Skip to content

GPS?

  • This topic is empty.
Viewing 18 reply threads
  • Author
    Posts
    • #8877

      Onko MIK:llä ilmailu-GPS:ää jäsenten lainattavaksi ulkomaan lennoille? Minulla on tarkoitus lentää ensi kesän korvalla OH-CTL:llä seitsemän maan reissu ja vaadittavien paperikarttojen määrä alkaa ylittää inhimillisiä rajoja. Osaako joku suositella mikä ilmailu-GPS-malli kannattaisi ostaa, jos omaan investoisi? Käsittääkseni ilmailu-GPS:t voivat olla vielä aika kalliita eikä sellaista ehkä kannata ostaa omaksi jos lentää kerran vuodessa ennestään tuntemattomissa maissa…

    • #9578
      Marko Einamo
      Member

      Hei koneissa on GPS:t ihan kiinteästi asennettuna!

      Paperi kartat kannattaa kuitenkin ottaa matkaan niin ei ole niin orpo olo jos sattuu GPS jostain syystä pimenemään. Muistanko väärin vai edellytetäänkö suomalaisissa määräyksissä, että tarvittavat kartat on oltava mukana lennolla. Mahdetaanko kartaksi hyväksyä GPS karttaa en tiedä?

      Mutta jos joku muuten on ostanut esim. viime kesänä ruotsin , baltian , saksan jne. karttoja niin ne voisi pistää saataville kerhohuoneelle. Jää sitten jokaisen pilotin vastuulle kuinka tuoreita karttoja kustakin maasta ottaa mukaan matkalennolle. Ainakin Norjan ja Ruotsin karttoja oli/on kerholla. Taitaa muuten olla Pietarin VFR karttakin ja joitain karttoja Kanadasta / Usasta. Täytyy varmaan katsoa niille joku virallisempi paikka nyt ne taitaa olla simulaattorin katolla.

    • #9579

      GPS ei ole hyväksyttävä laite karttojen sijaiseksi. Kartat pitää olla mukana koko matkan pituudelta.

    • #9580
      Miika Asunta
      Participant

      Karttanäytöllinen kannettava GPS on kuitenkin kätevä apuväline. Laitteen isoin ongelma on virransaanti – akku riittää auringonvalossa kirkkaalla taustavalolla korkeintaan pari-kolme tuntia; eli koko päivän lentelyyn täytyy etukäteen miettiä millä legillä siitä on eniten hyötyä.

      Garmin Aera- ja Bendix-King Av8tor-mallit ovat kosketusnäyttöisiä ja käyttöliittymältään suhteellisen yksinkertaisia. Kalliimpia malleja ovat Garmin 495/496 ja 696; viime mainittu löytyy esim. ESMOn PYWistä ohjauspyörään kiinteästi asennettuna.

      VFR-ilmoittautumispaikkoja ei lähtökohtaisesti ole missään mallissa valmiina, eivätkä ne ole päivitysten piirissä.

      Yhteistä näille on se että käyttö pitää opetella huolella, jotta lentosuunnitelmaominaisuuksia pystyy hyödyntämään. On ihan turha kuvitella että co-pilotin puolella istuva kaveri osaisi ohjekirjaan tutustumatta suoraan käyttää laitetta, tai että itse lentäessä pystyisi ohjelmoimaan lentosuunnitelmaan muutoksia.

      Eniten iloa omasta kannettavasta laitteestani on ollut istuessani co-pilotin puolella, kartan kanssa.

      Applen iPadille saattaa hyvinkin tulla ilmailu-GPS-ohjelmistoja jossain vaiheessa.

      En näe juurikaan tarvetta hankkia kerholle käsi-gps:sää. Koneitten avioniikan päivittäminen taas on huomattavan kallista, mutta varmasti yksi jos toinen haaveilee että siitä että kaikissa kerhon koneissa olisi Garmin GNS430 tai vastaava.

