Skip to content

STL:n hoito ja käyttö

Kuten edellisessä postauksessa todettiinkin, uuden koneemme kanssa touhuaminen vaatii hieman enemmän panostamista kuin perinteisemmällä kalustolla lentäminen. Näinpä jokaisen tulee huolehtia koneen puhdistamisesta käytön jälkeen. Toki varausten vaihtuessa nopeasti, voidaan päälliköiden kesken sopia pesun siirtämisestä, mutta illan viimein pilotti puhdistaa koneen joka tapauksessa. Kone halutaan tietysti pitää siistinä, mutta laminaariprofiililla varustettu siipi on myös aivan erilailla herkkä lialle kuin niitattu peltikone, jossa ilmavirta on aina turbulenttinen. Tämä vaikuttaa suoraan suorituskykyyn, josta ei ole mukava tinkiä etenkään kesähelteillä.

Vähintään koneen siipien ja vakaajien johtoreunat tulee puhdistaa hyönteisistä ja irtoliasta. Jos kone on seissyt hallissa, on pölyt hyvä pestä pois myös ennen lentoa. Tarkoitukseen on kerholla varattuna muutamia tarvikkeita, eli

  • ämpäri
  • tavallisia pesusieniä
  • vihreitä vileda-sieniä
  • säämiskä
  • kuivauslasta

Ämpäriin saa vettä esim hallin takaseinällä sijaitsevasta paloletkusta. Pinnat tulee pyyhkiä runsaalla vedellä. Hyönteisten poistamiseen voi käyttää vihreää sientä, jonka karkeampi puoli ei naarmuta, mutta poistaa hyttysiä tehokkaasti. Runsaammat vesimäärät voi poistaa lastalla, minkä jälkeen loppu kuivaus tapahtuu kostealla säämiskällä.

Jos lika on kovasti kiinni, puhdistukseen voi käyttää myös mietoa saippualiuosta. Kalustokaapissa on pullo hajustamatonta astianpesuainetta sekä suihkepullo, johon voi miksata hyvin kevyen annoksen pesuainetta. Liikaa pesuaineen käyttöä tulee välttää. Sen pois peseminen on työlästä puuhaa.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös kengän pohjissa kantautuvaan hiekkaan ja muuhun likaan. Siipien astuntastripit pyyhitään kostealla rätillä ja kuivataan. Koneen vasemmassa sivutaskussa on pieni rulla tähän soveltuvaa materiaalia. Stripeiltä hiekka leviää siiville ja naarmuttaa niitä nopeasti. Ensimmäiset esimerkit saatiin jo koneen odotellessa rekisteröintiä.

Kuomun ja ikkunoiden puhdistukseen tulee kiinnittää suurta huomiota. Niitä ei koskaan saa pestä muuta kuin runsaalla vedellä ja oikeilla välineillä. Pelkkä säämiskä riittää. Tätä varten on varattu oma säämiskä, joka parempaa paikkaa odotellessa roikkuu tällä erää kerhokameran johdossa kuivumassa.

Huolehdithan myös matkustamon siisteydestä ja erityisesti lattioiden puhtaudesta. Hiekka ja pöly eivät tee hyvää matoille, mutta ovat omiaan myös jumittamaan ja ajan kanssa vaurioittamaan pedaalijärjestelmää – eritoten pituussäätöä. Kerholla on myös imuri!

Näillä eväillä kone säilyy pitkään kunnossa ja siistinä. Mukavia lentoja uudella koneella!

Antti,
STL:n kalustovastaava

Aihe: Jäsenuutiset, Kalusto.