Skip to content

STL:n Euroopan kiertue, osa 4

Miehistön vaihto Splitissä.

Miehistön vaihto Splitissä.

Ensikertalaisen kokemuksia Euroopan kiertueelta

Saavuin kolmosmiehistön vaihtomieheksi tiistaina Kroatian Splittiin, jossa OH-STL miehistöineen (Hansson, Lamberg, Repo) oli viettänyt edellisen yön. Kävimme Splitin vanhassa kaupungissa syömässä ja tutustumassa vesilentoasemaan ennen matkan jatkamista.

Pääsin puikkoihin heti ensimmäiselle legille Splitistä (LDSP) Lošinj’iin (LDLO). Splitin handling ihmetteli, eikö meille 38 asteen lämpö riitä kun lähdemme kuumemmalle saarelle… Lento kesti vain 55 minuuttia ja sain lentää sen upeassa kelissä nauttien Kroatian upeista merimaisemista. Melkoista vaihtelua Suomen maisemiin heti kättelyssä. Majoituksen saaminen osoittautui kohtuullisen vaikeaksi, mutta lopulta saimme huoneet varattua B&B Ivankasta, joka oli Villelle jo entuudestaan tuttu. Ennen ruokailua kävimme uimahousuostoksilla ja pesemässä päivän pölyt pois Adrianmeressä. Lošinj on upea paikka johon voisi tulla pidemmäksikin aikaa.

Lošinj loppuosa 20

Seuraavana päivänä Niko kipparoi meidät Unkarin Balatoniin (LHSM) kahville ja passintarkastukseen. Rannikon vuoriston ylitettyämme ja matkalla olevan pilvijonon ohitettuamme ehdimme jo iloita että pääsimme kylmän rintaman ohi.

Balaton-Heviz

Balaton-Heviz

Suunnittelutuokion jälkeen matka jatkui Villen ohjaksissa Krakovaan (EPKK), jonne olimme saaneet ennakkoluvan tankkausta varten. Tarkoituksena oli vielä jatkaa yö-VFR:ässä Kaunakseen (EYKA) tai Riikaan (EVRA) varakenttänä. Suunniteltu kahden tunnin pysähdys venyi kuitenkin yli kolmeen tuntiin hitaan tankkauksen ja muiden hidasteiden vuoksi. Jopa sämpylöiden saanti oli vaakalaudalla kun meillä ei ollut boarding kortteja esittää, eikä myyjä ymmärtänyt mikä paperi lupakirja on…

Krakowa 1

Lähestyminen Krakowaan

 

Kenttäkuljetuksessa takaisin koneelle saimme myös muistutuksen siitä että turvavyöt on hyvä pitää päällä myös pienemmissä nopeuksissa, pahemmilta vammoilta onneksi vältyttiin. Lopulta rintama oli pitkittyneen taukomme aikana saanut meidät kiinni ja keli huonontunut niin paljon, että päätimme jäädä Krakovaan yöksi. Embedded CB:itä kun on vaikea kiertää yöllä IMC:ssä.

Krakowa

Krakowa

Torstai muodostui reissumme viimeiseksi päiväksi, kun Balttiaan ja Suomeen oli perjantaiksi odotettavissa huonoa keliä. Nikon suunnittelu meni säidenkin osalta nappiin ja pääsimme Krakovasta Riikaan lopulta melko leppoisissa merkeissä. Suuri osa matkasta taitettiin kuitenkin IMC:ssä FL100:lla, näkölentosäännöillä ei tuota reittiä olisi lennetty. Pääsin taas reissun viimeisellä legillä kippariksi, ja Riikasta (EVRA) Malmille (EFHF) sää olikin erittäin hyvä. Malmilla pesimme vielä koneesta pahimmat pölyt pois ja reissu oli tehty.

EVRA-EFHF

EVRA-EFHF

Reissu jäi osaltani harmittavan lyhyeksi, mutta oli siitä huolimatta todella antoisa. Tämä oli ensimmäinen kerta kun lensin ulkomailla ja eteen tuli muutenkin paljon tilanteita joihin ei Suomessa lähialueelta toiselle lentäessä (lähinnä valvomattomassa ilmatilassa) ole törmännyt. Takapenkillä istuessakin näin miten kokeneemmat lentävät, käyttävät G1000 ja hoitavat radioliikennettä. Opin muutamassa päivässä todella paljon. Kehottaisinkin kaikkia jotka ovat vastaavaa reissua miettineet lähtemään rohkeasti mukaan, itse odottelen jo seuraavaa reissua!

Vilho Järvinen

Aihe: Jäsenuutiset.