Skip to content

VISUAALIKARTTOJEN LATAAMINEN TABIIN

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu VISUAALIKARTTOJEN LATAAMINEN TABIIN

• This topic is empty.
Viewing 12 reply threads
  • Author

Hommasin android 4.2.2. käyttäjärjestelmällä varustetun tabin. Latasin siihen Air Nav Pro -ilmailusovelluksen, jota käsittääkseni moni lentäjä käyttää. Miten saan ladattua Suomen ja muiden pohjoismaiden sekä Baltian visuaalikartat? Mennäänkö play-kaupan kautta vai miten? Voisiko joku puuhapete tai pellepeloton vääntää askelmerkit?

Jos olet ostanut play-kaupasta jotain, niin niillä on luottokorttitietosi ja niillä voi ostaa myös karttoja, mutta ne ostetaan Air Nav Pron kautta.

Käynnistä Air Nav Pro.

Oikeassa ylänurkassa on asennusnappula pari hammasratasta, paina sitä.

Tarjolle tulee valikko, jossa on ostoskärryn kuva ja teksti Map store tai jotain muuta kauppaan viittaavaa. Paina sitä.

Tämän jälkeen tulee luettelo jo asennetuista tuotteista, siis lähinnä kartoista.

Täällä on joko ostoskärry/play-kauppa tai vastaava nappula, paina sitä. Tarjolla tulee maita Afganistanista alkaen aakkosissa., Valitse haluamasi maa, Suomi kulkee nimellä Finland.

Saat luettelon tarjolla olevista kartoista. valitse haluamasi, sinulta kysytään nyt salsanaa ja ostatko kartan, jos annat oikean salasanan ja vastaat myöntävästi, niin jos tilitiedot ovat kunnossa niin sitten alkaa lataus, tosin voidaan vielä kysyä, että ostatko tosiaan, ja vastaa myöntävästi.

Ellei Sinulla ole WiFi yhteyttä, niin mahdollisesti kysytään haluatko todella ladata tämän puhelinliittymän kautat. Kannattaa käyttää WiFiä, jos mahdollista.

Kun kartat on asennettu, niin ne ovat tilassa aktiivinen ja näkyvät kun menet niiden alueelle. Voit myös lentää ilman karttoja, silloin näet vain ilmatilarajaat, jotka ovat Air Nav Pron tietokannassa.

Air Nav Pro osaa käsitellä myös lähestymiskarttoja ja kierroskarttoja, niiden lataamiseen on Tom Arppe, alias TomA tehnyt hyvät ohjeet Ilmailu.orgiin. Hän on koonnut myös Suomen kentistä paketin, jonka voi ladata suoraan mikroon ja siitä tablettiin. MInä en saanut niitä toimimaan Android tabletissani, joka kärsi ennenaikaisen kuoleman merellä, nyt tiedämme ettei Andrdoid tabletti pidä merivedestä, Minulla on nyt korvaavana iPad mini 64G muistilla, mutta en ole vielä ehtinyt ladata siihen lähestymiskarttoja, mutta olen nähnyt, että ne toimivat siinä.

Air Nav Pron kehittäjät ovat Apple-ihmisiä ja ohjelmaa kehitetään iPadissa, Android versiot tulevt vähän perässä ja toimivat vähän huonommin.

Air Nav Pro on hyvä ohjelma ja siitä on lentäjälle paljon iloa.

Toivottavasti tästä on apua.

– Lauri Tarkkonen

PS: Olisiko Air nav Pron käyttö MIK:issä kerhoilllan aihe tai teema? KILA:ssa se oli yleisömenestys, mutta MIK:in koneissa on huomattavasti parempi navigointivarustus kuin esimerkiksi KILA:n ultrissa, joten tilanne on tietenkin toinen. Joku saattaa kuitenkin haluta pitää Air Nav Prota varalla, jos vaikka varsinainen gps tilttaa. Joku haluaa tehdä esimerkiksi reitin valmiiksi kotona ja silloin kotona oleva laite on mukava.

Noiden padien navigointisoftista voisi hyvin pitää kerhoillan tässä syksyn pimetessä.

SkyDemon on toinen softa mikä tuntuu olevan suosittu ja käytän sitä itse, siinä on vuosimaksu mikä kattaa karttapäivitykset. Suomen vfr-karttoja siihen ei suoraan saa, mutta sen omat kartat ovat kyllä selkeät ja hyvät.

//Tuomas

Teemaa voisi tietenkin laajentaa käsitelemään joidenkin tarjolla olevien ohjelmistojen ja laitteiden vertailun, joks saattaisi auttaa sellaisia, jotka eivät ole valintojaan tehneet valitsemaan itselleen sopivimman.

