EE-GEN-1.5-en-GB.html?#GEN-1.5

    • #9727
      Ari Nikkinen
      Member

      MOI,

      Minkähän kokoluokan investointitarpeesta olisi kyse, jos kerhon laajarunkokalusto varustettaisiin tämän Viron vaatimuksen mukaisilla hätälähettimillä?

    • #9728

      Varmaan 1000-2000 € per laite ilman asennusta.

    • #9729
      Tatu Koiranen
      Participant

      Vajaata tonnia per laite, tosiaan ilman asennusta ja stc:tä / muutostyölupaa ja muutostyön suunnittelua. Erikoista tässä on se, että asiaan on nyt kiinnitetty huomiota virossa, vaatimus tästäkin eltistä on ollut jo pidemmän aikaa aipissa.

      Niin, ja huomiota on kiinnitetty jopa sellaisella tarkkuudella, että on erikseen tiedusteltu ELTin olevan 406 MHz laite, kun lentosuunnitelmaan on ELT ylipäätään merkitty (koska merkintä on molemmilla laitteilla sama). Jos siellä on joku viranomaisen aktivoituminen taustalla, niin se voi tietää ongelmia ainakin niille lennoille, joilla ei ole minkäänlaista elttiä.

    • #9730
      Marko Einamo
      Member

      Tuolla määräyksessä mainitaan “shall be equipped”. Ja teksti on tosiaan ollut jo pidempään tuossa AIP:ssa.

      Varmaan tuon eltin saa 3000 eurolla asennettuna koneeseen.

      Marko

    • #9731
      Ari Nikkinen
      Member

      Taitaa vaihtoehdoiksi jäädä joko hankkia rautaa tai pysyä poissa Viron ilmatilasta jos ei minimivarustelista täyty. Aika paljon siellä on ilmeisesti käyty. Päättäjille tulee pohdittavaa.

    • #9732

      Viimeksi olemme lentäneet lauantaina COXilla siellä. Ja kyllä ehdottomasti noita ELTia pitää hankkia kerhon koneisiin ei ainoastaan Viron AIPin takia vaan myöskin meidän kaikkien turvallisuuden takia.

    • #9733
      Marko Einamo
      Member

      Miten oli muuten Lauantaina , vaadittiinko ELT:iä ? Turvallisuus välinehän tuo ELT on ilman muuta siitä ei kahta sanaa.

    • #9734
      Miika Asunta
      Participant

      Viro on jostain syystä mennyt asiassa sooloilemaan eikä ole vaatimuksen kanssa samoilla linjoilla naapurimaidensa kanssa.

      Suomi suosittelee hätälähetintä, Ruotsi vaatii sen Ruotsiin rekisteröidyiltä ilma-aluksilta. Latvia ja Liettua eivät ota asiaan kantaa lainkaan.

      Yleensä isoja investointeja edellyttävä määräys ei tule voimaan ilman siirtymäaikaa eikä varsinkaan yhtäkkisesti ilman tiedottamista – voimaantuloajankohta on todennäköisesti ollut huhti-toukokuu jolloin Virossa on kirjoitettu koko AIP uusiksi. Epäilen vahvasti että tässä on käynyt lipsahdus, ehdotus on mennyt vahingossa läpi.

      Kansainvälisissä ongelmissa moottorilentäjän edunvalvojat ovat vähissä.

      Mikään ei myöskään estäne hakemasta ko. määräyksestä vapautusta määräajaksi?

    • #9735
      Marko Einamo
      Member

      Jos ensivuoden budjetiin laittaisiin ELT:teihin 3500 eur/kone . Siitä tulisi luonnollisesti heti 4-7 euron tuntihinnan kokotuspaine ensivuodelle.

      Huolto noilla muistaakseni on säännöllinen akkun vaihto. Se taisi olla kerta vuoteen joten jatkuvampaa vuosittaista kulua.

      STC:tä ei ainakaan SRH:n tarvita sillä siitä hajosi/ikääntyi(väärä taajuus) vanha ELT pari vuotta sitten.

      Samalla voisi muuten miettiä niitä s-koodaavia transpondereita koneisiin, josta sellainen puuttuu. Ne taitaa olla 4-5 tonnin luokkaa/kone ainakin SRH kaipaisi sellaista .Käsittääkseni jotkut maat vaativat jo s-modea ja mielestäni s-mode tulee pakolliseksi pikku hiljaa muuallakin.

    • #9736
      Niko Lamberg
      Participant

      4-7 euron tuntihinnan korotus on varmaan kustannusta vastaava, mutta se kuulostaa aika suurelta määrältä, mikäli tarkoituksena on ainoastaan Viron AIP:n ehtojen täyttäminen.

      Ainakin omalla kohdallani koneiden tuntihinnat ovat nykyisellään ihan riittävän suuria. En siis tarkoita, että koneet olisivat väärin hinnoiteltuja, mutta arvostan sitä, että kerhon kautta lentoharrastus säilyy jatkossakin suhteellisen edullisena.

      Vielä mainintana, että kävin Tallinnassa CTL:llä viime perjantaina. Täytyy tunnustaa, että en ole koneen radiolupaa katsoessani kiinnittänyt huomiota siihen, onko koneessa 406 MHz taajuudella toimivaa ELT:tä. En ollut koko ELT:tä lentosuunnitelmaan merkinnyt eikä sen perään myöskään kyselty. Toki kyseessä on turvallisuusväline. Mielestäni Miikan ehdotus vapautuksen hakemisesta määräajaksi kuulostaa selvittämisen arvoiselta idealta.

    • #9737
      Ari Nikkinen
      Member

      Täyttyykö määräys kannettavalla molemmilla taajuuksilla toimivalla ELTillä?

      Tuollainen on Skyfoxilla kaupan hintaan 295€

    • #9738

      Lauantaina ei tosin kysytty mitään ELT:sta

    • #9739
      Marko Einamo
      Member

      Taitaa olla niin että koneissamme on ollut ELTejä 2-15 vuoden kuluessa ja niistä on pikkuhiljaa luovuttu koska ovat rikkoutuneet tai toimineet vanhalla poistetulla taajuudella (SRH ELT 2 vuotta sitten). Taitaa kaikissa koneissa olla ELT antennit kiinni takarungossa.

      ELT on muuten hyvä laite huomaamaan kovia laskuja. Vuosia sitten niitä lauenneita elttejä etsittiin pitkin malmin plattaa tai sitten ELT laukesi huollon tai liian innokaan nappulan kääntämisen yhteydessä. Taitaa oolla niin että monessakaan malmilla olevassa koneessa ei ole ELTiä tällähetkellä.

      Etelä suomessa lennettäessä ELT tuskin lisää turvaa merkitävästi siinä mielessä, että pakkolasku huomataan kyllä aina ihmisten toimesta. Tosin metsään pudonneita koneita on joskus etsitty helikopterilla yllättävän pitkään jopa lentokentän lähestymisalueen sisäpuolelta:-). Tallinnan matkalla pelastuslautta kuitenkin antaisi jotain mahdollisuuksia uimareissun jälkeen kylmässä vedessä pulikoidessa.

      Lautan tapauksessa yksi investointi riittäisi koska lauttaa voisi siirtää koneesta toiseen tarvittaessa. Tosin onhan niitä varmaan kannettavia ELT:jä. Nuo kannettavat laitteet tuntuvat vain joutuvan usein lainauksen kohteiksi SAR GPS ja laskuvarjoista on jo kokemusta.

      t:Marko

    • #9740
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Huomioidaan vielä että uusimmissa EASA:n non commercial opsien luonnoksissa vaaditaan myös ELTiä, eli hyvinkin mahdollista että tuohon vaatimukseen ollaan menossa myös Suomessa aikanaan.

      -Niko

    • #9741
      Tatu Koiranen
      Participant

      Niin, tai siis mennäänkin, koska easa opsin part nco (non-commercial operations with other-than-complex motor-powered aircraft) on sellaisenaan voimassaolevaa lainsäädäntöä, kun se on julkaistu Yhteisön virallisessa lehdessä, eli aikalailla hetipian sen määräyksen valmiiksisaamisen jälkeen.

      Joku siirtymäaika siinä voi olla ja toimivaltaisella viranomaisella sen puitteissa vaatia vähemmänkin, mutta riippumatta siitä, mitä suomessa halutaan tai ei haluta, se määräys tulee sellaisenaan voimaan kun siirtymäaika loppuu.

      121.5 eltin antenni ei ole sama kuin 406:n, se menee myös uusiksi. STC:n tai muutostyöluvan tarvitsee tai ei tarvitse vähän valmistajasta ja malleista riippuen, jos 1215-elt vaihdetaan 406:een.

    • #9742
      Marko Tolvanen
      Participant

      Onkos kukaan käynyt Virossa viimeaikoina, mikä lie tilanne tällä hetkellä?

      Ihan vaan että uskaltaako sinne mennä CTL:llä lentämään ilman sanktioita :)

      -Marko

Viewing 16 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .