Skip to content

Erik Schobesberger

Forum Replies Created

Viewing 19 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Kerhokämpän tulevaisuus #10956
    Erik Schobesberger
    Participant

    Tällä hetkellä Pyhtäällä ei ole varsinaisesti tiloja lennon suunnitteluun, mutta hallissa on pieni sohvaryhmä jonne varmasti pääsee istuskelemaan kauniisti pyytämällä.

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10386
    Erik Schobesberger
    Participant

    Korjaus edelliseen viestiini, joka sisältää yhden virheen ja yhden typerän päätelmän.

    1. SUIO-pääomalainasta

    Kirjoitin “miksei sitäkin voisi kannattaa”, mikä on virheellinen muoto, koska mielestäni MIK:n EI tule missään tapauksessa kannattaa Taina Mäkisen aloitetta. Olisi siis pitänyt olla “miksei sitä voisi kannattaa”. Lisää aiheesta kohdassa 2.

    2. Edelleen SUIO-pääomalainasta

    Koska pääomalainapyynnön taustoja ei ole meille rivijäsenille avattu, en tässä muodossa kannata aloitteen tukemista, vaikka edellisessä viestistäni sellaisen kuvan voikin saada, huonosti kun oli ajatukset muotoiltu. Ilmeisesti SIL:n jäsenyhdistyksten hallituksille / puheenjohtajille on annettu asiasta enemmän infoa, kenties sieltä löytyy pääomalainan antoa puoltavia tietoja. Tässä nyt kuitenkin ruinataan rahaa ilman mitään taustatietoja, lainaisitko itse rahaa tietämättä taustoja? Olisi kyllä ihan kiva tietää, mikä tässä väitetysti jaetussa infopaketissa asian tiimoilta on niin salaista, ettei sitä voisi pienille rivijäsenille jakaa.

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10384
    Erik Schobesberger
    Participant

    Mielestäni MIK:n ei tule tukea Taina Mäkisen aloitetta, vaan pitäytyä normaalissa järjestyksessä mitä tulee SIL:n hallitusjäsenten valintaan. Itselleni touhu näyttäytyy enemmän yrityksenä päästä eroon tietyistä nykyisen hallituksen jäsenistä ennen näiden hallituskauden loppumista. Syyt liittynevät Suomen Urheiluilmailuopiston tapahtumien selvitykseen näiden hallituksen jäsenten toimesta.

    MIK:lle lienee varsin yhdentekevää, mitä SUIO:lle käy, joten siinä mielessä pääomalainan anto voitaneen torpata, mutta mikäli SUIO: toiminta katsotaan koko yleisilmailuskenen kannalta tärkeäksi ja SUIO elinkelpoiseksi lainan jälkeen , niin miksei sitäkin voi kannattaa. Olettaen siis tietysti, että koko SUIO-vyyhti on saatu selvitettyä, mikä ei ilmeisesti vieläkään ole asian laita.

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10374
    Erik Schobesberger
    Participant

    Propsit muuten Miikalle nopeasta vastauksesta, asiallista toimintaa pj:ltä!

    Erik Schobesberger
    Participant

    En usko, että pelkillä faktoilla voimme enää puolustaa Malmin lentoaseman olemassaoloa, etenkin kun koko prosessi ei missään vaiheessa ole perustunut faktoihin vaan korkeintaan niiden tarkoitustushakuiseen tulkintaan. Missään vaiheessa ei ole tullut ilmi, että kentän toimijoiden tarpeet ja yleiset Malmin säilyttämistä puolustavat faktat olisivat painaneet päätöksenteossa vähääkään. Koska itse päätös oli täysin poliittinen, tarvitaan vahvaa poliittista tukea, jotta voidaan pelastaa, mitä pelastettavissa on.

    Jotta Malmi voitaisiin säilyttää tarvitaan vahva poliittinen tahtotila asioiden korjaamiseksi (keskusta?) sekä uusi lentokenttäoperaattori (säätiö?), sillä Finaviaa ei kentän kehittäminen ole kiinnostanut (muun muassa) pitkään aikaan. Lisäksi kohta pitäisi alkaa tehdä jo suunnitelmia pahimman varalta, mitä voidaan tehdä jos Malmi lähtee alta, itse en ainakaan halua lopettaa lentämistä vaikka sitä kovasti vielä tästä vaikeutettaisiin. Onko Finavain kanssa käyty mitään alustavia keskusteluja siitä, olisiko osa MIK:n toiminnasta mahdollista siirtää Vantaalle?

    Erik Schobesberger
    Participant

    Tämänpäiväisen tiedotteen perusteella kannattaa alkaa tosissaan miettiä vaihtoehtoja, pitäisikö kerhon nimikin muuttaa vaikka Hyvinkään Moottori-ilmailukerhoksi (HMIK)…

    SRH ja STL käyvät molemmat jet-A1:lla, joten polttoaineen saanti EFHK:lla ei olisi ongelma, edes jotenkin järjellisissä hinnoissa oleva kausikortti ratkaisisi laskeutumismaksujen ongelman, eli paikallislentoja ja matkalentoja voisi harrastaa. Kotoani ajaa Vantaan businekseen noin 18 min, kun Malmille menee 12 min. Laskukierroksessa lentäminen ja IHQ:n tankkaus voisivat sitten onnistua vaikka Hyvinkäällä tai jollain muulla lähikentällä? Motorfluggruppe Zürich toimii hyvin Vantaata suuremmalta Klotenin kentältä, pitäisikö heiltä kysellä hieman mitä touhu Sveitsissä maksaa?

    Tuleeko mieleen muita isoilta kentiltä operoivia lentokerhoja?

    in reply to: ex COX #10263
    Erik Schobesberger
    Participant

    COX näyttäisi olevan taas varattavissa???

    in reply to: ex COX #10259
    Erik Schobesberger
    Participant

    Ihan asiallinen postaus Tatulta, ovatko muuten laskuvaurion aikaansaaneet lentäjät saaneet koulutuksensa MIKillä? Tarkoituksenani ei ollut väittää, että COXin (eikä etenkään SRHn) kaputit olisivat johtuneet puutteellisesta korjauksesta, vaan ottaa myös tämä mahdollisuus keskusteluun, kun COXille on sattunut näinkin monta vauriota. Mopo tuskin olisi niin yleinen kone koulutuskäytössä jos siinä esiintyisi jatkuvasti laskuvaurioita.

    Nyt kun faktoja on melko vähän tiedossa niin spekulointi saa valtaa. Onko laskuvaurioiden tutkiminen edennyt siihen pisteeseen, että asiasta voi jotain järkevää tiedottaakin, pelkkä tiedottaminen tiedottamisen vuoksi ei sitä toki ole?

    in reply to: "KOKEMUKSIA" FINLAND AIRSHOWSTA #10309
    Erik Schobesberger
    Participant

    Kiitokset muuten vielä kerhon hallitukselle alennuslipuista, meillä ainakin tulivat tarpeeseen. Lentotoimintaa kokeva tiedotus tosiaan näytti olleen aika rempallaan, todella harmittavaa, etenkin jos tämän takia tarkastuslento on peruuntunut.

    Onko meillä vastaisuudessa mahdollisuuksia laittaa vaikka yksi kone “evakkoon” esimerkiksi Hyvinkäälle? Kävin muuten itse perjantaina koelentämässä Aquilan (D-EAQU), laitan siitä tänne tarkemman raportin jahka ehdin. Lentotoiminta onnistui perjantaina erittäin hyvin, tosin ilmeisesti koneen osallistuminen näyttelyyn avitti jonkin verran, eipä ennen ole tullut marshalleria Malmilla, pakko oli ottaa kuvat siitäkin.

    in reply to: "KOKEMUKSIA" FINLAND AIRSHOWSTA #10307
    Erik Schobesberger
    Participant

    Ikävä kuulla, muuallakin netissä moni on valittanut järjestelyistä. Meillä (minä + muksut ja mummi) oli sunnuntaina oikein mukava päivä näytöksessä, olin hakenut liput etukäteen jo torstaina jolloin jonoa ei käytännössä ollut lainkaan. Parkkipaikoista oli kyllä varoiteltu jo aiemmin, meiltäpäin onneksi menee bussi 75, jolle oli hommattu lisävuoroja (75X), busseissa ei ainakaan sunnuntaina ollut yhtään ruuhkaa niin aamulla kuin iltapäivälläkään. Pysäköinti alueella näytti olevan melkoisen villiä, Helsingin kaupunki olisi saanut hyvät lisäteinestit laittamalla pari lappuliisaa seuraamaan näytöstä lähistöltä :)

    Ilmeisesti vahingosta viisastuneena jonotus toimi ihan OK sunnuntaina, etukäteen lipun lunastaneet saattoivat mennä suoraan vaihtamaan sen rannekkeeseen, lipunmyynnissä sen sijaan näytti olevan melkoisesti jonoja iltapäivällä. Flyben lennot myytiin aika nopeasti loppuun, onneksi olimme saaneet tutun kautta ostettua liput jo lauantaina ja tuttavaperhekin pääsi mukaan, yllättävän kivasti Atikan ikkunasta näkyi maisemat korkeudelta 2500 ft. Lensivät muuten lähes saman reitin kuin itsekin aina lennän silloin kun tulee uutta porukkaa kyytiin.

    in reply to: VISUAALIKARTTOJEN LATAAMINEN TABIIN #10294
    Erik Schobesberger
    Participant

    Kyllä toimii.

    in reply to: Koneiden vuokraus #10279
    Erik Schobesberger
    Participant

    Aquila A211 näyttää olevan tulossa Malmille 15.-17.8: http://www.almt.fi/index.php?tid=51

    Varsin mielenkiintoista veloittaa 100 eur 20 minuutin promolennosta, eikös noita yleensä pidetä myynninedistämiskustannuksina…Maksaahan sen koneen lentäminen Saksasta toki jotain ja kyseessä on melko pieni yritys, mutta silti. Pitäisikö MIK:n hallituksen tai “kalustoiskuryhmän” kinuta ilmaiset tyypit tohon?

    Katselin muutaman Itävallassa rekisteröidyn Aquilan painolaskelmia (http://www.aac.at/de/pdfs/AAC/Aircraft_Downloads/AAC_A210_MassBalance_20120704.pdf), kuromattavuus näyttää olevan varustelusta riippuen 219 kg – 237 kg. Ihan kiva, mutta ei käytännössä enemmän kuin IHQ:lla.

    in reply to: ex COX #10255
    Erik Schobesberger
    Participant

    En ole ollut MIK:n jäsen kuin vuoden alusta, mutta ultrapuolella MILK:n jäsen vuodesta 2011. MILKilla on ollut lähinnä pienempiä laskuvaurioita, mutta useampi ilmatilaloukkaus, joiden yhteydessä on selkeästi aina kerrottu mitä tapahtui ja koulutuspäällikön sekä puheenjohtajan näkemys todennäköisistä syistä. Usemman tapauksen jälkeen on järjestetty koulutusiltoja, joissa on mielestäni erittäin hyvässä hengessä keskusteltu asiat läpi. Nikon ja Miikan vastauksista ymmärsin, että tämä puoli on MIKilläkin hyvin hoidossa ja syihin yritetään todella perehtyä.

    Ilmatilaloukkaus on tosin (asenne)koulutuksella helpommin vältettävissä, koska useimmiten syynä on joko puutteellinen lennonvalmistelu tai sitten huolimattomuus lennolla (olen itse syyllistynyt yhteen loukkaukseen, nousin liian aikaisin ylös 2500 jalkaan). Laskuvaurioita sen sijaan voi sattua huolellisuudesta huolimatta, vaikka toki laskukierrosharjoittelulla ja itselleen sopivat sääminimit asettamalla riskit ovat minimoitavissa.

    Asiaa tarkemmin tutkimatta ja taustoja tietämättä en kyllä lähtisi heti heittämään SRH:n ja COX:n kaputteja samaan koriin, etenkin kun COXille tämä oli jo kolmas laskuvaurio. SRH:lla ei osunut potkuri maahan eikä nokkapyörä pettänyt, pellit vain antoivat periksi telineen kiinnityskohdista joten konstruktio toimi juuri niinkuin piti ja koneella voi jopa todistettavasti rullailla. Koska muille kovassa käytössä oleville C152:lle ei ole tapahtunut vaurioita samassa mittakaavassa, pidän täysin mahdollisena että syy on jossain muualla kuin itse lentäjien puutteellisessa koneenkäsittelyssä. Se fakta, että SRH:n ja COX:n uusimmat kaputit ovat olleet näin lähekkäin lienee silkkaa huono tuuria. Malmi taas lienee valikoitunut laskuvaurioden sattumispaikaksi lähinnä siksi, että ylivoimainen enemmistö kerhon operaatioista tapahtuu juuri Malmilla.

    in reply to: ex COX #10248
    Erik Schobesberger
    Participant

    Minä vain tuumailin että kun otetaan huomioon kuinka paljon C152:ia käytetään koulutuksessa niin Malmilla (Salpis, BF) kuin maailmallakin ilman jatkuvia konerikkoja, niin voisiko COXin edellisillä kaputeilla ja niiden korjauksilla olla jotain tekemistä keskenään? Aina ei syy ole pelkästään pilotissa.

    Cessnan nokkapyörä ei toki ole sieltä kestävimmästä päästä ja etenkin C172 on helppo laskea kolmelle pisteelle tai nokalleen, mutta mopolla suoraan nokalleen lasku on jo vaikeampaa. Minun on vaikea uskoa että MIK:in lentäjät olisivat jotenkin poikkeuksellisen huonoja, pelkkä sattumakaan ei selitä näin usein samalle koneelle sattuvia rikkoontumisia.

    in reply to: Koneiden vuokraus #10278
    Erik Schobesberger
    Participant

    Toivottavasti ei nyt mene mainospuheeksi, mutta noista hinnoista vielä että OH-TIL (se Tähtisen Warrior II) kantaa myös melko hyvin kuormaa, hinta tällä hetkellä 210 eur/h. BF-Lento pyytää C172:sta 180 eur/h, tosin he lisäävät aina 5 min rullausaikaa lentoaikaan, joten vertailukelpoinen tuntihinta on 195 eur/h. BF on myös ihan viime aikoina (viimeinkin) ottanut kaskovakuutuksen koneisiin, omavastuu 3.000 EUR. MIK:in hinnat ovat siis erittäin kilpailukykyiset kun vertaa mihin tahansa.

