Skip to content

Olli Pitkänen

Forum Replies Created

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Kadonnut: Bose-kuulokkeet #10711
    Olli Pitkänen
    Participant

    Joku oli kuulemma ystävällisesti siirtänyt kuulokkeeni STL:stä kerhohuoneelle, mutta nyt niitä ei näy enää sielläkään. Pyydän ystävällisesti ilmoittamaan minulle, jos joku tietää, missä kuulokkeet nyt ovat, kiitos!

    terv

    olli

    050-3019265

    olli.p.pitkanen@iki.fi

    in reply to: STL kuulumisia topic #10587
    Olli Pitkänen
    Participant

    Kiitos Miikalle tiedosta!

    Ei kai se nyt kenkään varpaille astumista ole, kun asiallista tietoa jakaa. Teillä jotka olette tilanteesta hyvin perillä ei oikein taida olla käsitystä siitä, miten piemennossa tällainen tavallinen rivijäsen voi olla. Tiedottaminen on aihe, josta aina voi valittaa eikä se missään yhdistyksessä liene kunnossa, mutta vähän voisi kyllä toivoa kerholta parempaa informointia jäsenistölle esimerkiksi tämän keskustelupalstan kautta.

    in reply to: STL kuulumisia topic #10583
    Olli Pitkänen
    Participant

    Seuraako kukaan hallituksesta tätä keskustelupalstaa? Tuohon Tanelin asialliseen kysymykseen olisi kiva saada vastaus.

    in reply to: STL kuulumisia topic #10580
    Olli Pitkänen
    Participant

    No nyt löysin Antin viestin asiasta etusivulta. Hyvä ettei käynyt pahemmin! Mutta harmi tietysti että kone on poissa käytöstä juuri parhailla lentokeleillä.

    in reply to: STL kuulumisia topic #10579
    Olli Pitkänen
    Participant

    Mitä STL:lle tapahtui? Näyttää olevan pitkään pois pelistä. Eihän kukaan loukkaantunut?

    in reply to: Hallin ovien avaus jatkossa #10519
    Olli Pitkänen
    Participant

    Täällä on kyselty hallin ovien avaamisesta iltaisin ja viikonloppuisin, mutta vastauksia ei ole näkyvissä. Osaako joku tiivistää täällä tai kertoa, mistä vastauksia kannattaa etsiä: keneltä pyydetään hallin ovia auki iltaisin ja viikonloppuisin?

    in reply to: EIR koulutusta? #10500
    Olli Pitkänen
    Participant

    Menee varmaan vielä monta vuotta ennen kuin kukaan alkaa tarjota BIR-kursseja. Siihen asti ainakin EIR on mielenkiintoinen vaihtoehto.

    EIR:n konvertoiminen BIR:ksi lienee melko yksinkertaista, koska BIR sallii oppilaan osaamisen joustavan huomioonottamisen, kun opetuksen yksilöllistä sisältöä suunnitellaan. Toisaalta ei välttämättä ole järkevää konvertoida EIR:ää BIR:ksi, koska EIR:stä CB/IR:ään on lyhyt ja selvä polku, jonka jälkeen on käytännössä täysi IR-kelpuutus ilman BIR:in rajoituksia. BIR on luultavasti järkevämpi niille, joilla ei vielä ole mitään mittarikelpuutusta.

    in reply to: EIR koulutusta? #10498
    Olli Pitkänen
    Participant

    Tämä voisi myös olla mielenkiintoinen lentokoulu: http://www.w.learntofly.dk/

    Heillä on moderni Diamond-kalusto ja Tanskaan on helppoa ja suhteellisen edullista matkustaa.

    in reply to: EIR koulutusta? #10492
    Olli Pitkänen
    Participant

    Aeropolessa on työstetty EIR-materiaaleja jo monta vuotta. En pidättele hengitystäni odotellessani että saavat kurssin myyntiin… ;-)

    En ole oikein keksinyt syytä, miksi kukaan harrastaja enää haluaisi suorittaa “full-IR”:n. Siinä on pakko lukea paljon sellaista teoriaa, jota yksityislentäjä ei tarvitse. Voi olla ihan kiva harrastuksena joskus lukea siitä, miten suihkukoneella lennetään kovaa ja korkealla, mutta 200 tuntia pakollista teoriaa on aika paljon enemmän kuin EIR:n 80 tuntia. Full-IR on paljon kalliimpi ja se on pakko tehdä kokonaan ATO:ssa, kun taas EIR+CB/IR johtaa samaan lopputulokseen harrastajan kannalta, on paljon halvempi ja sen voi lennellä suurelta osin omin päin lentokoulun ulkopuolella. Lisäksi on minusta hyvä ajatus että EIR-kurssin jälkeen saa jo lennellä itsekseen matkamittarilentoa. Jos suorittaa isoa IR:ää, pääsee omin päin lentämään mittareilla vasta tehtyään koko kurssin. Siinä voi harrastajalla olla helposti vuodenkin ero.

    Olen käsittänyt että tuo EIR -> Full IR -polku on aika selkeä: EIR + noin 15 tuntia mittarilentoa omin päin + CB/IR-kurssi tuottaa yleisilmailijalle täyden IR-kelpuutuksen. (Katso esim http://www.trafi.fi/filebank/a/1446029062/82a217407e94ea572a1981352af5010f/18844-VALMIS_CB-IR.docx).

    No nythän on sitten vielä tulossa Basic Instrument Rating eli BIR (https://www.flyer.co.uk/easa-launches-consultation-for-new-ppl-basic-instrument-rating/) jonka pitäisi olla harrastajalle vielä parempi vaihtoehto hankkia sellainen mittarikelpuutus, jonka hän tarvitsee. Lienee kuitenkin vielä vuosien päässä ennen kuin näitä kukaan rupeaa Suomessa kurssittamaan, joten kyllä minä ainakin jatkan EIR:n harkitsemista. :-)

    in reply to: EIR koulutusta? #10490
    Olli Pitkänen
    Participant

    Samaa olen harkinnut. Aeropolella ei ymmärtääkseni vielä ole lupaa EIR-kurssiin. Ainoa lupa Suomessa taitaa olla Lentokoulu Pirkanmaalla. Sain sieltä Erkki Järviseltä juuri viesti, että heidän on tarkoitus taas järjestää kurssi. Se sisältää 80 h lähiteoriaa. Etäteoriavaihtoehtoa heillä ei ole. He kuulemma voisivat tulla pitämään teoriakurssin pääkaupunkiseudulla, jos löytyy 6-7 osallistujaa ja luentopaikka. Itselläni ei oikein olisi aikaa noin suureen määrään lähiopetusta ainakaan Tampereella. Jos kurssi järjestyy Helsingissä, voisin harkita, mutta mieluummin tekisin teoriat etänä.

    Olen ollut yhteydessä myös pariin ulkomaiseen lentokouluun.

    Aerotours Berliinin lähellä Saksassa: http://www.aerotours.de/ ja

    F AIR Tsekeissä: http://www.f-air.cz/en/

    Molemmat vastaavat nopeasti sähköpostiin ja ovat olleet halukkaita neuvottelemaan aikatauluista yms.

    Näistä Aerotours olisi minun nähdäkseni järkevämpi vaihtoehto, koska Berliiniin on paljon paremmat yhteydet kuin Prahaan. F AIR saattaa kyllä olla vähän edullisempi. Lisäksi Britannniassa näyttää olevan useampikin lentokoulu, jotka tarjoavat EIR-kursseja, mutta ne ovat kalliimpia ja hankalampien yhteyksien päässä. Ruotsissa jollain kerholla on ollut EIR-kurssi ja joitain muitakin EIR-luvallisia ATO:ja on tullut vastaan, mutta noita edellä mainittuja olen pitänyt kiinnostavimpina.

    EASA:n sääntöjen mukaan riittää että lentää 10 h luvallisessa ATO:ssa ja loput lentotunnit voi tehdä muualla luvallisen IR-opettajan kanssa. Ainakin F AIR:in kanssa olisikin mahdollista suorittaa kurssi siten, että lukee teoriat etänä Suomessa, käy vain 8 h lähiteorioita paikan päällä ja sikäläisen viranomaisen teoriakokeessa. Sen jälkeen lentää 10 h heillä Tsekinmaassa ja loput lentotunnit esim. Aeropolella tai MIK:ssa tai jonkun muun IR-opettajan kanssa Suomessa. En ole vielä tarkistanut onnistuisiko tällainen Aerotoursilla Saksassa, mutta minulle tuollainen yhdistelmä olisi houkutteleva. Toki voi olla oppimisen kannalta huonompi vaihtoehto vaihtaa koulua välillä, mutta silloin ei tarvitsisi olla niin paljoa ulkomailla, mikä ainakin minulle on työn takia hankalaa.

    Kerropa, mitä sinä saat selville!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

Aihe: .