Skip to content

Yhdistyksen ylimääräinen kokous: kohta 4 KONEHANKINTA-ASIA

Malmin Ilmailukerho ry Forums Keskustelu Yhdistyksen ylimääräinen kokous: kohta 4 KONEHANKINTA-ASIA

  • This topic is empty.
Viewing 9 reply threads
  • Author
    Posts
    • #9046
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Salamyhkäisyys vallitsee kun kokouskutsua pukkaa, mutta kaikki tieto tiivistyy vain tähän:

      4 KONEHANKINTA-ASIA

      Osaisiko joku valaista, että mitä tuleman pitää – vaikkapa karkealla tasolla?

    • #10189
      Miika Asunta
      Participant

      Syyskokouksessa hallitukselle myönnettiin valtuudet Diamond DV20 Katanan hankkimiseen.

      Silloin esitetty hinta-arvio on osoittaunut sen verran optimistiseksi, että kerhon hallitus katsoo etteivät sille myönnetyt valtuudet riitä hankitaan.

      Niinpä hallitus on katsonut parhaaksi esittää kokouksessa uudet laskelmat ja hinta-arvion ja pyytää valtuuksia suuremmalle hankintahinnalle ja lisärahoituksen hakemiseen. Tätä ei haluttu jättää kevätkokoukseen, joka pidetään vasta maaliskuun loppupuolella.

      Miika

    • #10190
      Erik Schobesberger
      Participant

      Tuleeko näitä laskelmia saataville myös sähköpostin tai kerhosivujen kautta? Tulisin kovin mielelläni kokoukseen, mutta joudun lähtemään työmatkalle enkä pääse paikalle.

    • #10191
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Tuliko päätöksiä?

    • #10192
      Niko Ikonen
      Keymaster

      Tuli päätöksiä. Kokous myönsi luvan hankkia enintään 115 000 euron DA20 lentokoneen ja ottaa lainaa konehankintaan enintään 40 000 euroa (näin ulkomuistista). Lisätietoja tulee piakkoin kunhan saamme valmisteltua samaan viestiin muutkin asiat.

    • #10193
      Miika Asunta
      Participant

      Kerhokirjeen sisältö pääpiirteittäin:

      Hallituksen esitys:

      https://docs.google.com/presentation/d/1ST6swINuh1HPAyn1mPdYhqQFGbDLfoVM8Yc80IpH5KA/htmlpresent

      Kuvia koneyksilöstä:

      http://mik.1g.fi/kuvat/Kerhon+kalusto/diamond-dv20-tarjolla/

      Jäsenlaina:

      Koneen hankintaan tarvitaan lainaa n. 40 000€, joka on suunnilleen 40% koneen hankintahinnasta ja haluaisimme kattaa sen jäsenlainalla seuraavin ehdoin: Laina-aika on kolme vuotta, maksamme lainalle kiinteän neljän prosentin vuosikoron. Lainasta tehdään kirjallinen lainasopimus ja lainan vakuutena toimii hankittava DV20 ilma-alus joka täyskaskovakuutetaan. Mikäli haluat auttaa uuden koulukoneen rahoituksessa, voit ilmoittaa alustavan summan osoitteeseen hallitus@mik.fi 3.3.2014 mennessä. Otamme Sinuun yhteyttä lainasopimuksen allekirjoittamista varten.

    • #10194
      Erik Schobesberger
      Participant

      Konehan näyttää hyvältä ja on hyvin varusteltu, historia kaupallisen lentokoulun koneena Tunisiassa tosin hieman mietityttää. Lämpötilanvaihteluitahan ja pakkasta ei kone ole joutunut kestämään, mutta aika pölyistä ja kuumaa tuolla Tunisiassa pahimmillaan on.

      Laskelmat vaikuttavat minusta hyvin tehdyiltä, mutta eikö tuohon hintaan voisi harkita muitakin koneita, kuten Aquila A210? Saksalaisilla kerhoilla on siitä hyviä kokemuksia, perustekniikkahan on aika samaa (Rotax 912S + MT kaksilapainen vakiokierrospotkuri) kuin Diamondissa mutta telineet kuulemma kestävät koulutuskäytössä paremmin ja kone on uudempaa suunnittelua. Huollosta Suomessa ei kyllä ole mitään käsitystä enkä ole kumpaakaan lentänyt, mutta noita Aquiloita näyttää saavan Aspen Avionicsin lasiohjaamolla samoihin hintoihin kuin tuota Diamondia kuten http://www.planecheck.com/eu/index.asp?ent=dv&id=4413

      Polttoainehuolllosta kannattanee kysellä Malmin ultrakerhoilta (MILK ja KILA), 98E:ta roudataan normaalisti jerrykannuilla SEOlta, ongelmanahan on aineen säilytys, periaatteessa neljällä kannulla koneen saa tankattua täyteen mutta autoahan siinä roudaamisessa tarvitaan. Tyhjiä kannuja voinee säilyttää hallissa?