– Lauri

Kyllä se koulutustilaisuus tai vaikka useampikin olisi vallan poikaa. Mitä pikemmin, sen parempi.

Uskoisin, että jo varsin matalan profiilin tilaisuus, jossa olisi paikalla muutamia, joista jollakin on hieman enemmän osaamista ja kokemusta kuin laitteen aivan äskettäin ostaneilla, jossa käytäisin läpi aivan perusasioita ja vertailtaisiin jo vähän käyttäneiden käyttötapoja, olisi kahvin ja pullan väärti. Tila on olemassa, päivämäärä ja kellonaika puuttuvat.

Samalla tablettien avulla lentävät tutustuisivat toisiinsa ja voisivat sitten myöhemmin nähdessään kysellä vinkkejä ja kertoa kokemuksistaan. Ainakin minä olisin kiinnostunut vaikka en vielä kerhon koneilla lennäkään. Mielellään ei keskiviikkona klo 18, olen silloin huoltamassa ultria kakkosplatalla.

– Lauri

Toimiiko i-pad suunnistusvälineenä kun se on kytketty lentotilaan?

Käsittääkseni toimii. En ole iPadia kokeillut, mutta Samsuingin Andrdoid tablettia kylläkin. Lentotilassa sammutetaan siis radiopuhelinsignaali lähetys ja kuuntelu, mutta WiFi ja GPS ovat kyllä päällä. Nykyään kännyköitä saa jo käyttää liikennelentokoneissa, mutta silloin kun se vielä oli kielletty, joillakin yhtiöillä, esimerkiksi Norwegianilla oli konessa oma WLAN/WiFi, jota sai käyttää lennon aikana. Air Nav Pro ja Google-Maps toimivat lennolla, tosin pätkittäin. Liikennekone muistuttaa huomattavasti enemän Faradayn häkkiä kuin ei pellistä tehnyt pienkoneet,.

Luulen kuitenkin, että harvat ultra tai yleisilmailukoneiden lentäjät asettavat tablettinsa tai älypuhelimensa lentokonemoodiin lentäessään pienkoneillaan.

– Lauri Tarkkonen

Erik Schobesberger
      Participant

Kyllä toimii.

Teemu Jäntti
      Participant

“Luulen kuitenkin, että harvat ultra tai yleisilmailukoneiden lentäjät asettavat tablettinsa tai älypuhelimensa lentokonemoodiin lentäessään pienkoneillaan.

– Lauri Tarkkonen”

Todellakin laitan ainakin itse matkapuhelimen ns. lentotilaan ennen kuin lähden lennolle, sillä ymmärtääkseni myös määräykset edellyttävät sitä – muistanko väärin?

t. Teemu Jäntti

Käsittääkseni olet oikeassa määräysten suhteen, siitä huolimatta, että en ole juuri päässyt seuraamaan muiden ultralentäjien toimintaa lähituntumasta, minulle on jäänyt sellainen käsitys, etteivät he pistä puhelimiaan lentomoodin. Sanottakoon, että toivottavasti olen väärässä. Miten tähän mahtaa vaikuttaa se, että ainakin liikennekoneissa puhelimien käyttö on jo sallittu. Taisi tulla viime keväänä, kun Finnairin lennolla kuulutettiin, että puhelimien käyttö on nykyään sallittu. Tietenkin se pitää sallia erikseen yleisilmailukoneissa, ultrissa ja purjekoneissa, jotta se ei olisi edelleen kielletty.

– Lauri Tarkkonen

Laurille lisää tyhmiä kysymyksiä: En ole ennen ostellut play-kaupasta, joten niillä ei ole minun luottokorttini tietoja. Miten pääsen tekemään login-toiminnon? Olisiko vierihoito joskus lähiviikkoina mahdollista vaikkapa Malmilla?

Sikäli kuin mitään muistan, niin kun olet ostanut Air Nav Pron tai jonkun muun ohjelman tai sovellutuksen kuten taidetaan nykyään sanoa, niin Sinulta kysytään henkilötiedot, osoitteet ja luottokorttitiedot ja sen jälkeen ne ovat play-kaupan tiedossa, vaikka osto tapahtuukin Air Nav Pron tain jonkun muun sovellutuksen kautta.

Kaikin mokomin voimme tavata myös Malmilla, kävin siellä tänäänkin tutustumassa simulaattoriprojektiin. Ensi viikolla voidaan sopia joku aika. Olen sopinut huomiseksi, siis sunnuntaiksi meneväni puolen päivän maissa KILA:n, jos keliä on ehkä vähäksi aikaa lentämään. Ensi viikonvaihteessa en ole pääkaupunkiseudulla. Yksinkertaisinta soitella tai lähetellä tekstiviestejä 040-5011014 tai suoralla meilillä: lauri.tarkkonen@gmail.com

Viewing 12 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .