Forum Replies Created
-
AuthorPosts
-
Vilho Järvinen
ParticipantAavalla tänään tutkimukset, labrat, EKG ja audiogrammi yhteensä 363,90 eur.
Siihen sitten Traficomin 120eur? päälle niin ollaan aika lähellä 500eur.
Ei haittaisi vaikka joku keksisi hieman huokeamman vaihtoehdon seuraavan vuoden aikana…Vilho Järvinen
ParticipantEi ole enää vaihtoehtoja Virossa. Yritin varata aikaa Qvalitakselta, mutta ovat kuulema ainoa ilmailulääkäriputiikki Virossa ja varaavat kaikki ajat Virolaisille…
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantKerholla keskiviikkoisin käy joitakin aktiiveja.
Kiikala aktivoitunee helmikuussa kun kiitotiet aurataan.
Eli hiljaista on, mutta toivottavasti taas aktivoituu kevätauringon myötä.Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantMoi,
Tarkoituksena olisi lähteä (kuten pari viimeistäkin vuotta), mutta lähden todennäköisesti itse lentäen.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantHyvin selvensi, kiitos.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantEhkä vähän taustoitusta/tiedotusta olisi paikallaan… ensin haettiin lupaa rakentaa kerhotiloja Pyhtäälle (ja sen suhteen tuntui olevan positiivisia odotuksia) ja seuraavaksi koneet sijoitellaan muualle?
Neuvottelut eivät edenneet odotetusti, tuli kapuloita rattaisiin vai kukaan ei löytänyt Pyhtäälle?Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantMainostan vielä sen verran että Moottoripurjelentäjillä on osuuksia mopuista myynnissä. Investointi on alle tonnin, vuosimaksu n. 400 euroa ja tuntihinta 40-50 euroa.. niillähän pääsee sitten nopeammin Pyhtäällekin lentämään MIKin koneilla. 🙂
(Koneilla saa myös pidettyä SEPin voimassa.)Vilho Järvinen
ParticipantNummelassa oli jo kahdelle koneelle sovittu hallipaikat ja halleja rakennetaan lisää. Muutenkin kenttä kehittyy, kiitotiet ovat saaneet uuden asfaltin, sääasema ja ceilometri löytyy ja valoja asennetaan (olin itse viikko sitten kaivamassa monttuja talkoissa).
Ongelma on valitettavasti tuo ympäristölupa, joka rajoittaa operaatiomääriä ja polttoaineiden käsittelyä merkittävästi. Kuulopuheiden perusteella uusi lupa olisi haussa, mutta käsittely ottanee pari vuotta.
Eli lyhyellä tähtäimellä tilanne on käsittääkseni se, että hyviä vaihtoehtoja (länsipuolella asuville MIKkiläisille) ei ole. Toivottavasti Nummelaan saadaan uusi ympäristölupa ja sitä kautta se vaihtoehto auki.
Sinänsä Nummelassakin tilanne on stabiili, kentän vuokrasopimus on juuri uusittu 30 vuodeksi (mikäli muistini ei petä) ja ympäristöluvan puitteissa kenttä ja toimijat ovat aktiivisia ja toimintaa kehitetään aktiivisesti.
Vilho Järvinen
ParticipantKyllä, ei muutosta sen suhteen.
Parempaa Uutta Vuotta!
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantIlmeisesti kiinnike sulanut kuumuudessa. Korjaaja tulossa.
Valoja ei saa käyttää kunnes korjattu.
Vilho Järvinen
ParticipantJoo, sain tuon saman SMLL viestin… Pikkasen harmittaa kun aika kovasti odotin tuonne pääsyä.
Seuraavaksi ihmettelemään mistä saa rahaa takaisin.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantReissu alkaa selkeytymään:
Helsinki – Stuttgart Ke 01.04. 16.45-18.20 AY1453
Vuokra-autolla Stuttgartista Meersburgiin (n. 20km/30 min. Friedrichshafenin lentokentältä)
Majoittuminen täällä: https://www.airbnb.fi/rooms/33902698
Messuilla to, pe ja la iltapäivään asti jos katseltavaa riittää
Stuttgart – Helsinki La 04.04. 19.10 – 22.40 AY1454
Kustannukset:
n. 240€ lento (tai 30 000 pistettä)
Auto 30€/henki (jos kolme Stuttgartista)
Majoitus 109€/henki (oma sänky, 2 hengen makuuhuone, jos neljä majoittuu)
(Messut n. 50€/3 päivää)
Meitä on nyt kolme lähdössä, joista 2 Stuttgartin kautta.
Yksi mahtuu siis vielä mukaan jos löytyy kiinnostunut.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantHep. Voisin ostaa tuon kuljeksimasta.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantKiinnostaa kyllä. Itse lentäen vai reittikoneella?
Vilho Järvinen
ParticipantMoi,
Ei ole lähetetty. Vaihdamme kerhon taloushallinnon järjestemän, joka vie hieman aikaa. Pyrimme lähettämään laskut tammikuun aikana.
Vilho (Rahastonhoitaja)
Vilho Järvinen
ParticipantViime viikon maanantaina testasin ensimmäistä kertaa tuota yllä olevassa linkissä olevaa ainetta.
Edellinen lentäjä oli perunut lennon siivissä olevan jään takia. Käytin n. 1,5 litraa ko. ainetta joka sulatti jään pois. Lyhyellä lennolla ei jäätä muodostunut, mutta heti laskun jälkeen siivet luonnollisesti jäätyivät taas. Jos siis meinaa käydä jossain ja pysähtyä, kannattaa varata ainetta reilusti mukaan. Kuomu oli lämmittimen ja pressun ansiosta sula, mutta ainakaan käsikirja ei kiellä aineen käyttöä kuomuun (tai muihinkaan osiin).
Vilho Järvinen
Participantkuinka paljon litkua suunnilleen menee per kerta?
Käytätkö laimentamattomana?
Saako noita käyttää myös ikkunoihin?
Kiitos,
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantPari vuotta sitten käytiin STL:llä viikonloppureissu Norjassa. Perjantaina EFHF-ENTO ja siitä lauantaina rannikkoa pitkin ylös. Sunnuntaina ENVA – ESNO kautta kotiin.
Kaikki toimi hienosti, lennonjohto palveli, eikä maksutkaan muistaakseni olleet erityisen suuria.
Mieleen jäi lähinnä hyvä reissu ja mahtavat maisemat.
VFR guiden luin ennen lähtöä, mutta meille ei sattunut säidenkään osalta mitään yllätyksiä.
Vilho Järvinen
ParticipantMuistan hämärästi lukeneeni jostain että Venäjä olisi tänä vuonna höllentänyt noita säännöksiä ja mietin itsekin että olisi kiva käydä siellä lentelemässä. Panu ehkä on tätä jo selvittänyt?
Onko käsitystä mitä tuollainen vakuutuksen laajennus kustantaisi?
Vilho Järvinen
ParticipantKäytiin Kuressaaressa lounaalla (matkalla TGL EEKA).
Kiva ja helppo päiväkohde, lentosää mainio.
Vilho Järvinen
ParticipantKiinnostaisi kyllä, mutta työt haittaa harrastuksia…
Vilho Järvinen
ParticipantYmmärrän kyllä että jos kone hajoaa niin se jää hajoamispaikkaan kunnes on korjattu.
Mitä en vielä (mm.) ymmärrä on:
– Liittyykö STL:län käyttöön jokin huollon jälkeinen riski (ei vielä varmuutta toiminnasta huollon jälkeen tai ECU ongelmia ilmennyt huollon jälkeen)?
– Koskeeko tämä riski/rajoitus erityisesti STL:ää vai kaikkia kerhon koneita? Voiko esim. IHQ:ulla lentää tuonne mutta STL:llä ei?
– Liittykö riski STL:n ulkona yöpymiseen (sähköissä)? Jos näin on, pitäisikö selkeästi sanoa että STL:ää ei saa talvella säilyttää yli 3 tuntia kuin lämmitetyssä hallissa (talvioperoinnin ohje viittaisi muuta)?
– Onko ongelma se että jäiden oletetaan sulavan ennenkuin mahdollinen ongelma saadaan korjattua?
– Jos esim. ECU failure iskee sisätilan lämmityksestä huolimatta, onko Eteläpohjanmaalaiselle järvenjäälle vaikeampi saada apua kuin esim. Pokan kentälle (EFPA)?
– Pitäisikö STL:llä (tai kaikilla kerhon koneilla) lentää vain lentokentille joille pääsee reittilennoilla tai muilla julkisilla kätevästi, jotta huollon saa helposti tarvittaessa paikalle?
En kysy näitä vänkääkseni vastaan tai kettuillakseni, vaan oppiakseni ja ymmärtääkseni. Uskon että selkeistä linjauksista olisi hyötyä myös muille lentoretkiä suunnitteleville.
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantLukaisin ohjeet talvioperointiin ja varmistin että koneeseen saa sähköt (lämmittimet ohjaamoon).
Jos tämä ei riitä niin muutetaan suunnitelmia, mutta olisi hyvä että olisi selkeät ohjeet/linjaukset mitä voi ja ei voi tehdä.
Vai liittyykö tähän joitain muita riskejä joita en hahmota?
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantWhatsAppia kun ei vielä ole niin kysytään täällä… Varasin STL:n perjantaina 19-22.
Kiinnostaako ketään lähteä pyörähtämään jossain n. tunnin päässä?
Vilho
Vilho Järvinen
ParticipantMeitä on tällä hetkellä kolme kiinnostunutta.
Kouluttaja kehotti olemaan yhteydessä ensi keväänä. Pidetään keväällä joku suunnittelutilaisuus kerholla ja haarukoidaan sopiva aikataulu kiinnostuneiden kesken. Alennusta hinnoista voidaan kysellä kun lähtijöiden lukumäärä tiedossa (toki sitova ilmoittautuminen vasta kun tiedetään hinta).
Vilho
-
AuthorPosts