Skip to content

VMC-minimit Malmilla

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu VMC-minimit Malmilla

  • This topic is empty.
Viewing 0 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9162
      Miika Asunta
      Participant

      Tästä aiheesta on tullut muutamaan otteeseen keskustelua viime päivinä.

      * * *

      Lentokenttäyhdistyksen toimintaohjeissa (revisio 1 korjaus 1) todetaan kohdassa lentosäännöt ”Ilmailu Helsinki-Malmin lentopaikalla on sallittua näkölentosääntöjen (VFR) mukaan näkösääolosuhteiden (VMC) vallitessa päivällä ja yöllä. Malmin lentokenttäyhdistys ry pitää yöaikaan (klo 7–22 välillä) kentällä henkilöä, joka hoitaa valojen sytyttämisen ja kommunikoinnin ilma-alusten kanssa kentän pitoluvan puitteissa niinä aikoina, kun yölentotoimintaa voidaan harjoittaa.”

      * * *

      SERA (yhteiseurooppalaisten lentosääntöjen mukaan) – omin sanoin kirjoitettuna: VALVOMATTOMASSA ilmatilassa 3000 jalan AMSL alapuolella tai vuoristoisella alueella 1000 jalan korkeudella AGL (kumpi korkeampi) vallitsee VMC kun:

      PÄIVÄLLÄ

      * näkyvyys vähintään 5 km, maan tai vedenpinta näkyvissä, selvästi erossa pilvestä.

      * näkyvyys vähintään 1500m, jos ilmanopeus on alle 140 solmua, maan tai vedenpinta näkyvissä, selvästi erossa pilvestä.

      * (helikoptereilla näkyvyys vähintään 800m)

      YÖLLÄ

      * näkyvyys vähintään 5 km, maan tai vedenpinta näkyvissä, pilvikorkeus vähintään 1500 jalkaa

      * * *

      POHDINTAA:

      Määräyksessä lukee SELVÄSTI EROSSA PILVESTÄ, eikä mitään tiettyä minimipilvikorkeutta, jonka puitteissa on turvallista toimia. Laskennallinen minimi lienee 600 jalan pilvikorkeus (BKN006/OVC006).

      Pilvikorkeus mitataan maanpinnasta. Malmin lentopaikan korkeus 57 jalkaa AMSL. Minimilentokorkeus on 500 jalkaa AGL eli Malmilla 557 AMSL, paitsi lentoonlähtöä ja laskua varten. Kierroskorkeus on 600 jalkaa AMSL. METAR EFHF‑ ja ATIS‑sanomissa ilmoitettu keskimääräinen pilvikorkeus 600 jalkaa AGL on siis 657 AMSL. (D-ilmatilassa lennonjohtaja on voinut antaa näissä olosuhteissa ns. erityis-VFR-selvityksen.)

      Tarkastuslennolla vaadittu tarkkuus korkeuden säilyttämiseen on ±100 jalkaa, joten voidaan olettaa tavislentäjän pilveen ajautumisen riskin olevan aika iso minimisääolosuhteissa.

      Muutin kuitenkin kerhohuoneen infomonitorin säänäytön värejä siten, että näkyvyyden ollessa päivällä 1500m – 5km ja pilvikorkeus (BKN/OVC) 600 – 1400 jalkaa, METAR näkyy oranssilla värillä. Yön vallitessa METAR näkyy näissä olosuhteissa edelleenkin punaisena.

      TAF on aina keltainen (puuttuu työkalu jolla purkaa sen sisältö) ja GAFOR-sanoma on aina punainen jos siellä jotain muuta kuin 11/17 O. Sitä kannattaa tulkita. Varsinkin jos siellä on 13 X seassa.

      Miika

      Viitteet:

      * SERA http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/eu-saadokset/lentosaannot_%28sera%29

      (Trafin sivulla on kaksi linkkiä säädösteksteihin jotka on luettava rinnakkain, jälkimmäisessä muutama tarkennus).

      * OPS M1-1 http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/ops_lentotoiminta

      (Vanha OPS M1-16 Sääminimit VFR-lentotoiminnassa on kumottu SERAn tultua voimaan.)

Viewing 0 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .