Skip to content

Tuomas Kuosmanen

Forum Replies Created

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Kartat ja muovit #10660
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Jep.

    Tai Skydemon tablettiin ;-)

    in reply to: Kevätkokous 2019 yhteenveto #10648
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Tuossa kenttävaihtoehdot ihan varmasti painottuvat sen mukaan missä päin pääkaupunkiseutua kukin sattuu asumaan. Täältä länsipuolelta stadia pääsee Turunväylälle äkkiä, joten tilanne on Nummelan 37 minuuttia vs Pyhtää tunti ja 14 minuuttia Googlen arvion mukaan ihan autolla itse ajaen. Kombinaatioita on varmasti yhtä monta kuin kerhossa pilottejakin.

    Tuossa tärkeä asia on myös se yllättävän pieni joukko jotka lentävät suurimman osan vuoden lentotunneista. Iso osa näistä on koululentoja ainakin IHQ:lla, jos vain oppilaita riittää. Kiinteät kulut nousevat koviksi jos tuntimäärä putoaa paljon.

    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Totta, tämä toimii kyllä välttävästi kännykälläkin, vaikka se onkin varsin vanha wordpressin keskustelufoorumi-laajennus.

    Voihan tässä olla siitäkin kyse, että iso osa jäsenistä on ihan tyytyväisiä siihen kun saa harrastaa ilmailua ja voi vuokrata kerholta lentokoneen käyttöönsä. Ehkä kaikki eivät vain ole niin kiinnostuneita kerhotoiminnan sosiaalisesta puolesta?

    Toki toimiva ja aktiivinen keskustelukanava ja siellä oleva “pöhinä” varmasti auttaa aiheesta kiinnostuneita löytämään toisensa. Siitä pöhinästä kuitenkin löytyy aina uusia vastuuhenkilöitä ja hyviä ideoita asioiden kehittämiseksi.

    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Slack on hyvä, mutta siinä on sama ongelma kaikilla harrastusporukoilla: ilmainen tila riittää tovin kunnes se täyttyy ja vanha historia alkaa kadota.

    Maksullinen slack poistaa tämän ongelman mutta se maksaa reilut 6 euroa kuussa *per nuppi* joka on aika paljon.

    Slackissa on erinomaista että siinä on yhteisölle oma “alue” mihin voi luoda kanavia tarpeen mukaan. Meillä on tuolla FPV-drone-piireissä käytössä slack ja se toki toimii hyvin mutta tuo tilan täyttyminen on ongelma.

    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Näissä eri viestinsovelluksissa on juurikin se, että niitä softia on kymmeniä ja jokaisella oma suosikkinsa. Tosin ehkä Whatsapp voisi toimiakin. Toki se on vähän eri kuin palsta, koska se on reaaliaikaista keskustelua, eikä siellä ole viestiketjuja. Mutta saattaisi toimia osassa asioita ihan hyvin.

    in reply to: OH-STL tankkauskäytäntö #10348
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    kyllähän tätä soitto/sms-koordnointia harrastetaan varmasti, ainakin kun kesällä varasin konetta joka kerran sumplittiin seuraavan aamun löpöjä mikä toimi vallan hyvin, varasin aika usein illan viimeisen näemmä :)

    Samoin kuin valmiiksi tankkaus aamun aikaiselle lähtijälle jos Kananen ei vielä ollut paikalla.

    in reply to: VISUAALIKARTTOJEN LATAAMINEN TABIIN #10288
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Noiden padien navigointisoftista voisi hyvin pitää kerhoillan tässä syksyn pimetessä.

    SkyDemon on toinen softa mikä tuntuu olevan suosittu ja käytän sitä itse, siinä on vuosimaksu mikä kattaa karttapäivitykset. Suomen vfr-karttoja siihen ei suoraan saa, mutta sen omat kartat ovat kyllä selkeät ja hyvät.

    //Tuomas

    in reply to: ex COX #10244
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    COX yllätti, se on taas varattavissa =)

    in reply to: Tarffic circuits in uncontrolled airspace #10228
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Tässä on hyvää asiaa kyllä ottaa huomioon. Korpikenttätouhusta voisi taas vaihteeksi pitää jopa pienen teemapäivän.

    //Tuomas

    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Skydemonissa (www.skydemon.aero) näyttää olevan tiedot ajan tasalla.

    in reply to: Aeropolen DA42-simulaattorilla vapaa aika 8.3. #10210
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Kiitos ilmoituksesta, pitihän sitä itsekin päättää kokeilla :-)

    //Tuomas

    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Kyllä.

    Homma peruuntui saman iltapäivän aikana enkä itsekään ollut koneen ääressä jotta olisin voinut laittaa mailia – toisaalta ehkä viesti ei olisi siltikään tavoittanut kaikkia.

    Pitää jatkossa tehdä joku ilmoittautumislista minkä mukaan voi ilmoittaa jos homma peruuntuu.

    Harmillista, otetaan opiksi. Pahoittelut vielä kerran.

    //Tuomas

    in reply to: Lentokimppoja Eurooppaan ensi kesänä ! #10168
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Pietulla on muuten erittäin hyvä pointti tässä. Tuplamittainen kesäkausi =)

    //T

    in reply to: B 737 SIMULAATTORI #10180
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Jep. FsNordic:in kautta viesti varmaan tavoittaa parhaiten, sinne toimivat samat tunnukset kuin flightforumille.

    Jounihan on myös MIK:in jäsen ja kaimansa, MIK:in www-vastaava Jouni Törmänen on myös tuon simuprojektin kanssa ollut tekemisissä, sitäkin kautta saanee tietoa.

    Pitäisikö kerhon porukalla yrittää tehdä ekskursiota tuonne?

    //T

    in reply to: Lentokone OH-COX:in tilalle?? #10145
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Onko noissa 80hv vs 100hv da20-koneiden MTOWeissa eroa?

    Katana ei olisi välttämättä huono idea senkään kannalta että olisi hyvä siirtymä STL:ään koneiden samankaltaisuuden puolesta. Jos puunaisi kiiltäväksi, laittaisi uudet raidat kylkeen ja sisustan pehmusteet tyylikkään värisellä kankaalla uusiksi?

    LSA:sta en ehkä tekisi koulukonetta pyörimään laskukierrosta vaikka niilläkin opetellaan varmasti lentämään ihan menestyksekkäästi. Mutta DA20 rotaxilla menee poltsikkakuluiltaan aika samoihin, en usko että tuntikustannuksessa ihan hirveästi olisi eroa, varsinkaan kun lsa-koneiden ostohinnat ovat kuitenkin kovempia noihin da20/rotax-yksilöihin verrattuna. Toki huoltojen hinnassa saattaa olla jotain eroa jos byrokratia on keveämpää.

    Mutta kunhan nuo sertifiointikuviot tuosta selkenevät, ei joku menevä LSA välttämättä olisi huono lisä kerhon kalustoon noin muuten tulevaisuudessa, koulukoneen lisäksi. Esim. Lappeenrantalaistenkin valitsema WT-9 Dynamic voisi olla ihan mielenkiintoinen matkakone niille jotka eivät tarvitse kolmea tai neljää penkkiä koneeseen.

    Meillä on ollut ajatusta mennä tuohon Dynamiciin ja Lappeenrannan kerhoon tutustumaankin tässä lähitulevaisuudessa, informoin tästä kerhokirjeessä lähemmin kunhan asiaan alkaa löytyä päivämääriä ym konkretiaa.

    //Tuomas

    in reply to: Lentokartat ja iPad #10123
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    SkyDemonia ole itsekin ihmetellyt ja vaikuttaa kyllä varsin pätevältä softalta. Hinta toki on vuosimaksutyylinen, mutta toisaalta data päivittyy taas automaagisesti kun padi (tai androidipadi) on netissä. Tuosta näemmä saa mailattua .fpl ja .flightplan -fileinä plaanin, liekö sopiva g1000:n kanssa jos muistikortilla laittaisi? Onko joku kokeillut?

    /Tuomas

    in reply to: STL:n pesusta #10110
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Kiitoksia vinkeistä!

    Tuoreeltaan nuo lähtevätkin tosiaan helposti melkein millä vain. Tuo “painepesuri” kuulostaa hyvältä, kun tulee mahdollisimman vähän hankausta.

    in reply to: STL:n pesusta #10107
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Hyviä vinkkejä, kiitos! Kuomun naarmuttomana pito on erittäin tärkeää ettei se naarmuunnu turhaan. Samoin sisäpuolella ei pidä pitää headsettejä eikä mitään muutakaan kojelaudan päällä – siksikään että kojelauta \”kippaa\” pystyyn kun kuomun avaa!

    Sopii käydä hakemassa liinat ja pullo, laita kuitti rahastonhoitajan lokeroon käsikirjojen viereen – siellä pitäisi olla lomakkeita millä voi merkitä tilinumeron ja ostoksen syyn.

    Pidetään vain talkoot, pystyisitkö miettimään päivän? Jos järkätään ne keskiviikoksi, olen ainakin itse mukana, voin tehdä facebook-kutsun ja jäsenuutisen aiheesta myös kun päivä on muuten sopiva.

    Onko vinkkejä muuten millä tuon mustan jetin / öljyn saa pestyä fiksuimmin?

    //Tuomas

    in reply to: Varauskalenterit kännykkään #10071
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Tuossa mrbs-softassa millä tuo varauskirja on tehty, on uudessa versiossa mun mielestäni myös tuo ical-tuki, se taitaa jopa laittaa kalenterikutsuja sähköpostilla tms. En ole sitä kauheasti tutkinut, mutta se voisi olla ihan hyvä projekti jonkun tonkia jos aikaa löytyy. Meillähän on jonkun verran viritelty versio tuosta, mutta ei mun käsittääkseni ihan mahdottomasti kuitenkaan ole omaa koodia siellä seassa.

    //T

    in reply to: TAITOLENNON KOULUTUSTA #10057
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Mulla on muute kotona kirja *Modern Airmanship*, kustantajana USAF ja vuodelta 1957 tms ;-) Siinä kanssa kerrotaan aika hyvin noista taitolentoliikkeistä. Voisinkin ottaa sen johonkin keskiviikkoiltaan kerholle mukaan ihmeteltäväksi. :)

    //T

    in reply to: Varauskirjaetiketti #10048
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Kynäilinpä tuosta uutisen, toki meillä on se varauskirjaetikettikin. Tarkoitus oli tehdä se positiiviseen sävyyn, toivottavasti onnistuin :)

    – T

    in reply to: Varauskirjaetiketti #10047
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Tuossahan ei nyt liene mitään sen ihmeellisempää kuin lomakuukausi ja kaikki haluavat lentää samassa kuussa sen matkalennon tai kaksi, täyteenhän tuo kalenteri menee. Varsinkin kun käytännössä säävaraus pitää olla ja siksi varata varapäivät myös.

    Kannattaa vara-varaukseen kirjoittaa kommenttia niin muut osaavat varautua vapautumiseen. Samoin kannattaa aina soitella matkalentäjille josko mukaan mahtuu – kerholl tuntuu usein olevan innokkait lentäjiä jotka mielellään lentäisivät muidenkin kanssa..

    Samoin stl on vielä vähän enemmän vapaana…

    in reply to: Lahjoita pc-rautaa ym tarvikkeita simutiimille! #10010
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Mainiota! Pidämme nämä mielessä, palaamme asiaan!

    — T

    in reply to: Check ride COX… #10011
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Hey Paulo,

    You should check out the list of club instructors here: http://www.mik.fi/jasenalue/koulutus/lennonopettajat/

    and call them directly, that should work best.

    Hopefully you get your check-out done quickly!

    Tuomas

    in reply to: Diamond-simulaattorin speksausta ja infoa.. #10005
    Tuomas Kuosmanen
    Participant

    Yeah. Thanks for good insights.

    We have been considering prepar3d, especially since we want to build a 270 degree visual, and prepar3d supports this better out of the box. We just had a FSX and a spare PC to prototype this on first. We also plan to use a separate PC later on.

    Good to know about the limitations – the biggest problem of building a g1000 sim is the software. Would be nice to be able to tap into the G1000 garmin simulator app and somehow get it interfaced, but it might not be easy.

    Also, you are more than welcome to join us on wednesdays to plan and build the setup – the same goes for everyone. The MIK simulator team is YOU. :-) Lets get together and do some simulator building again!

    //Tuomas

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 62 total)

Aihe: .