Skip to content

SRH:lla edessä pitkä huolto

LentopäiväkirjaSRH koki Viime lauantaina 1.10 koululennolla tehon menetyksen. Lennettäessä nousua alkoi moottorin teho nopeasti laskea ja moottori lähes sammui. Kun sähköinen bensapumppu laitettiin päälle moottori käynti palautui normaaliksi.

Konetta tutkittiin alkuviikosta Malmilla ja havaittiin mekaanisenpolttoainepumpun (feed pumpun) vaurioituneen. Pumppu on jumiutunut eikä pyöri kädellä käännettäessä. Mekaaninen pa- pumppu saa käyttövoimansa nokka-akselin päästä kuva1. Pumpun ja nokka-akselin välinen metalli holkki (varoke)on pumpun jumiutuessa murtunut mikä on ilmeisesti ollut tarkoituskin. Irroitettu Pumppu ja holkki näkyy tässä kuvassa.   Feed-pumppu on kahdennettu ja se toinen, sähköinen malli, on se joka hurisee konetta startatessa.   Feed-pumput syöttävät polttoainetta varsinaiselle korkeapainepumpulle, joka nostaa pa paineen moottorin polttoainesuuttimille.

Molemmat feedpumput ovat käsittääkseni samanlaisisia, joita käytetään yleisesti GA koneissa. Se sähköinen pumppu on se joka hurisee ohjaamossa konetta käynnistettäessä ja sijaitsee ohjaamossa penkien alla. Löysin internetistä räjäytyskuvan feed pumpusta, joka on ymmärtääkseni samanlainen kun SRH:ssa oleva.

Pumppu on viikolla irrotettu mutta sitä ei ole tarkoitus avata kun vasta Thielertillä jolloin syy pumpun jumiutumiseen lopullisesti selviää.

Koska rikkoutunut pumppu saa käyttövoimansa moottorin sisältä (nokka-akselin päästä) vaatii Thielert, että moottori on lähetettävä heille tarkastusta varten. Tulevana maanataina SRH:n moottori siis irrotetaan ja lähetetään tarkastukseen. Samassa yhteydessä on tarkoitus peruskorjata SRH:n potkuri nolla tunneille lähettämällä se potkurin valmistajalle.  Tällä hetkellä arviot koneen huollon kestosta vaihtelevat 3 ja 5 viikon välillä.

Marko/Kalusto

Aihe: Jäsenuutiset, Uncategorized.