Skip to content

Lauri Tarkkonen

Forum Replies Created

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • Author
    Posts
  • in reply to: EFHF – EFVR välille kaveria #10483

    Hieman täydennystä vastaukseeni. Näin syksyllä ja muulloinkin kaikki tapahtuu tietenkin säävarauksella. Lento EFHF – EFVR . EFHF on käsittääkseni aika normaali matkalento, jossa yhden legin pituus on noin 150 nm, jos Varkaudessa saa kahvit kentällä, niin puolen tunnin tauko ja sitten sama takaisin. Iltapäivällä toinen samanlainen. Jos aamulla ei ole lentosäätä, niin Tomi joutuu miettimään vaihtoehtoista kuljetusta ja jos iltapäivällä on, niin sitten vain menoksi ja Tomi pääsee lentämään takaisin. Jos hän jää Varkauteen, niin mikäli toisena päivänä on lentosäätä iltalentoon, niin sitten lennetään, ellei niin lento peruutetaan. Tässä ei mielestäni rikota kerhon varausetikenttiä ja koneen mahdollisuus olla omalla paikallaan hallissa ei ole yhtään huonompi kuin jos kone olis muiden jäsenten matkalennossa. Koska yhden legin lentoaika olisi vähän alle puolitoista tuntia, niin yhdellä tankilla pitäisi selvitä ihan kohtuullisesti. Mielesstäni ajatus, että kerhon piiristä etsitään pilotti, joka lentää koneen edestakaisin on ihan hyvä ja kannatettava. Myös se, että etsitään kaveria täällä on hyvä, sillä olen kuullut, että tällainen matkalennon jakaminen on yleistä, en vain ole koskaan kuulluut sellaisesta kuin jälkeenpäin, :-) lauri.tarkkonen@gmail.com 040-5011014.

    in reply to: EFHF – EFVR välille kaveria #10482

    Olen samaa mieltä Miikan kanssa, mutta jos kalenteriini sopii, niin lennot Varkauteen voisivat sopia hyvin, varsinkin nyt kun aikaa vaautuu kansalaisaloitteen nimien keräämisestä, :-) Täytyy katsella varauskirjaal

    in reply to: NYT vauhtia LEX Malmin tukemiseen! #10458

    Hyvät MK:n jäseneet. MIK vättää olevansa Suomen aktiivisin ilmailukehro. Nyt kannattaa osoittaa sitä aktiivisuutta LEX Malmin kannatusaloiteiden keräämisessä. Tätä kirjoitettaessa on kannattajia 45,329, nimien määrä kasvaa, mutta myös nopeudella on merkitystä. Jos saamme rittävästi nimiä, jotta lakialoite saadaan eduskuntaan ennen seuraavaa valtuuston kokousta on mahdollista, että Malmi eroitetaan yleiskaavasta ja kaupunki katsoo mitä eduskunta tekee.

    Kun aloite saadaan eduskuntaan on sillä hyvät mahdollisuudet mennä läpi. Lain takana ovat puolueina Kepu. Persut, KD ja SFP, mikä antaa jo 101 ääntä ja Kokoomus jakaantuu kahtia, jolloin puoltajia on jo lähemmäs 120. On myös odotettavissa kaikkien kaatajien piirissä repeämiä, Demarien piirissä on kansaneudustajien piirissä katsottu hieman keroon Helsngin piirijärjestöjen touhua.

    Äänten kerääntyminen on osoitatnut, että tämä on kansan, eikä vain lentäjien hanke ja on selvää, että kentän tuhoajien käsitys, että kentän tukena olisi vain muutamien tuhansien lentäjien joukko, nyt on todistettu, että kentän tukena on kansa. Nyt meidän täytyy antaa kansalle mahdollisuus osoittaa tukensa. Edellä on todettu, että ihmiset ovat laiskoja kannattamaan netissä, mutta kun heidän eteensä työntää lomakkeen, niin he kirjoittavat ilomielin. On todettava, että Malmin kentän tukijoista suuri osa on vanhempaa ikäluokkaa, jonka kokemus netistä ja tunnistautumsesta pankkitunnukslla ei ole niin kamalan hyvä, kuin kuvittelemme. On hyvin yleistä, että allekirjoittajat kiittävät mahdollsuudesta osallstua allekirjottamalla paperilomake.

    Tämä on ollut varsin raskas projekti ja nyt pariks viikoksi tarvitaan lisää kannatusten kerääjiä. Katsokaa Facebookista LEX Malmi ryhmästä missä kerätään ja tulkaa mukaan. On myös mahdollista hakea Gate 1:stä lomakkeita ja kerätä työpaikoilla ja missä hyvänsä ihan omaan tahtiin. Vaikka raja on 50,000 kannattajaa, on syytä kerätä noin 52,000, jotta mahdollisesti tarkastuslaskennassa hylätyt kannatatjat eivät pudota kokonaismäärää alle 50,000. Kannatukset voivat tullla hylätyksi siksi, että joku on esittänyt sen kahteen kertaan, syntymäaika on väärä joko kirjotusvirheen, huonon käsialan tai tahallisuuden vuoksi.

    Nyt on aika tulla mukaan, jokainen jäsen voi saada muutaman kannattajan lisää.

    in reply to: STL matkalentoa viikonloppuna? #10463

    OH-STL on varauskirjan mukaan jälleen käytössä ja varattuna Vilho Järviselle.

    in reply to: Question on SERA rules #10466

    Thank you, Miika. This made this cery clear. :-).

    in reply to: STL matkalentoa viikonloppuna? #10460

    OH-STL näkyykin menneen pitempään huoltoon, Mikähän sitä vaivaa?

    in reply to: STL matkalentoa viikonloppuna? #10459

    Voisin olla kiinnostunut Kuressaaresta lauantaina, mihin aikaa arvioitu lähtö ja paluu?

    Lauri.tarkkonen@gmail.com 0405011014

    in reply to: Lentämään Espanjaan ja Espanjassa #10452

    The crew forthe flight is still open. There is a change in the timetable, if there are aviatiors who would like to fly it earlier than the late septhember, it is now possible to leave as early as it is practical.

    The ideais to fly the plane to Spain., originally the target was Velez-Malaga, but it can be shortened to Barcelona. It would save one day, or half a day.

    Enquiries Lauri Tarkkonen 0405011014 lauri.tarkkonen@gmail.com

    in reply to: NYT vauhtia LEX Malmin tukemiseen! #10455

    Malmin kentän toimijoiden vahvuus, pieni juuri sen toiminnan ylläpitämiseen tarvittava joukko, joka jäsenille on tärkeää, mikä normaalitilanteessa on hyvin lähellä optimima. Sen heikkoutena on, että nyt kun tarvittaisiin koko jäsenistön mahdollisimman tehokas hyödyntäminen kriisitilanteessa, joka nyt on kiistämättä edessä.

    Juuri nyt olisi ehdottoman tärkeää saada LEX Malmille 50,000 kannattajaa, mutta juuri nyt pitäisi saada ennen viikonvaihdetta 35,000, sillä sen jälkeen myös sellaiset tahot, jotka eivät halua ottaa riskiä olla luusereiden mukana, vaan haluavat voittajien vankkureihin.

    Nettikeräyksen tehostaminen ei vaadi koordinaatiota muiden kanssa. Koska jäsenet eivät seuraa Facebookkia, niin jäsenkirje on kuitenkin käytettävissä. Juuri nyt nettikannatus on pudonnut varsin vaatimattomaksi. Eilen tuli netissä vain 250 ja tänään klo 17 mennessä netissä on 126 kannatusta, ja on varsin kyseenalaista päästäänkö edes samaan kuin eilen. Jos pääsisimme yli 300, niin ylittäisimme 33,000 rajan, mikä näyttäisi paljon paremmalta. Millä on vaikutusta sekä medialle että poliitikoille.

    Voisiko hallitus millään muotoa patistaa jäseniä keräämään lähiympäristöstään joko nettiin tai lomakkeille 20 kannattajaa per jäsen. Ei voi olla ylivoimainen tehtävä.

    – Lauri

    in reply to: Lentämään Espanjaan ja Espanjassa #10451

    Hola, Amigos. Sope people, with limited understanding of Finnishh have shown interest, so let us use some English. The planned departure will be after september 15, depending of the participants. So far there are not fixed pland, but the short way would be some 1800 Nm and 20 hours.

    It is possible to make detours to destinations choosen by the participants and we can do it so that some fly only part of the trip. At the moment focus is in flying the plane to Spain and then we will discuss the flights in Spain and in the spring the flight back.

    For those interested in the procect, I will be at the Malmi Airshow on Saturday and Sunday, the best way to contact and find me is to call me 0405011014. If you want to join our e-mail list let me know lauri.tarkkonen@gmail.com.

    If you need the rating for Piper PA28, contact Johan Stude or Harri Pottonen.

    in reply to: Lentämään Espanjaan ja Espanjassa #10450

    Eilen,keskiviikkona 10.08.16 olikeskustelutilaisuus, jossa paikalla oli noin 10 henkeä. Koska eurontarkkaan hinnoittelua siirtolennosta eikä myöskään kalenteriaikaa voitu määritellä, niin myöskään sitovia ilmoittautumisia ei tehty. Siirtolennon hintahan riippuu myös isolta osalta pysähdyspaikkojen laskeutumis- ja palvelumaksuista. Matias Viitanen on kuitenkin selvittänyt “edullisimmat” kentät ja hänen tietonsa ovat matkaa suunniteltaessa käytettävissä.

    Kekustelun osanottajat olivat sitä mieltä, että annettujen tietojen perusteella projektin valmistelua pitää jatkaa ja riittävä määrä lentäjiä löytyy. Kyse on paremminkin siitä, että lennetäänkö yhdellä miehistöllä koko matka suurinpirtein lyhitä (lue edullisinta) tietä, vai onko halukkaita useampaan miehistöön, jolloin voidaan tehdä pitempi reittisuunnitelma, johon kuuluu miehistön tai osan vaihto jossain edulliset yhteydet p,aavassa paikassa.

    Koska paikalla oli vain yksi, joka oli kiinnostunut ainoastaan lentämisestä Espanjassa, niin tästä ei juuri syntynyt keskustelua, mutta se ei tarkoita, että tämä puoli olisi hylätty, mutta sitä voidaan keskustella enemmän kun OH-BAN on Espanjassa. Arvaus on, että kun tämä puoli konkretisoituu, niin siihenkin löytyy lisää kiinnostuneita. Varesinkin jos ensimäiset kokeilijat voivat raportoida myönteisesti. Tähän tullaan palaamaan. Mielenkiintoa ja toiveita voi esittää myös kommentoimalla tällä palstalla.

    Paluulentoon oli myös mielenkiintoa, mutta siitä ehditään keskustelemaan, kunhan kone on Espanjassa ja menomatkan kokemukset ovat käytössä. Paluulennon ajankohta sijoittuu keväälle, kun lentokelit Europpassa ovat kohtuulliset ja lisäksi on hyvä tietää mille kentälle voimme päästä. Kaikki tietysti toivomme ja monet uskovat, että jatkamme Malmilla.

    Muuntokoulutuksen Piperiin tarvitsei kuusi kokousen osanottajista, Johan Stude on varautunut hoitamaan ne. Lisäksi on tarkoitus järjestää mahdollisuuksia lentää OH-BAN:illa myös Suomessa tänä syksynä, niin siihen on mahdollisuus saada tuntumaa jo ennen matkalle lähtöä. Tekisi mieleni jopa suositella tutustumista Piperiin, varesinkin nyt kun MIK:n omat koneet ovat eri syistä väliaikaisesti poissa käytöstä.

    Raportoin tilanteen etenemistä täällä ja myös ne, jotka haluavat tiedon omaan sähköpostiinsa voivat ilmoittaa siitä minulle: lauri.tarkkonen@gmail.com. Kokouksessa ilmittautuneet saavat tiedon sähköpostissa sen ilmoittautumisen perusteella.

    in reply to: Lisää kalustoa, saatava #10448

    En haluaisi asettaa akuutin ongelman nopeaa ratkaisemista ja pitkän aikavälin konestrategiaa vastakkain. Jos vuokrakone jää pitempiaikaiseksi ratkaisuksi, niin se kertoo siitä, että se on kelvollinen ja että kerhon voimavarat eivät riitä pitkällä aikavälillä taloudellisempaan ratkaisuun.

    En myöskään haluaisi houkutella ketään mukaan herättämällä toiveita koneeseen sijoitetun pääoman palaamisesta joskus takaisin, mahdollisesti jopa voitollisena. Jos Malmi menetetään, niin se tulee haittaamaan Suomen lentokonemarkkinoita vuosia ellei vuosikymmeniä. Vanhoja, mutta vielä käyttökelpoisia koneita tulee myyntiin, mutta sekä harrastajat että pienemät ja jopa isommat yrittäjät vähentävät toimintansa volyymiä. Uusia lentäjiä tulee entistä vähemmän. Malmi on noin 1.5 miljoonan asukkaan ainoa toimivalla etäisyydellä oleva yleisilmailukenttä. Jos se poistuu, niin sekä toiminnan volyymi että rakenne muuttuu ja voimakkaasti. Tässä tilanteessa on vaikea kuvitella, että lentokone olisi hyvä sijoitus. Pankit eivät ole kiihkeitä rahoittamaan ilmailua juuri nyt, sieltä saadaan rahaa vain, jos riittävän moni kerholainen pistää asuntonsa kaniin.

    Ruotsalainen sanoo: Om det smakar så kokstar det. Uusi ja moderni kone on varmaan houkutteleva, mutta jos halutaan pitää lentohintoja matalina, niin silloin täytyy kyllä katsoa mitä tästä Malmin tilanteen muodostamasta suhdanteesta on saatavissa. Ennustan tarjolle tulevan edullisia Cessnoja ja Pipereita ja vähemmän Diamondeja, jotka saattavat jopa lentää ulkomaille. En ole tehnyt laajempaa markkinatutkimusta, mutta 200 euron pintaan olisi tarjolla esimerkiksi aikaisemmin mainittu OH-TIL, papereiden mukaan varsin hyvässä kunnossa oleva Piper PA28. Cessna 152 taitaa olla tarjolla jonnekin 150 euron seutuville. Nämä koneet ovat käytettävissä myös ilman kerhon myötävaikutusta, koska jokainen jäsen voi vuokrata niitä halutessaan. Sitä tietenkin voisi toivoa, että jos MIK voisi ostaa näiltä vuokraajilta isomman paketin, niin tuntihintoihin voidaan saada pudotusta. Ainakin jotkut lentokoulut myyvät myös “hour building” paketteja 10, 20 ja 50 tunnin laajuisina ja hinta on silloin 5-20 % halvempi.

    Lentotuntihinnan säätely investoinnin suuruuden mukaan on varsin yksinkertainen asia. Joillakin kerhoilla on eri kokoisia kalustomaksuja, isommalla kalustomaksulla saa isomman alennuksen lentotuntihintaan. Joillakin kerhoilla on myös alennus ennakkomaksajille ja kerho-aktiiveille. Aktiiviksi pääsee hallituksen päätöksellä, kun on ottanut vastuulleen joitakin kerhon toimintoja.

    Etuoikeus varauksiin on tietenkin vaikeampi toteuttaa, mutta siihenkin on keinoja. Yksi keino olisi, että varauskirja on avoin kaikille vasta esimerkiksi viikkoa tai kahta ennen lentopäivää ja ne, jotka ovat “kultapossukerhossa” voivat varata milloin vain, tämä merkisisi sitä, että etuoikeuden käyttäminen edellyttää varausta aikaisemmin. Tämä merkitsisi käytännössä sitä, että jos joku haluaa varata koneen lomapäivikseen tai vaimon syntymäpäivälle, niin sen varauksen voi tehdä vaikka kuukausia ennen ja sitten vain toivoa, että olisi lentosää ja kone kunnossa. Yksi mahdollisuus on myös sallia pitemmät matkalennot, siis 5 – 21 vrk vain “investoijille”. Eräs venekerjo halusi saunan retkisaareensa ja päätti, että jos jotkut jäsenet kustantavat sen, niin heillä on 10 vuoden ajan etuoikeus saunan käyttöön ja sen jälkeen se tulisi kaikkien käyttöön. Tämä muistuttaisi hieman kimppakonetta, jossas kimpan jäsenet voivat halutessaan lentää, mutta jos kone olisi ylijäävällä ajalla myös muiden käytössä ja kerho siitä hyvästä vastaisi hoidosta ja huollosta sekä varauskirjabyrokratiasta, niin se olisi kimpalle yksinkertaisempaa.

    Juuri nyt näyttää siltä, että akuutin ongelman ratkaisemiseksi yksittäiset jäsenet vuokraavat Malmilla tai jossain lähikentillä olevia koneita, varmaankin menee pitkälle syksyyn ennenkuin kaupunki antaa päätöksiä kntän käytöstä. Finavia jättää lähtiessään kiitoteiden päihin valkoiset rastit, mutta varmasti tullaan keskustelemaan miten Malmi voisi toimia korpikenttänä. Kaupungin byrokratia taitaa pelata kaupallisen toimijan (Aviastar) pois pelistä, koska kaupalliselta toimijalta tullaan edellyttämään ihan mainnittavaa vuokraa, mutta yhdistykselle kenttä kuulema voidaan luovuttaa varsin nimellistä vuokraa vastaan. Kaupunki edellyttää kaiketi, että yhdistys pitää paikat kunnossa. Vaikka tämä juonne onkin lähinnä kaluston hankkimisesta, niin varsin oleellinen komponentti on kenttä ja halli, jolta lennetään ja sitä kalustoa säilytetään. Tällä hetkellä kaikki Malmin toimijat koheltavat jotain omalla tahollaan, nyt pitäisi kyetä liittämään kaikki voimavarat yhteen sekä kerhojen että kaupallisten toimijoiden, jota saataisiin niin voimakas yhdistys, että se kykenisi ottamaan kentän vastuulleen. Ilman sitä kaupunki ei tule luovuttamaan kenttää ilmailijoille. Ilman kenttää ei juuri tarvita koneitakaan.

    in reply to: Lisää kalustoa, saatava #10446

    Täällä tulikin mielenkiintoinen avaus. Kannattaa todella katsella eri vaihtoehtoja hieman laajemmin.

    Olen lähettänyt hallitukselle pienen muistion kysyen Piperin soveltuvuudesta kerhon kaavoihin. Tosin ajatuksena oli lennättää Suomessa varsin vähällä käytöllä oleva Piper OH-BAN Malagaan. Siinä olisi tullut mahdollisuuksia lentää koneellä Suomessa, ainakin tyypit ja vähän muutakin. Antti Laukkanen näki hankkeessa kehittämisen mahdollisuuksia ja Johan Stude, joka tuntee koneen ja toisen osakkaan piti mahdollisena järjestää tyyppikoulutusta tarvitseville. Olen keskustellut ajatuksesta kerholla ja useammat jäsenet ovat myös pitäneet tätä ajatusta kelvollisena.

    Olen esittänyt harkittavaksi yhteistyötä ultrakerhojen kanssa, eräänä taka-ajatuksena oli, että jos lentäminen Malmilla loppuu, niin monet ultralentäjät voisivat kokea tarvetta korvata lähialueella ja kierroksessa tapahtuvat harjoituslennot vähän pitemmillä matkalennoilla. Tuskin kukaan ajaa Helsingistä vaikkapa Hyvinkäälle tai Lahteen tunnin tai polen tunnin harjoituslennon vuoksi, mutta jos kyseessä on lento Ouluun tai Tukholmaan, niin se ehkä olisi mahdollistea. Tällöin moni ultralentäjä saattaisi innostua hankkimaan aluksi vaikkapa LAPL:n, mikä antaisi MIK:n koulutusorganisaatiolle hommia ja laajentaisi rekrytointipohjaa. Ultrakerho toisi koneet tullessaan, jos yhteistyötä lähdetään kehittelemään ja ultrakenttä voisi olla pajon lähempänä kin Hyvinkää, Räyskälä tai Vesivehmaa.

    Olen myös ollut kehittämässä ajatusta koneen viemisestä talveksi Malagaan, jossa suomalaiset käyvät muutenkin talvilomalla ja kerho voisi tarjota matkalentomahdollisuuksia Malagasta eri puolille Espanjaa ja mikäli olot Välimeren eteläpuolella ovat riittävän rauhalliset niin myös sinne.

    Tässä kannattaa myös miettiä mahdollisuutta vesilentämiseen. Jos tyydytään ultraan, niin 30 tonnin Ikarus ja 5 tonnin ponttoonit on ihan mahdollinen yhdistelmä ja sillon lentotunnin hinta on jopa pidettävissä halvempina kuin “Ihqun”. Mielestäni kaikkia vaihtoehtoja pitää tutkia ja jos hallituksella ei ole siihen aikaa, niin sehän voisi muodostaa vaikka useampia työryhmiä, joille se voisi antaa tehtäväksi erilaisten skenaarioiden kehittämisen ja jonkunlaisen arvausta paremman kustannuskehikon rakentamista. Monet ajatuksista olisivat varmasti toiveiden tynnyreitä, ja mahdottomia toteuttaa, mutta jotkut tai eri ajatusten uudet yhdistelmät voisivat olla kelvollisia jatkomuokkaukseen.

    in reply to: Lisää kalustoa, saatava #10442

    Ongelma on akuutti, rahaston kehittäminen ja kokoaminen on parhaassa tapauksesa tulevaisuudessa, jolloin tämä akuutti ongelma toivottavasti takanapäin. Aloite uudesta DA40NG:stä osoittaa uskoa tulevaisuuteen, mutta uskallan väittää, että myös se miten akuutit ongelmat hoidetaan voi lisätä jäsenten uskoa tulevaisuuteen. Aika tietysti korjaa tätä akuuttia kahden koneen telakalla olosta johtuvaa ongelmaa, mutta onko kahdollisesti mitään lyhyen aikavälin nopeaa ratkaisua. Koneen vuokraaminen lyhyeksi ajaksi on varmasti taloudellisesti epäedullisempaa, mutta samalla voimme mitata kuinka monet ovat valmiita lentämään korkeamilla hinnoilla, mihin uuden koneen hankkiminen vääjäämättä johtaa.