    • #9581
      Juha Kallioinen
      Participant

      iPadille löytyy ainakin Air Navigation Pro jo nyt.

      http://itunes.apple.com/us/app/air-navigation-pro/id301046057?mt=8

      Matkalla luottaisin kyllä enemmän oikeaan ilmailu-GPS:n, jossa on ajantasainen tietokanta. Paperikartat on kuitenkin oltava mukana ja niitä kannattaa seurata koko lennon ajan. Kartan seurannan voi ulkoistaa vaikka osaavalle matkakaverille :-)

      Lennonsuunnittelukin on helppoa ison paperikartan avulla kunhan varmistaa, että kartat ovat ajantasalla. Kävin viime vuonna Latviassa vuoden 2006 kartan avulla ja silloin viimeisin olisi ollut vuodelta 2008. Olin tilannut karttani Tukholmassa toimivasta KSAB verkkokaupasta ja oletin etteivät he myisi vanhoja karttoja, mutta toisin kävi. Ventspilsin kenttää koskevat tiedoti olivat aika pahasti vanhentuneet.

      Koneessa oli vanha mustavalkoinen Garminin GPS, joka toimi erinomaisesti karttasuunnistuksen apuna.

      t. Juha

    • #9582
      Taneli Haapaniemi
      Participant

      ESMO:n koneessa oleva Garmin on GPSMAP 695, ei 696. Sinänsä siis sama laite mutta ilman satelliittisääpalvelua. Loistava näyttö mutta ei aivan “taskulaite” :-).

      T:Taneli Haapaniemi

    • #9583
      Ari Nikkinen
      Member

      Vahvasti kannustaisin hankkimaan koneisiin kiinteästi asennettavaksi värinäytöllisen karttapohjaisen GPS-laitteen. Ultrapuolella on MILKin operoimissa laitteissa ollut vuosikaudet käytössä Garmin 296 /496 malliset laitteet lisäantennilla sekä kiinteällä sähkön syötöllä.

      Ovat käytössä osoittautuneet erittäin luotettaviksi ja näillä on ainakin erittäin helppo välttää tahattomat valvottujen ilmatilojen loukkaukset. Myös käyttöliittymä on perustoimintojen osalta opittavissa muutaman minuutin opastuksella.

      Tämän tason laitteilla ei toki lennetä mittarilähestymisiä mutta suurinta osaa lentäjistä tämä panostus varmasti hyödyttäisi merkittävästi. COXin ja CTL:n GPS- laitteet ovat jo käyttöliittymältään ja havainnollisuudeltaan eilispäivän tavaraa.

    • #9585
      Marko Einamo
      Member

      Tuollainen Garmin 496 taitaa olla SAR porukalla käytettävissä kerhon SAR varusteissa. Mielestäni GPS tulisi laittaa kiinteästi audiopaneliin kiinni, miten olisi Garminin 430 tai 530 sarjan laite. Tuollainenhan laite on tuttu CAUlla lentäneille ja tietysti vastaava löytyy kerhon simuista. Täytyy myöntää että garminin avioniikka kamat ovat miellyttäviä käyttää.

      Hintavahan tuollainen on, pika Googlaus kertoi laitteen maksavan noin 10000 dollaria. Eli ihan hyvään kilohinta laiteelle tulee. Lisäksi tietysti asennustyö, alv ja mahdollinen tullimaksu täytyy myös muistaa. Olisihan siinä sitten laitetta ainakin 5-10 vuodeksi eteenpäin. Meillä olisi varmaa Suomen ensimmäinen C152 jossa olisi avioniikat vimpan päälle.

      Eli jos vaikka 3 vuoden aikana maksu kerättäisiin lentotuntihinnassa niin 8-9 dollaria pitäisi kolehtia kerätä/lentotunti (10000eur/(400h*3v) .

      Saisikohan nykyisistä king GPS laitteista käytettyjen markkinoilla mitään ?

    • #9586
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Mä olen kanssa kyllä noiden Garmin laitteiden kannalla, GNS430 on hyvä peli.

      Vieläkin harmittaa se että CAU:n kaputin jälkeen ei kerhon koneissa niitä ole, varsinkin kun simujen avulla noiden käyttöä voisi tosi helposti opettaa vallan kätevästi.

      Olisihan se aika kiva jos noita vaihdeltaisiin koneisiin, muistan hyvin miten CAU:lla oli mukava lähteä reissuun kun GPS oli selkeä ja hyödyllinen backup karttojen lisäksi, varsinkin ulkomailla se oli tosi kätevä peli.

      //Tuomas

    • #9587
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Muuten, aircraftspruce.com listaa tuon GNS430:n hinnaksi $8225, eli jotain 6500 euroa.