    Voisiko noita kustannuslaskelmia avata hieman, onko Cessnojen huoltokustannukset todella niin kovat verrattuna uudempaan kalustoon? Juoppojahan ne on, 0-320 tai 0-360 koneella varustetulle koneelle pitää melkein laskea se 105 eur/h pelkkiä polttoainekustannuksia, mutta pääomakustannukset ovat hyvin pieniä ja oma käsitykseni on että peltikonekaluston huoltaminen ei olisi ylivoimaisen tyyristä. Joku ostohinnaltaan edullinen nelipaikkainen spamcan ei rasittaisi kerhon tasetta samalla lailla kuin kieltämättä paljon hienompi uusi kone. ESMOn Archeria taidettiin kaupitella johonkin 40kEUR hintaan? Arrow ei vakiokierrospotkureineen ja sisäänvedettävine fillareineen ehkä ole kerhokäyttöön se sopivin kone.

    Saksalaiset kerhot ja lentokoulut ovat muuten kehuneet Aquilaa erinomaiseksi laitteeksi, ja vähän käytettyjäkin on jonkin verran tarjolla. Itseäni koneessa askarruttaa vain se, onko se mahdollista saada Suomessa yö-VFR kelpoiseksi, sillä en ole löytänyt mistään tietoa pitot-putken lämmityksestä. Muualla Euroopassahan se on yö-VFR hyväksytty.

    in reply to: Koneiden vuokraus #10269
    Erik Schobesberger
    Participant

    Onko COXin hinnoittelusta vielä tietoa? Mikä muuten on kerhon politiikka “kerhotarkkarien” suhteen ko. koneelle, olen itse lentänyt lupakirjan C152:lla (eri yksilöt tosin), tarviiko koneella käydä heittämässä lenkkiä open kanssa? Eroaviin konetyyppeihin, joihin ei ole aiempaa kokemusta en koskisi ilman kierrosta open kanssa, vaikka olisivat kuinka yksinkertaisia vehkeitä :)

    in reply to: OH-SRH ?? #10218
    Erik Schobesberger
    Participant

    I was flying with Stude when the problem occurred for the first time; it was also the first time when I had to do an aborted takeoff, training runs excepted. The engine gave 95-96% during runup, but during the takeoff run power started decreasing to 88% (and falling). I agree that having the plane out of service for so long is very annoying and inconvenient, but not as inconvenient as losing power during critical phases of flight.

    Erik Schobesberger
    Participant

    Konehan näyttää hyvältä ja on hyvin varusteltu, historia kaupallisen lentokoulun koneena Tunisiassa tosin hieman mietityttää. Lämpötilanvaihteluitahan ja pakkasta ei kone ole joutunut kestämään, mutta aika pölyistä ja kuumaa tuolla Tunisiassa pahimmillaan on.

    Laskelmat vaikuttavat minusta hyvin tehdyiltä, mutta eikö tuohon hintaan voisi harkita muitakin koneita, kuten Aquila A210? Saksalaisilla kerhoilla on siitä hyviä kokemuksia, perustekniikkahan on aika samaa (Rotax 912S + MT kaksilapainen vakiokierrospotkuri) kuin Diamondissa mutta telineet kuulemma kestävät koulutuskäytössä paremmin ja kone on uudempaa suunnittelua. Huollosta Suomessa ei kyllä ole mitään käsitystä enkä ole kumpaakaan lentänyt, mutta noita Aquiloita näyttää saavan Aspen Avionicsin lasiohjaamolla samoihin hintoihin kuin tuota Diamondia kuten http://www.planecheck.com/eu/index.asp?ent=dv&id=4413

    Polttoainehuolllosta kannattanee kysellä Malmin ultrakerhoilta (MILK ja KILA), 98E:ta roudataan normaalisti jerrykannuilla SEOlta, ongelmanahan on aineen säilytys, periaatteessa neljällä kannulla koneen saa tankattua täyteen mutta autoahan siinä roudaamisessa tarvitaan. Tyhjiä kannuja voinee säilyttää hallissa?

    Erik Schobesberger
    Participant

    Tuleeko näitä laskelmia saataville myös sähköpostin tai kerhosivujen kautta? Tulisin kovin mielelläni kokoukseen, mutta joudun lähtemään työmatkalle enkä pääse paikalle.

Viewing 19 posts - 1 through 15 (of 19 total)

Aihe: .