Skip to content

Pietu Pohjalainen

Forum Replies Created

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: Kiitokset tästä Matkakertomus: IHQ:lla Riikaan #11406
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Lahetin virolaisille kavereilleni!

    in reply to: Kiikala? #11264
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Polttoaine-tilanne,

    Pyhtää: Kentältä on sopimuksen mukaan saatavana Avgas 100LL ja Jet A1.
    Kiikala: Polttoainepiste: paikalla toimivien omaan käyttöön

    Tiedot:

    Pyhtää Redstone (EFPR)

    Kiikala (EFIK)

    Teboil siellä Kiikalassa tarjoaa Green+ uusiutuvaa dieseliä. Pitäisikö se ottaa vaatimukseksi kun tankataan SRH:ää.
    https://www.teboil.fi/en/products/teboil-diesel/teboil-green-renewable-diesel/

    in reply to: Nykyiset nettisivut käytössä 10 vuotta! #10755
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Oltiin digitalisaatiossa etunenässä!

    in reply to: Kaveriksi Tarton ilmailumuseoon SRH #10747
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Olisi asiaa Tarttoon, jos sattuisi ajat sopimaan niin mielelläni tulisin mukaan.

    in reply to: MIK:in Logon suunnittelija? #10732
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Oisko ollut Tuomas?

    https://github.com/tigert

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Ei mikään ole enää vakaata.

    in reply to: STL:n päivittäminen #10409
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Noniin,

    Olipa jäänyt kokonaan huomaamatta..

    Aika kiireellä näköjään edetään, mutta parastahan tuo mahdollinen työ olisi saada pimeiden kuukausien ajaksi työn alle.

    Bulletinissa mainitut improved performance ja increased payload kuulostavat hyvältä.. Mutta minähän kannatin myös CTL:än 180hv muutosta.

    Hyvä homma että selvitetään vaihtoehdot ja seurataan tekniikan kehitystä!

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10377
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Kerhon toiminnan kannalta tärkein yhteiskunnallinen päätös on Malmin kentän sulkeminen. SIL on omien sotkujensa kanssa unohtanut tämän asian käytännössä kokonaan. Se kuitenkin valtakunnallisena keskusjärjestönä olisi uskottavin taho keskusteluun jatkossa (vaalien jälkeen) keskusteluihin valtiovalla kanssa.

    Pitäisikö MIK:istä lähteä SIL:in hallitukseen? Ei mikään unelmaduuni, mutta jos emme mitään tee, niin pian on edessä hallipaikkojen hakeminen Nummelasta, Hyvinkäältä, Lahdesta ja Kymistä. Tai kerhon alasajo.

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10373
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Kiitoksia muuten niille tahoille, jotka muutama vuosi takaperin saivat aikaan muuoksen, joka mahdollisti MIK:in ja SIL:in jäsenyyksien erottamisen toisistaan. Nyt kaukoviisaus palkitaan.

    in reply to: Ilmatilamuutokset, kartat etc. #10361
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Naapurikerhossa ainakin saivat tilauksen menemään. Syyskokouksen yhteydessä varmaan kannattaisi kerätä nimiä yhteistilaukseen?

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    En ole poliittisen vaikuttamisen asiantuntija, mutta sellainen tulee mieleen, että jos olette menossa liikennevaliokuntaa tapaamaan, niin kannattanee muotoilla viesti liikennevaliokunnan katsantokannan mukaiseksi.

    Hieman kärjistäen, liikennevaliokuntaa kiinnostaa, miten saadaan mahdollisimman iso n siirrettyä paikasta A paikkaan B.

    Laskukierroslentäminen on sitä, että saadaan mahdollisimman monta toistoa, n=1 siirrettyä paikasta A paikkaan A.

    Eli tämän laskukierroslentämisen funktio liikennevaliokunnalle on lähinnä välillinen – koulutuksen kautta. Malmia vastustavan on helppo hakea työttömyystilastosta työttömien tai koulutusta vastaamattomissa tehtävissä toimivien ammattijamppojen lukumäärä ja todeta, argumentoida, että ei tässä maassa mitään suuria lentäjämääriä enää liikennekäyttöön tarvitse kouluttaa.

    Itse lähtisin argumentoimaan Malmin kehittämiseen citykenttä-suuntaan. Jopa vihreille voisi ujuttaa pientä ajatusta siitä, että eikö olisi ilmastollekin parempi, jos suomalaiset – maailman eniten matkaileva kansa – matkustaisivat lyhyempiä matkoja mielummin kuin aina sinne Thaimaaseen. Saarenmaalle, Gotlantiin ja jopa maan sisällä Ahvenanmaalle.

    .. mutta kuten Miikka tuossa yllä sanoo, me kentällä pyörivät olemme kuulleet fakta-argumentit jo sen tuhat kertaa. Lobbauksessa on sitten kyse samojen argumenttien toistosta, toistosta, toistosta…

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Kyllähän tähän kannattaisi tarttua. Minusta taannoisen Vantaa-puljan ehkäpä (pitkän päälle) tärkein anti oli Timo Hyvösen tekemä avoin kirje lentoyhtiöille. Puljalla demonstroitiin, että yleisilmailu vilkkaan kaupallisen kentän yhteydessä tuottaa ongelmia, joiden kustannukset kohdistuvat ensisijaisesti lentoyhtiöille.

    Jos Finavia edelleen tarjoaisi Vantaalle kausikorttia, niin MIK:in kannaltahan kustannustaso ei edes oleellisesti nousisi – lähinnä vain rajoittaisi operoinnin ruuhkatuntien ulkopuolelle. Mutta nykyään kun EFHK-kausikorttia ei ole olemassa, niin yksittäisen kotipesästä lähtevän tai -pesään kohdistuvan lennon hinnaksi tulisi +100 eur. Kyllähän se jo entuudestaan korkeiden kustannusten vuoksi vähentynyttä harrastemäärää karsisi entisestään.

    Millään tavalla kelvollisen arvion aikaansaamiseksi pitäisi tietysti kysyä kentällä toimivilta organisaatioilta, että mitä he aikoisivat Malmin sulkemisen tapauksessa tehdä – muuttaa muualle (minne) – vai laittaa lapun luukulle. Nykyisten operoijien kokemat taloudelliset tappiothan eivät ole pois maa-alueen omistajan pussista.

    Hihasta arvioituna (Suurimman vaikutuksen näihin lukuihin tekee tietysti se, että mitä päätöksiä koulutusorganisaatiot tekevät): nykyinen operaatiomäärä * 2/3 jakaantuisi lähikentille:

    40% Nummela + 25000 vuotuista operaatiota.

    40% Hyvinkää + 25000 vuotuista operaatiota.

    10% Lahti + 6000 vuotuista operaatiota.

    10% Kymi + 6000 vuotuista operaatiota.

    Päädyn niinkin matalaan lukuun kuin 1/3 vähenemä harrasteessa, koska jo nyt Malmita operointi on tehty huomattavan vaikeaksi – monet ovat siirtäneet harrastustansa jo nykyisten byrokratialisäkkeiden seurauksena yllämainituille kentille.

    Näistä Nummela ja Hyvinkää ovat taajamakeskusten keskellä, Lahti ja Kymi jossakin metsän keskellä. Nummelaan ja Hyvinkäälle voisi ajatella innokkaan matkustavan julkisella liikenteellä, Lahteen ja Kymiin ainoa keino on yksityisautoilu.

    in reply to: IFR plane #10286
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    SRH is(/was) an NVFR plane. STL is our first IFR vehicle. No idea about SRH’s repairs.

    in reply to: Lentokimppoja Eurooppaan ensi kesänä ! #10174
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    SRH laskuvaurion takia pois käytöstä ja STL sitten Euroopassa.. P. Timosen sanoin:

    “Vähän pelisilmää please, Pietu”

    in reply to: Cell phone operator for a foreigner #10233
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    OK, no problem!

    I’ll get to you when I have something ready to show.

    btw. you can top up your prepaid account, for e.g. DNA the address is https://lataa.dna.fi/

    All operators basically accept all Finnish netbanks as a payment: OP, Nordea, Danske Bank, Ålandsbanken, Handelsbanken.

    Saunalahti additionally accepts VISA, VISA Electron and Mastercard.

    Hope this helps.

    in reply to: Cell phone operator for a foreigner #10231
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    You can get Prepaids for all major operators: DNA, Saunalahti, Sonera, Tele Finland.. you name it! I’ve been searching around these for some business.

    I’m actually looking for prepaid users to test this service, would you like to give it a try?

    in reply to: Kehysriihi: Malmin kenttä kiinni 2016? #10212
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Lentokonetta mobiilimpaa pääomaa on vaikea keksiä, eli kalustohankintoja varten otetut lainat ovat mielestäni pieni ongelma.

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    STL ei ole kuulunut ristiinvuokraussopimukseen, joten perustelusi ei oikein lennä.

    Käytännössä tietysti diili on vuosien mittaan huonontunut: DDS tuntuu olevan aina määrittämättömän pituisessa huollossa ja PJX myytiin vekka. Kun MIK:illä on omasta takaa DA40-kone, niin tyyppikirjon laveudellakaan ei voi puuhaa perustella.

    Eli ei tätä päätöstä varmasti perusteettomasti ole tehty.

    T. Nimim. Tiimaa 199,5h ja BDA:n tyyppikurssille oli se 200h raja.

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Harmi homma, laajempi konevalikoima on ollut jäsenistölle etu.

    Ilia: yes, thats right. The ending date is at 30.3.

    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Tuliko päätöksiä?

    in reply to: Lentokimppoja Eurooppaan ensi kesänä ! #10167
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Lentopaikkakisassa pisteitä ropisee kun pääsee Välimerellä pikkukenttiä bongailemaan :-).

    Minusta on kannatettava ajatus edistää pidempilentoista matkailua pienellä yhteissuunnittelulla.

    Mutta! Oletteko ihan loppuun saakka miettineet tuon aikataulutuksen? Juhannuksen jälkeinen aika on myös Suomessa sitä parasta lentoaikaa. Moni kerholainen varmaankin haluaisi myös kotimaassa juuri tuona aikana lentää paikallisesti, esitellä uutta hienoa konetta tuttavapiirille jne. Vuorokoneella Italiaan ja siitä paikallislentoa on välttämättä pienen, dedikoituneen jäsenkunnan puuhaa.

    Kerhon talouden kannalta tuollaisella Keski-Euroopan matkalla luultavasti pystyy saamaan keskimääräiset lentotunnit, 60-70h per kesäkuukausi hyvinkin kasaan (30*2h/pv = 60h) ja ylittääkin sen. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että kone ei ole paikallisesti käytettävissä.

    Siellä Keski-Euroopassa ja Välimerellä “On-season” jatkuu selkeästi pidempään kuin meillä täällä finskissä. Olisiko mitenkään pöljää miettiä tuota kimppareissua meikäläisittän off-season ajalle, syys-lokakuulle? Näin saataisiin koneelle meidän on-seasonilla hyvät tunnit ja off-seasonilla innokkaimmat pääsisivät vielä jatkamaan kautta.

    in reply to: Lentokone OH-COX:in tilalle?? #10154
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Thumbs up

    in reply to: Lentokone OH-COX:in tilalle?? #10151
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Siitä varmasti ollaan samaa mieltä, että ensisijaisen käyttötarkoituksen ehdoilla mennään. Ja se ensisijainen käyttötarkoitus on peruskoulutus.

    Jotta peruskoulutuksen hinnan saa pidettyä kurissa, olennainen tekijä on käytön muuttuvat kustannukset. Rahoituskustannus puolestaan on kiinteä kustannus, joka hukkuu 500-600h vuodessa lentävän koneen tuntihinnassa kohinaan.

    Muuttuvaa kustannusta arvioidessa tulee tietysti laitteiden uusimisen kustannus (uusi keinohorisonti, 700 eur), mutta myös rikkoutuvasta laitteesta koituva haitta käytölle ja korjauksen/laitteen vaihtamisen tuottama haitta toiminnalle.

    Eli MTBF ja MTTR, mean time between failure ja mean time to repair.

    Höyrymittarissa MTBF lienee pienempi, siis hajoamisia tapahtuu useammin, mutta korjauksetkin ovat nopeampia ja yksittäisen mittarin tai muun sellaisen hajoaminen ei välttämättä kokonaan keskeytä toimintaa.

    Lasimittarissa taas se MTBF on käsittääkseni suurempi – se systeemi toimii kyllä, mutta sitten kun se hajoaa, niin osaavan korjausjampan hakeminen on vaikeampaa.

    Kokonaisuutena hintaa miettiessä tietysti olennaisin tekijä on pilotin nokasta katsottuna vähän pidemmällä kuin mittaristo: mitä bensaa siellä kulutetaan ja paljonko sitä menee, täydellä kaasulla.

    in reply to: Lentokone OH-COX:in tilalle?? #10149
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Onko semmoinen lasiohjaamo kalliimpi ylläpitää?

    Vähän väliä noita keinohorisontteja ja korkeusmittareitakin saa olla uusimassa, ei sekään kai ihan ilmaista ole.

    Rahoitusmielessä tietysti kalliimpi ostohinta on kalliimpaa, mutta Euribor 3 kk 0.227%.

    Eli ylläpitokustannus on tässä taloustilanteessa minusta tärkeämpi tekijä kuin ostohinta.

    in reply to: Lentokone OH-COX:in tilalle?? #10143
    Pietu Pohjalainen
    Participant

    Näköjään säätöpotkuri: MTV-21-A/175-05 2 Blade Hydraulic Constant Speed Propeller

    Kokeneemmille piloteille kiva homma, mutta miten toimii peruskoulutuksessa? Peruskoulukonetta tässä kait ensisijaisesti ollaan hakemassa.

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 49 total)

Aihe: .