      //T

    • #9588
      Sami Ropponen
      Participant

      Moi

      Hyvä muistisääntö:

      “Jokainen (ylimääräinen) 1000e nostaa kaikkien koneiden hintoja yhdellä eurolla vuodeksi”

      oto Rahastonhoitaja

    • #9589
      Marko Einamo
      Member

      Hyvä muisti sääntö Sami . Eli 1000 euron ylimääräinen remontti / hankinta nostaa vuodeksi kaikkien koneiden hintoja 1 eur/h.

      < kevennys on>

      Toisaalta jos jokainen jäsen (noin 400 kpl) pistäisi 50eur likoon olisi meillä uudet kepsit molemmissa koneissa -> nostakaamme jäsenmaksu 100 eur/vuosi niin päästää GPS kauppaan;-)

      <kevennys off>

      t:Marko

    • #9590
      Ari Nikkinen
      Member

      MOI,

      Jos lenneltäisiin Malmilta autobensalla tuleva kausi niin taitaisi tulla lelut maksetuksi syksyyn mennessä nykyisillä tuntihinnoilla.

      t. Ari

    • #9591
      Pietu Pohjalainen
      Participant

      Moi,

      vielä kun jostain saisi semmoista autobensaa, mikä näihin vehkeisiin sopii. Taitaa mennä hakumatkaksi itärajan taakse.

      t.P

    • #9592
      Marko Einamo
      Member

      Keskisen kanssa keskustelin kerholla ja mietimme yhdessä, että CTL ja COX king GPS:iin voisi saada SRH maiset MFD eli karttanäytöt kiinni. Siinähän voisi olla sopiva upgrade.

    • #9593
      Tuomas Kuosmanen
      Participant

      Mitä moinen MFD kustantaa?

      Alla seuraa spekulaatiota, en ole viime vuosina ehtinyt lentää hirveästi, mutta mukana “hengessä” ollaan silti :) Ja taustaltahan tunnetusti on helppo viisastella… :)

      Sinänsä kun tuo Garmin tuntuu “jyräävän” uudempien koneiden avioniikassa, ja kun noiden G1000-härveleiden käyttölogiikka on hämmästyttävän samanlaista yhteneviltä osin GNS430-laitteen kanssa, tuossa olisi yksi plussa.. Toki, voidaan tietenkin keskustella siitä, kuinka painava argumentti tämä on MIK:iä ajatellen.

      Toinen on se, että meillä on nyt kaksi simua missä on myös Garminin GNS, laitteiden opettelu on niillä varsin kätevää. Toki simun gepsillä voi opetella samoja periaatteita myös kingin laitetta käyttävä, mutta tuo Garmin on tietty täysin 1:1 oikean kanssa.

      Jos nyt aletaan pohtia, mitäs jos hankitaan SRH:hon se GNS430 ja siirretään SRH:n GPS/MFD tangolimaan? ;)

      //Tuomas

    • #9594
      Marko Einamo
      Member

      Menneköhän tuollainen KING/Garmin swap pienenä muutoksena. Peloittaa jos siitä pitää tehdä kovasti suunnitelmia ja virrankulutus yms. laskelmia + käsikirja muutoksia.

      Tai sitten joku on jo moisesta hommasta tehnyt STC:n, jossa menee koko paneeli uusiksi kaikkine audio/intercom jne. laitteineen.

      COXiin ja CTL:n hankkimalla vai lisänäytöt (MFD) voisi olla paljon helpompi muutos.

      t.marko

    • #9595
      Juha Kallioinen
      Participant

      Mihinkäs se lisänäyttö mahtuisi COXin paneelissa? Eipä ole CTL:n paneelissakaan kauheasti tilaa ja tuollaisen SRH kokoisen MFDn asennus vaatisi nykymittareiden siirtelyä. Ehkä tuo mittareiden siirtely ei ole kuitenkaan iso asia?

      Mieluummin laittaisin rahaa vaikka CTLn pyrstön uusimiseen. Se korkeusperäsimen jättöreuna alkaa olla paperia :-)

      t. Juha

    • #9596
      Antti Laukkanen
      Participant

      ACSprucen edullisia hintoja katselessa kannattaa muistaa, ettei sieltä vältsisti saa EASA-formilla varustettua kamaa, joten edullisuus kaatuu byrokratiaan.

      -Antti-

Viewing 18 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.

Aihe: .