    in reply to: Yksinlentotiimaa PPL koulutukseen #10440

    Huomasin, että jos varaukseen kirjoitaa tekstiä Description kentään, niin se näkyy kun varausta koskettaa hiirellä. Tätä voisi hyvin käyttää edellä kuvaamani ongelman ratkaisemiseen, jos varaaja merkitsisis koululennon opettajan, niin muut voisivat nähdä, ketkä lennonopettajat ovat paikalla ja silloin kysyä, jos vaikka voisivat oheisesti valvoa muita.

    Minun ongelmani ratkesi hienosti, Harri Pottonen valvoi ja lensi kanssani puuttuvat lennot ja Antti Kähönen lennätti lentokokeen ja nyt odotten vain Trafin toimia.

    in reply to: ANR headset suosituksia #10433

    Mahtaakohan kenelläkään olla tietoa tai kokemusta miten kuulorajoitteinen, joka normaalioloissa käyttää kuulolaitetta hyötyy aktiivivaimmennuksesta. Kuulolaitteen käyttäjän ongelma on siinä, että laite ei vahvista signaalia samalla tavalla selektiivisesti kuin korva, vaan taustahäly vahvistuu samalla tavalla kuin puhe, eikä puhe silloin erotu. Yksinkertainen teoria antaisi ymmärtää, että jos ulkopuolista melua onnistuu paremin vaimentamaan, niin se olisi kuulolaitteen käyttäjälle eduksi.

    Nykyisiin kuulolaitteisiin saa useita erilaisia “ohjelmia”, puhetta, musiikkia ja coctailtilaisuutta varten, mutta nei eivät ole kovin hyviä taustahälyn suodattajia. Kuulokkeet eivät tulisi minulle, olen toistaiseksi selvinnyt medikaalin audio-osuudesta vaan vaimolle, joka mm. TV:tä katsoessaan tai musiikkia kuunnellssaan käyttää tavallisia kuulokkeita, mutta meillä kotona on hieman vähemmän taustahälinää kuin pienessä lentokoneessa.

    Koska viestini oli jo nyt turhan pitkä, en yrittänyt ottaa esille kaikkia ehdotukseni näkökohtia. Yksi esittämäni järjestelmän eduista olisi, että konevuoroja “jaettaessa” oliai myöa tarjolla parempi kokonaiskuva viikon lennoista, kuin nykyisellä järjestelmällä, jossa jokainen katsoo vain itselleen sopivaa aukkoa varauksissa. Jos varausilmoitusta tosiaan täydennettäisiin, hieman lennon luonteella, esimerkiksi juuri tällä polttoainetarpeella ja kuormattamuusnäkökohdilla, nin lentäjä saisi varausaikansa lisäksi kommentin sopivasta polttoainemäärästä ja muista mahdollisistaasioista. Esimerkiksi viimeinen lentäjä polttoainejakelun ollessa auki: Voitko varmistaa, että tankissa on vähintään/enintään xx litraa,

    Anteeksi asian vierestä oleva kysymys: Eikö Kanasella ole myös automaattimyyntiä. Minä muistelen, että olen ollut seuraamassa kun Piperin OH-BAN tankattiin molempiin tankkeihin polttoainetta ja se maksettiin luottokortilla automaattiin. Vai olenko nähnyt unta? Miten on TTT-aviationin pouseri asematasolla kaksi? Ei siellä minun tietääkseni kukaan päivystä vensan myyntiä, mutta kyllä siitä jonkun verran menee. Onko kyse vain siitä, että MIK ei ole tehnyt tällaisia järjestelyjä ja tankkaa ainoastaan kutsumalla Kananen paikalle?

    Kun kommenttia varausjärjestelmän kehittämisestä puudetään, niin täytyy aluksi tunnustaa, että en ole MIK:n järjestelmää vielä käyttänyt, mutta vuosien varrella erinäisten niukkojen resurssien varausjärjestelmiä käyttänyt ja sellaisten suunnitteluun osallistunut.

    Voidaan ajatella, että olisi kaksi erilaisten periaatetta; Yksinkertaisin, jossa jokainen varmaa mitä katsoo tarvitsevansa ja ensimmäinen varaa mitä tahansa vapaita aikoja halunsa mukaan, ilman mitään suurempaa koordinaatiota. Jos koneita on riittävästi, eikä olla kovin huolestuneita siitä, että tyhjiä tunteja jää tai hitaammat eivät koskaan pääse suositummilla koneilla lentämään, niin tämä on varmasti riittävä ja yksinertaisuudessaan toimia.

    Edellä on todettu, että varaustilanteiden muuttuminen, esimeerkiksi peruutusen ja koneiden huolto- yms. seisokkien vuoksi voi aiheuttaa hankaluuksia. Tätä järjestelmää voidaan tietenkin tehostaa siten, että lisätään varaajien kommunikointia, mikä sinänsä on hyvä asia, mutta valitettavasti ei mitenkään itsestään selvää.

