Skip to content

Lentäminen ulkomaille

Ulkomaille lentäessä tulee ottaa huomioon mahdolliset laskeutumis- ja navigointimaksut koska Suomen kausikorttijärjestelmä ei luonnollisesti kata kuluja ulkomailla. Nämä kulut maksetaan yleensä luottokortilla tai käteisellä määränpäässä briefingissä, lentokenttien henkilökunta on ystävällistä ja neuvoo asiassa tarvittaessa. Koneen tankkaus ulkomailla taas kuuluu kerhon tuntihintaan – mutta koneiden käsikirjojen välissä olevat luottokortit eivät välttämättä ole käypää tavaraa. Kannattaa siksi varata käteistä varmuuden vuoksi ja ottaa tankkauksesta kuitti – saat sitä vastaan polttoainelaskun hinnan takaisin kerholta kotiin palattuasi kun laitat rahastonhoitajan lokeroon lennonvalmistelutilassa vapaamuotoisen hakemuksen jossa on tilinumerosi ja liitteenä tankkauskuitti.

Muista myös tehdä kirjallinen lentosuunnitelma aina ulkomaille suuntautuvia lentoja varten, se tulee tehdä tuntia ennen valtakunnan rajan ylittävää lentoa. Schengen-sopimuksen piiriin kuuluu iso osa lähialueen valtioita, joten tämä onkin ainoa muodollisuus mitä rajan ylitystä varten usei tarvitaan. Ei muuta kuin nokka kohti horisonttia :-)

Kannattaa myös tulla käymään kerholla kerhoiltoina. Paikalla on usein kokeneita matkaajia joilta saa vinkkejä kentistä ja reiteistä.

Vesialueiden ylitykset

Kerhon koneisiin on jokaiselle istumapaikalle olemassa hiilidioksidipatruunalla varustetut kelluntaliivit (ns. paukkuliivit) joita tulee käyttää ylitettäessä vesialueita. Määräysten mukaanhan nuo ovat pakolliset yli 50 mailin vesistön ylitykseen, mutta ne on hyvä pitää päällä aina lennettäessä yli liitomatkan päässä rannalta veden yllä. Liivit ovat kerhohuoneen uudella puolella kalustokaapissa.

Viro

Viro kuuluu EU:hun ja Schengenin sopimuksen piiriin, joten tulli- ja passintarkastusmuodollisuuksista ei tarvitse enää murehtia vaan lennon voi aloittaa miltä tahansa lentokentältä Suomesta ja lentää mihin tahansa kentälle Virossa. Viro on Malmilta käsin mainio matkakohde – jo lyhyen matkan päässä on paljon nähtävää. Tallinnassa on suuremmat laskeutumismaksut kuin esim. Saarenmaan kentillä – muita suosittuja kohteita on perinteisesti ollut mm. Kärdla, Kuressaare ja Pärnu – onpa kerhon kalustolla käyty myös esim. pienellä Ruhnun saarella.

Viron AIP | Eestin VFR-kartta PDF-muodossa | VFR Information Guide | Epävirallista tietoa Viron pikkukentistä

Ruotsi

Myös Ruotsi kuuluu EU:hun ja Schengenin sopimuksen piiriin, joten käytäntö on sama kuin yllä Viron kanssa. Jos aiot lentää Ruotsissa useammalle kentälle, kannattaa ostaa paikallinen “viikkokortti” joka kattaa laskeutumismaksut useimmille kentille kohtuulliseen “tukkuhintaan” viikon ajalta.

Ruotsin Ilmailulaitoksen lennonsuunnittelusivulta löydät säät ja Ruotsin AIP:n sekä NOTAMit läntiseen naapuriimme

Latvia

Riika on ollut myös suosittu matkakohde – onhan se vilkas Eurooppalainen kaupunki parin tunnin lentomatkan päässä, ja monen kesälomalentoreissun yhtenä etappina. Riian kansainvälisen lentoaseman lisäksi vielä lähempänä kaupunkia on Riian vanhempi lentokenttä Spilve. Polttoainetta Spilvestä ei saanut vielä 2012 kesällä, mutta laskeutuminen vain kympin. Kenttä on PPR! Latvia on valitettavasti 100ll polttoaineen suhteen haasteellinen maa (käytännössä vain Riiasta), mutta dieselkalustolla haasteita ei ole. Latvia on Schengen-maa joten pelkkä kirjallinen plaani riittää.

Latvian AIP (vaatii ilmaisen rekisteröitymisen) | Riikan lentoaseman sivut

Liettua

Liettuassa lennonjohtopalvelu pelaa mm. tiedotuksia muista ilma-aluksista myös valvotun ulkopuolella. Maksut ovat kohtuulliset ja Latviaa pääsääntöisesti pienemmät. Myös 100 LL saatavuus on hieman parempi mutta vaatii edelleen suunnittelua. Suosittuja kohteita on esimerkiksi hiekkarannastaan tunnettu Palanga, Klaipeda josta lyhyt matka Kuurinkynnäkselle sekä Kaunas, jossa tankkausmahdollisuudella ja eräänlaisella AFIS-palvelulla varustettu yleisilmailukenttä S.Darius and S.Girėnas (Aleksotas)

Eurocontrol AIP-palvelu

Euroopan ilmatilasta vastaava yhteistyöelin Eurocontrol tarjoaa lentäjille käyttöön palvelun josta löytyvät pdf-muodossa jäsenmaiden ilmailukäsikirjat (AIP). Palvelu vaatii ilmaisen rekisteröitymisen. Tämän lisäksi Eurocontrolin sivuilta löytyy linkkilista suoraan jäsenvaltioiden omiin AIP-palveluihin.

Eurocontrol Login | Eurocontrolin linkkilista

Vinkkejä ja kommentteja tämän sivun sisällöstä odotetaan innokkaasti vastaan osoitteessa webmaster@mik.fi.