    • #10195
      Sami Ropponen
      Participant

      polttoaine asiaan liityen olisi huutokaupat.com sivuillla myytävänä puolustusvoimilla isoja säiliöitä.

    • #10196

      Hei, kaikki.

      Olen uusi jäsen, enkä tiedä onko tässä polttoaineasiassa ollut mitään tekeillä viimeisen viestin kirjoittamisen jälkeen, koska olen KILA:n ja MILK:in jäsen, tiedän kuitenkin vähän näiden kerhojen polttoaineen hankinnasta sekä niiden suunnitelmista.

      MILK kuljettaa polttoainetat jerrykannuissa (yleensä muovisissa) ja sitä haetaan lentoaseman portin ulkopuolelta olevalta SEO:n asemalta. Auton omistavat käyttävät autoa ja autottomat pieniä nelipyöräisiä kärryjä. Jokainen yrittää tuoda sen verran polttoainetta tilalluin kuin mitä on kuluttanut.

      KILA:lla on 800 litran pousari, johon kuljetetaan peräkärryllä, jossa on kaksi 200 litran tynnyriä. Kun pousari on kovin vajaa, niin silloin joku talkoolainen kuljettaa kuorman tai kaksi. Lisäksi on lukitussa kaapissa joitakin jerrykannuja, joista voi tankata, jos pousari on päässyt tyhjenemään. Se on kuitenkin hankalampaa, koska silloin täytyy nostaa jerrykannuja koneen rungon päälle, kaataa suppiloon, jossa toivottavasti on suodatin, mutta käyhän se niinkin.

      KILA:n ja MILK:in kesken on käyty enemmän tai vähemmän epävirallisia keskusteluja yhteisen pousarin hankkimiseksi, jolloin se voisi olla isompi ja siihen voisi tilata polttoainetta “suoraan jalostamolta”. Pienimmät erät, joita tuodaan lienevät jossain 1000 litran paikkeilla. KILA:ssa eläteltiin myös toiveita, että Patria, joka aikanaan osti Tecnamit Rotaxin moottoreilla, jotta voisi käyttää halvempaa 98E 100 LL:n sijaan, olisi mahdollisesti mukana hankkeessa. Patria on kuitenkin todennut yksinkertaisemmaksi ratkaisuksi käyttää 100 LL:ää, eivät ilmeisesti ole köyhiä tai kipeitä.

      KILA:n suunnitelmat isommasta pousarista joko yksin tai muiden kanssa jäivät vuoden vaihteessa lepäämään, kun Finavialta ei tullut selkeää ratkaisua sen kannasta pousarin vaihtoon isommaksi ja sen sijoittelusta ja siitä kuinka siihen saadaan toimitaa polttoainetta. Voisin kuitenkin kuvitella, että jos mukaan tulisi muitakin toimijoita, niin se piristäisi hanketta.

      Asematasolla 2 on hyvin vähällä käytöllä suurempi pousari, joka on joskus välillä ollut mahdollisesti ostettavissa yrittäjän väitetyn heikon taloudellisen tilan vuoksi. Siinä on tällä hetkellä 100 LL polttoainetta, mutta jos 98:n käyttäjiä olisi riittävästi, niin voisi olla mahdollista saada siihen “autobensaa”. Se on hieman turhan iso MILK:ille ja KILA:lle, mutta jos muita tulisi mukaan, niin se saattaisi olla sopiva.

      Alkoholin sekoittaminen bensaan ei ole yksinomaan hyvä asia. Sen epäillään olleen osasyynä mm. muutamassa tapauksessa Rotax ULS 912 kaasuttajan tyhjäkäyntisuuttimen tukkeutumiseen, joka tietenkin haittaa moottorin tyhjäkäyntiä. Alkoholi lyhentää tiivisteiden ja polttoaineletkujen vaihtoväliä ja lyhentää joitakin huollon tarkistusjaksoja, joten tämä saattaa olla syynä Patrian linjaan käyttää 100 LL:ää.

      Tuntuisi siltä, että kannattaisi tutkia miten tässä asiassa kerhot voisivat tehdä yhteistyötä. Polttoaineen roudaaminen ei ole mahdotonta, mutta työlästä ja on todella harmillista jos lentoon lähtiessä huomaakin, että ensin onkin haettava muutama kannu polttoainetta, ennen kuin pääsee lentämään.

      t. Lauri Tarkkonen

    • #10197
      Harri Pottonen
      Participant

      Onko kukaan kysynyt Kanaselta, onko heillä mitään intoa ryhtyä myymään 98E:tä? Luulisi olevan kiinnostusta, kun varmaan koko ajan kysyntä on Malmillakin kasvussa.

Viewing 9 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .