Skip to content

Laihentamisesta

Nyt kun CTL:n sisäänajo on saatu suoritettua on hyvä hetki kerrata kerhon laihennussääntöjä. Kerhon molemmat bensiinikoneet OH-CTL ja OH-COX ovat kaasutinmoottoreita ja niitä ei tule koskaan laihentaa “lean of peak”-tilaan sillä kaasutin moottoreissa eri sylinterit saavat pakostakin hieman epätasaisen seoksen. “Lean of peak” laihennus ilman tarkkoja mittareita voi johtaa tilanteeseen jolloin yksi tai useampi sylinteri saa seoksen, joka voi johtaa moottoririkkoon.

Tässä seuraavassa yleisohje, jolla laihennus sujuu hyvin ja turvallisesti:

Malmin ilmailukerhon laihennusohje

Moottorin laihennus on tärkeää, sillä se säästää polttoainetta ja pitää moottorin sekä tulpat puhtaana karstasta. Kerhon kumpaakin bensamoottoria CTL ja COX tulee laihentaa aina matkalentovaiheessa sekä rullatessa.

Muista tehdä seoksen säädöt aina rauhallisesti seosvipua kiertämällä, sillä niin vältät moottorin lämpötilan äkillisiä muutoksia, jotka voivat vaurioittaa lentokoneen herkkää moottoria. Muista myös  rikastaa moottori ennen tehon lisäyksiä ja vähennyksiä. Moottoria ei tule laihentaa kuin matkalentovaiheessa ajettaessa 65-75% tehoasetuksella. Lähestymiset, laskut ja nousut suoritetaan aina ”täysin rikkaalla” moottoriasetuksella.

Laihentaminen matkalennolla vaakalentovaiheessa.

  1. Kun olet saavuttanut halutun vaakalentokorkeuden, aseta moottoriin haluttu matkalentoteho, ja kiristä kaasun kitkalukitusmutteri sekä trimmaa kone vaakalentoon.
  2. Kierrä seosvipua hitaasti laihemman seoksen suuntaan kunnes moottori alkaa käydä karkeasti.
  3. Kun moottori alkaa käydä karkeasti kierrä seosvipua takaisin rikkaamman seoksen suuntaan noin 3-5 kierrosta, kunnes saavutat moottorin normaalin käynnin. Moottori ei saa jäädä käymään karkeasti.
  4. Kaikki seossäädöt tulee tehdä hitaasti seosvipua kiertäen.

Muista, että nousut, lähestymiset sekä laskut suoritetaan aina moottori asetettuna täysin rikkaalle.

Laihennus rullatessa.

  1. Vedä seosta laihemman suuntaan 4-5 cm niin, että käynti jää vielä normaaliksi.

Muista aina rikastaa moottori täysin rikkaalle ennen kun kosket kaasuvipuun.

Hallitus

Aihe: Jäsenuutiset, Kalusto.