    Toinen periaate, joka lähtee siitä, että koneiden lentoaikaa pyritään maksimoimaan ja seisonta-aikaa minimoimaan, mikä ei tietenkään voi tapahtua, elleivät lentäjät hieman jousta suunnitelmistaan. Olen varma, että tällaista joustoa voisi olla paljonkin,l jos sen toteuttaminen tehdään riittävän helpokksi. Jotta periaate ja järjestelmän etu kävisi mahdollisimman selväksi, lähden aluksi siitä, että asiaan sekaantuu myös ihminen, kutsutaan häntä vaikka dispatcheriksi, joka hieman sovittelee vuoroja. Dispatcheri voidaan varsin pitkälle korvat sopivalla ohjelmalla, luulsin sellaisia jo olevan olemassa, joskaan en ole vielä sellaista etsinyt.

    Lähden siitä, että hyvin monella lentoaan suunnittelevalla on esimerkiksi tällainen tilanne: Olisi mukava lentää parin tunnin lento ensi sunnuntaina, mutta ei ole suurtra väliä siitä onko lento välilä 10-16 tai 18-20 tai jollain muulla välillä.

    Tämän seikan huomioinen edellyttäisi, että ilmoitatisin, että haluan lentää (yhteen mittaan) 2 tuntia, mutta se voi tapahtua sunnuntaina välillä . Ilmoittaisin silloin haluan lentää 2 tuntia joko v älillä 10-16 tai 18-20. Tämä pitää ilmoittaa “mahdollisimman hyvissä ajoin” Kun tällaisia ilmoituksia saapuu, niin dispatcheri sovittaa lennot sitten siten, että halutut lentotunnit sijoitetaan mahdollisiin lentoaikoihin niin tehokkaasti kuin mahdollista. Tällä vältetään esimerkiksi sellaiset tilanteet, että olisin varannut sen sunnuntaina lennon vaikkapa välille 11-13, jolloin joku jolle olisi sopinut vain aika 10-12 ei voi sellaista varata. Hän voisi tietenkin soittaa minulle ja kysyä, voinko lentää tuntia myöhemmin, mutta yleensä kun lentäjä havaitsee ajan olevan varattuna, niin hän tyytyy siihen. Jos minulle sopii vain yksi akika, niin silloin varattu ja mahdollinen ikkuna ovat samat. Tätä voi tietenkin laajentaa siten, että mahdollinen ikkuna olisivat myös eri koneissa, jos minulle on yhdentekevää tai jos vaikka Diamondin puutteessa voisinkin lentää Cessnalla, niin minulla olisi silloin ikkuna kummassakin koneessa, mutta jos toinen allokoidaan, niin toisen ikkunanvaraus peruuntuu.

    Tällaisella järjestelmällä ne, jotka varaavat ajoissa ja ne jotka antavat paljon “mahdollisia” aikoja saavat varmaankin lentää enemmän kuin ne joiden aikataulu on kireä, mutta nimenomaan ne, jotka voivat lentää sellaisina aikoina, jotka eivät kuulu suositumpiin, saavat paljon aikoja ja koneiden käyttö tehostuu. Kun olen lentänyt KILA:n koneilla, niin eläkeläisenä huomasin, että kun lentää viikolla ja aikaisin aamulla, koneita oli aina käytettävissä. Tietenkin jotkut oppivat tämän ihan itsekin, mutta muita varten tällainen ohjaus voisi olla paikallaan.

    Joissakin paikoissa aikataulut ovat sellaisia, että lentäjän on syytä ilmoittaa ennen viikonvaihdetta, minä aikoina hän voi lentää ja montako tuntia hän haluaa. Maanantaina heti aamusta tai tiseasiassa sunnuntai-iltna tulee listaa varauksista ja silloin varjaaja saa tiedon mikä on toteutunut. Täm,ä ei estä viimehetken varaajaa katsomasta, että olisiko tänään sattumalta puoli tuntia Diamondia vapaana kierroslentämiseen. Jos on, niin siitä vaan lentämään. Jos halutaan, niin aikoja voidaan myös painottaa, siten että jos ilmoitan kaksi konetta, toinen on ykköskone ja jos ilmoitan laajemman aikaikkunan, niin ilmoitan siihen preferoidun ajan ja jos se ei onnistu, niin sitten voisin sanoa vaikkapa tyylii, ensimäinen vaihtoehto on aikaisemmin aamulla toinen myöhemmin. Ja jos oikein fiineiksi ryhdytään, niin varausjärjestelmä voi oppia milloin yleensä haluan lentää ja tarjoaa niitä aikoja ensimmäiseksi.

    Esitin joskus, että jos jotkut tunnit ovat vähemmän suosittuja kuin toiset, niin hinnoittelulla yleensä saadaan tämä asia paremmin hallintaan. Sillion minulle vastattiin, että koneita on riittävästi tarjolla, eikä tähän ole syytä mennä. En väitä että tietäisin paremmin, mutta jos varausjärjestelmää ollaan kehittämässä, miin tällainenkin mahdollisuus voidaan siihen sisäänrakentaa, vaikka sitä ei vielä otettaisikaan käyttöön, mutta jos se tuntuu tarpeelliselta, saataisiin se käyttöön esimrkiksi tekemällä taulukko, jossa on eri hintaisten tuntien taulukko, jota esimerkiksi hallituksen päätöksellä voidaan korjata mahdollisimman tarkoituksenmukaiseksi. Jos esimerkiksi halutaan suosia pitempiä matkalentoja lyhyen kierrospörröömisen sijaan, jota kyllä harjotuksen tässä vaiheessa pidän hyvin tärkeänä, niin esimerkiksi kaksi ensimäistä tuntia voisivat olla kalliimpia kuin sitä seuraavat tunnit. Tietokoneilla voidaan tehdä ihmeellsiä asioita.

    in reply to: MIK ja SIL-sotku #10378

    Valitettavasti SIL ei ole ymmärtänyt asemaansa ilmailun tärkeimpänä etujärjestönä, vaikka sen toimihenkilöt ovat sitä usein julistaneet. Konkreettinen esimerkikki SIL:n saamattomuudesta on ollut yleisilmailun edustajan puuttuminen ilmailun stragegiaa käsittelevästä työryhmästä. Siellä oli paikka SIL:n edelliselle toiminnajohtajalle, mutta kun toiminanjohtaja vaihtui ennenkuin ryhmä kokoontui, niin kukaan ei pitänyt huolta paikan säilymisestä. On tietnekin mahdollista, ettei mukanaololla olisi ollut mitään vaikutusta, mutta, en usko siiitä olisi olleen haittaakaan. Joku voi tietenkin sanoa, ettei SIL:in tehtävä ole huolehtia siitä ketä erilaisiin valtiovallan tai kuntien työryhmiin kutsutaan, mutta elleivät lentäjät itse pidä siitä huolta ja ole valppaana, niin on turha jälkeenpäin urputtaa. Yleensä tehtyjen päätösten ja ohjelmien kumoaminen tai korjaaminen on paljon vaikeampaa kuin saada niiden muotoutumisvaiheessa oma näkökulma mukaan.

    En todellakaan kehtaa suositella hakeutumista SIL:n hallitukseen, koska se vaikuttaa varsin epäviihtyiseltä paikalta, mutta siitä huolimatta toivoisin MIK:n löytävän joko yhteisen edustajan jonkun toisen tai toisten kerhojen kanssa tai jonkun kerhon jäsenen, joka suostuu ja haluaa vaikuttaa SIL:n toiminnassa juuri nyt kaikkein tärkeimpään tehtävään, Suomen tärkeimmän yleisilmailukentän suojelemiseen.

    in reply to: MEDIKAALI FINNAIRIN LEKURIN KAUTTA #10241

    Mitä ilmeisemmin tarkoitat ilmailulääkäri Pekka Oksasta. Minulle on kerrottu, että hänen käyttämänsä kiinteistö on otettu muuhun käyttöön ja hän joutui siirtämään vastaanottonsa muualle. Se mitä kerrot hänen tarkastuksestaan pelkästään silmiin katsomalla on perätöntä pötypuhetta, Malminkartanossa oli myös erittäin pätevä ja ripeä hoitaja, joka otti näyteitä sekä verestä että virtsasta ja suoritti myös EKG testin, jonka tuloket Oksanen sitetn tarkasti. On mielestäni vastuutonta levittää tuollaisia valheellisia juoruja ilmailulääkärin toiminnasta. Meillä on ihan riittävästi valelääkäreitä, joiden toimiin on syytä kiinnittää huomiota.

    Pekka Oksanen pitää vastaanottoaan Kehä III varrella Flamingossa, mutta koska kiinteistökulut ovat kasvaneet, niin ovat myös medikaalikulut, mutta hän tekee työnsä vastuulliseseti ja ammattitaidolla, joten uskallan suositella häntä edelleen.

    Oksasen yhteystiedot:

    Contact details. Dr. Pekka Oksanen Diacor (Flamingo) Medical Centre Appointments: tel. +358 9 77508300.

    Numeorssa vastaa hyvin asiansa osaava vastaanottohoitaja, joka antaa myös selkeät ajo-ohjeet. Parkkeeraus on muistaakseni neljännessä kerroksessa.

    Ilmeisesti kukaan ei kysynyt Savolaiselta, miten Finavia on määritellyt tonttinsa niin kapeaksi, että vain kaupallinen liikenne on sen intresseissä. Kyllä BF, Aeropole, Salpauslento ja laskuvarjojen pudottajat ovat kaupallisia toimijoita.

    Siitä huolimatta, että olen samaa mieltä, että faktoilla on vähäinen merkitys, niin faktojen puutteella voi olla isompi merkitys. Tarkoitan sitä, että jos emme osaa vastata asiallisesti meille mahdollisesti esitettävään kysymykseen, niin se rapauttaa uskottavuuttamme. Myös politiikassa on hyvä olla uskottava.

    Vaikka onkin ennenaikaista jo tässä vaiheessa luopua toivosta, että järki lopulta voittaisi, niin onhan poliittisessa päätöksenteossa tapahtunut kummallisempiakin asioita. Tosin esimerkiksi demariministerien Rinteen ja Viitasen todella yksisilmäiset lausunnot siitä kuinka he ovat voittaneet taistelun köyhien asuntojen puolesta, viittaa siihen, eteti sieltä tule mitään ymmärrystä tai halua edes kuulla lentäjien kantaa. Pidän aikalailla mahdottomana ajatusta, että MIK tai joku muu kerho voisi toimia Helsinki-Vantaalta samalla tavalla kuin se nyt toimii Malmilla. Tietenkin kustannukset nousisivat monien kipurajan ylittäen. Koulutuksen ja harjoittelun vaatima kierroslentäminen on erittäin epätodennäköistä, se sallittaneen vain ihan joinakin luppotunteina, jos sellaisia on. Malagassa toimiva ONeAir pitää koneitaan Malagan LEMG kentällä ja lähtee ja palaa koululennoilla sinne, mutta esimerkiksi kierroslentäminen hoituu Velz-Malagassa LEAX. Päivän ensimmäinen oppilas lähtee Malagasta ja lopettaa laskukierrosten ja harjoitusten jälkeen Velez-Malagaan, jossa seuraava oppilas lentää tuntinsa ja päivän viimeinen oppilas lentää harjoituksensa lätien Velez-Malagasta ja päätyy Malagaan. Velez Malagaa voisi verrata Hyvinkään kenttään. En väitä, että tämä olisi ainoa tai edes paras vaihtoehto, mutta jotain tällaista voisin kuvitella lentämisen olevan, jos koneita pidetään Helsinki-Vantaalla. Miika tosin kertoi Helsinki-Vantana hallitilanteesta, joten koneitten pitäminen siellä on vaikeaa ja ainakin kallista. Myös Hyvinkäälle siirtyminen edellyttää hallien rakentamista ja on mahdollista, että siellä joku paikallinen toimija päättää rakentaa lisää hallitilaa, mutta kannattaa varautua sellaiseenkin mahdollisuuteen, että hallitila olisi rakennetava itse, jolloin kenties kannattaa tunnustella mahdollisuutta yhteistyöhön muiden sinne joutuvien karhojen kanssa.

    Tässä kannattaa varmaan yhdistää Malmilla toimivien kerhojen voimavarat ja katsoa myös mitä MLY tekee. Löytyisikö mistään asianajotoimistoja tai asianajajia, jotka ottaisivat juttua hoitaakseen pro bono periaatteella.

    – Lauri Tarkkonen

    Täytyy alkajaisiksi kiittää Miikaa erinomaisen harkitusta ja tasapainoisesta Myllykirjeestä. Se tukee hyvin pitkälle , joita olen kehitellyt puheenvuoroani varten, jos koskaan pääsemme liikennevaliokuntaan. Muutamat kustannuslaskelmat eivät ole keskustelussamme kenties esillä, mutta haluan varautua siihen, että jos joku valiokunnan jäsen kysyy, niin voimme eisttää edes johonkin perustuvia lukuja, jotka eivät jälkeenpäin tarkasteltuina tunnu hihasta vedetyiltä.

    Tämänpäiväisten uutisointien jälkeen on tilanne entistä ahdistavampi. Onneksi esille nousi myös Östersundomiin suunnitellut 70,000 asukasta. Tietenkään Helsingin kaupunki ei myönnä, että jos tätä lähdetään toteuttamaan, niin Malmia ei tarvitsekaan tuhota, mutta kenties vaalien jälkeen tulevat päättäjät näkevät myös tämän mahdollisuuden.

    Tänään on esitetty myös arvio harrastusilmailun mahtumisesta Nummelaan ja Hyvinkäälle. Tämä raportti on ylioptimistinen eikä huomioi sitä, että kasvanut etäisyys tulee vaikuttamaan haitallisesti jäsenmäärän ja lentäjien määrän kehittymiseen. Eivät kaikki nykyiset lentäjät lopeta, joukossamme on sellaisia, jotka tekevät mitä tahansa päästäkseen lentämään, mutta siinä joukossa, josta tulevat lentäjät rekrytoidaan on varmasti suuri osa sellaisia, jotka eivät aloiuta lentämistä tai edes harkitse sen aloittamista, jos puolen tunnin lennolle on autoiltava tunti tai toista per suunta. Osa meistä on saanut kärpäsen käydessään vanhempien tai kavereiten kanssa katsselemassa koneita Malmilla.

    Odottelen edelleen liikennevaliokunnan sihteerin kutsua kokoukseen. Siinä saanen samalla tilaisuuden agendan ja tiedon paljonko saamme aikaa. Erilaiset näkökannat ja mielellään konkreettiset arviot Malmilta muuton vaikutuksista ovat edelleen tervetulleita, sillä en varmaankaan ole keksinyt vielä kaikkia tai parhaita.

    – Lauri Tarkkonen

    Helsinki-Vantaa on todellisuudessa aika epätodennäköinen vaihtoehto. Siitä olisi tietenkin saanut sellaiset numerot kulujen kasvuun, että jokainen olisi ymmärtänyt sen olevan harrasteilmailun kuolinisku. paitsi niille rikkaalle 70:lle. Miikan esille nostama pitempään jatkuva palvelu, kaatuisi varmaankin uusien kenttien kohdalla ympäristölupiin, jotka varmaankin tulevat heti kättelyssä olemaan tiukkoja. Esimerkiksi Räyskälässä lentäminen loppuu jo klo 18 ja varsinkin jos liikenteen määrä kasvaisi niin Hyvinkäällä ja Nummelassa mentäisiin samaan suuntaan. Ainakin kierroslentämisen kannalta.

    Nyt voimme arkena lentää läpäreitä klo 19 saakka ja jos toiselle kentälle siirtyminen aikaistaa sitä tunnilla, mutta viivästyttää lentojen alkua tunnilla kentän etäisyyden vuoksi, niin menttäisimme kaksi tuntia, Jos Malmilla työajan jälkeen tapahtuvat lennot olisivat 16-19, niin kolme tuntia putoaisi tunniksi, kun etäisyys söisi vielä osan jäljelle jäävästä, koska ei lähdetä epävarmalla kelillä, jolla kuitenkin joskus päästään lentämään, niin tämäkin söisi äkkiä 10-20 %, jolloin aika pudottaa 66 % ja etäisyys vielä jonkun verran lisää, niin äkkiä lentovolyymi putoaisi puoleen. Voisin vielä spekuloida, että etäisyys pudottaisi harrastajamäärää varsin voimakkaasti.

    Jaksaako joku elaboroida tätä perusteellisemmin?

    Olen kysellyt tätä muualtakin, mutta täältä toivoisin MIK:n piirissä tehtäviä arvioita.

    t. Lauri

Viewing 25 posts - 1 through 15 (of 41 total)

Aihe: .